کد خبر: 276707
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
عصر شعر و داستان فیروزه برگزار شد

عصر شعر و داستان فیروزه با حضور اعضای دختر انجمن ادبی آفتاب مشهد و مهتاب مراکز سه‌گانه سبزوار، نقاب و نیشابور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، 12 بهمن 96 در اولین روز از دهه‌ی مبارک فجر ، عصر شعر و داستان فیروزه با حضور پنجاه و پنج نفر از اعضای نوجوان انجمن ادبی آفتاب و مهتاب استان، در شهر قلمدان‌های مرصع، نیشابور برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا، کارشناس مسئول ادبی در توضیح این خبر گفت: عصر شعر و داستان فیروزه که از جمله‌ برنامه‌های پیش‌بینی شده واحد آفرینش‌های ادبی استان بود که با هدف انگیزه‌بخشی به اعضای انجمن‌های ادبی و امکان آشنایی اعضای شهرستان‌های مختلف استان با یکدیگر برگزار شد.

 این نشست یک روزه با  بازدید از اماکن ملّی و مذهبی و آرامگاه مفاخر شعر و ادب و هنر چون : عطار نیشابوری، کمال‌الملک، حیدر یغما و خیام ، اقامه نماز در امامزاده محروق، صرف ناهار در کلبه خیام آغاز و با خوانش آثار در ویژه برنامه عصر شعر و داستان فیروزه در مرکز شماره 3 نیشابور به پایان رسید.

در جریان بازدید از آرامگاه مفاخر ادبی ایران در نیشابور، جواد محقق نیشابوری مدیر کل استان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین برنامه‌ای در مورد زندگی این بزرگان، ویژگی‌های شخصیتی و آثار آنها و همچنین بناهایی یادبود آرامگاه‌ها که توسط هنرمند معاصر معماری ایران –هوشنگ سیحون- طراحی و اجرا شده است توضیحاتی داد.

اعضا در جریان بازدیدها گرد آرامگاه عطار جمع شدند و محقق نیشابوری با این توضیح که هیچ‌وقت نام کسی بی‌دلیل در تاریخ جاودانه نخواهد شد از اعضا خواست در زندگی‌نامه و آثار این بزرگان جستجو و کنکاش کنند.

وی از عطار، شغل و پیشه‌اش، صحبت و با قرائت ابیاتی زیبا از او اعضا را دعوت به خواندن شعرهای عطار و همچنین آگاهی از تلاش‌های  محققان بزرگی چون پروفسور «هلموت ریتر»، عطارپژوه و پژوهشگر آلمانی که عمر خود را وقف بررسی جنبه‌های مختلف آثار عطار نموده؛ کرد.

بازدید از آرامگاه حیدر یغما شاعر – خشت‌مال-  بخش بعدی بود. جواد محقق نیشابوری که خود پژوهشگر و گردآورنده اشعار حیدر یغما در کتاب « حیدر یغما شاعر خشت‌مال» است از دوستی خود با حیدر و از زبان محکم شعر او و اینکه بهترین شاعر مکتب نرفته است صحبت کرد.

بازدید از آرامگاه خیام، خوانش رباعیات خیام و صحبت درباره توانایی‌های بی‌شمار وی در ریاضیات، هندسه،‌ علوم دینی و ادبیات و همچنین گفتگو پیرامون زیبایی و ویژگی‌های بنای آرامگاه خیام بخش دیگر این برنامه بود.

محبوبه بزم‌آرا در ادامه افزود: اعضا نماز و زیارت را در امامزاده محروق به جا آوردند و بعد از صرف ناهار در مرکز سه نیشابور گردهم آمده و به خوانش آثار شعر و داستان خود پرداختند.

آقای محقق نیشابوری در این نشست از اهمیت انجمن‌های ادبی و نقش آنها در پرورش استعدادهای جوان در زمینه شعر و داستان صحبت کرد و تاکید بر این نکته که گا هی منشا و سرآغاز جریان‌های ادبی همین انجمن‌های ادبی هستند.

این جمع دوستانه با خوانش اثر و تقدیر از قاسم رفیعا، کارشناس شعر و حسین لعل بذری کارشناس داستان انجمن‌های ادبی آفتاب و اهدای شاخه گل‌های دست‌ساز فیروزه‌ای توسط مربیان مهربان مرکز سه نیشابور همراه شد.

در بخش خوانش آثار، قاسم رفیعا شاعر مطرح کشور و کارشناس انجمن ادبی آفتاب شعری را تقدیم به امام خمینی (ره) کرد با این ابیات که :

تو آن بالا نشستی رو به مردم

طنین واژه‌هایت مهربان بود

به زیر سایه‌بان ابروانت

شکوه با شکوه آسمان بود

تو با آن دست آرام و بلندت

نشان دادی به ما راه سحر را

همان دستی که در آن هرم گرما  

به روی صورت ما سایه‌بان بود

کلامت ساده ، روح‌انگیز ، روشن

بدون واژه‌های گنگ و مبهم

نگاهت مثل سروی سبز قامت

شبیه چشمه سارانی روان بود

محبوبه بزم‌آرا در پایان یادآور شد: پیش‌بینی این نشست جزو برنامه‌های ویژه مرکز آفرینش‌های ادبی به مناسبت دهه فجر بود و اعضا خاطره لذت‌بخش و زیبای یک نشست ادبی را همراه با شروع فجر انقلاب در دفتر خاطراتشان ثبت کردند.

تصاویر بیشتر را اینجا ببینید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =