اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان قم زیر سایه‌ی زمین نشستند.

با هدف آشنایی و ترغیب و تشویق اعضای مراکز ده گانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به علم نجوم و گشودن چشم اعضا به دنیای شگرف دیگر، ویژه برنامه ای نجوم محور، با عنوان "زیر سایه زمین"، در باشگاه نجوم مجتمع فرهنگی هنری مرکز شماره ۱۰، برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، ویژه برنامه‌ای با محوریت نجوم در چندین بخش متنوع  به نام «زیر سایه‌ی زمین» در مجتمع فرهنگی هنری مرکز شماره ۱۰ با توجه به زمان وقوع خسوف روز ۱۱ بهمن از ساعت ۱۵ آغاز و تا ساعت ۱۹ ادامه داشت.

این ویژه برنامه در حالی برگزار شد که با استقبال گسترده‌ی مدعوین، مربیان کانون، اعضا و خانواده‌های محترم ایشان همراه بود.

«زیر سایه‌ی آسمان» با رونمایی از پوستر این ویژه برنامه توسط کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کلید خورد و با ذکری از کلام وحی و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدا متین نجارزاده، کارشناس نجوم کانون استان قم با ارائه‌ی توضیحاتی از آموزش و شناخت ماه، ماه و چگونگی به‌وجود آمدن آن، ماه و جایگاه آن در فضا، اثر ماه و نسبت آن با زمین، ماه و سفر به آن، ماه و ماه‌گرفتگی سخنان خود را آغاز و با معرفی شخصیت‌های بزرگ علم نجوم از قبیل ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی از طریق نمایش به پرسش و پاسخ با ایشان و میهمانان حاضر در سالن پرداختند.

بخش بعدی ویژه برنامه‌ی «زیر سایه‌ی آسمان» بازدید از نمایشگاه آثار اعضا در قالب نشریه دیواری، کارت پستال، ماکت، نقاشی، خوشنویسی، شعر، داستان کوتاه و نمایش خلاق بود که در خلال آن کارگاه‌های نقاشی خلاق و نقاشی دیواری برگزار شد که بسیار مورد استقبال کودکان ونوجوانان قرار گرفت.

بخش جذاب دیگر این ویژه برنامه آتلیه‌ی نجومی بود که میهمان با ماکت بهرام و ناهید، دو فضانورد کانونی و وسایل رصد آسمان عکس یادگاری گرفتند.

سومین و مهمترین قسمت این برنامه، رصد زنده‌ی خسوف کلی ماه بود که در مقابل دیدگان قریب به ۳۰۰ نفر از میهمانان در سالن مجتمع کانون مرکز شماره ۱۰ به وقوع پیوست. در این بخش همزمان با این رویداد، مهندس نجارزاده توضیحات تکمیلی را ارائه می‌داد و پس از آنکه خسوف قابل دیدن در فضای باز شد میهمانان و اعضا واقعه‌ی ماه گرفتگی را توسط ابزارهای اپتیکی از جمله تلسکوپ ها و دوربین های دو چشمی، رصد کردند.

پس از اتمام ماه گرفتگی، زیبایی های آسمان شب و موقعیت اجرام آسمانی٬ جهت یابی از طریق صور فلکی و معرفی صور فلکی فصل زمستان از دیگر برنامه‌های «زیر سایه‌ی آسمان» بود که به اعضای مراکز ده گانه کانون و دیگر میهمانان آموزش داده شد.

این ویژه برنامه را شبکه‌ی استانی نور، خبرگزاری ها و شبکه‌ی ماهواره‌ای کربلا پوشش خبری دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =