کد خبر: 276737
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
آیین‌های دهه فجر برای کودکان؛ هم با نشاط هم آموزنده

برنامه‌های سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از روز 12 بهمن هم‌زمان با سال‌روز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) آغاز شده است و هم‌چنان با شور و شوق ویژه‌ای در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور ادامه دارد.

مربیان کانون در این برنامه‌ها تلاش می‌کنند تا علاوه بر معرفی وقایع انقلاب به نسل جدید، فضایی با نشاط‌، جذاب و در عین حال خاطره‌انگیز برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند.

کانون در این میان هم‌چون سال‌های گذشته مسئولیت کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی را نیز برعهده دارد.

گزارش زیر بخشی از تلاش‌های مراکز کانون برای برگزاری باشکوه سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

اولین جشنواره‌ی کاردستی‌های انقلابی در مراکز کانون استان اردبیل

این جشنواره به‌منظور گرامی‌داشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف نهادینه کردن روحیه‌ی انقلابی در بین کودکان و نوجوانان در مراکز شماره یک و دو کانون اردبیل برپا شده است.

مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون نمین نیز با فضاسازی مناسب مرکز و برپایی نمایشگاهی از کتاب‌هایی با موضوع انقلاب و هم‌چنین برپایی نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی به معرفی رویدادهای مختلف انقلاب و آشنا کردن اعضا با وقایع بهمن ۵۷ پرداختند.

معرفی شخصیت حضرت امام‌خمینی(ره) و عطرافشانی و زیارت قبور شهدای معظم انقلاب و دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های ایام مبارک دهه‌ی فجر در کانون استان اردبیل بود.

برپایی عصر شعر انقلاب اسلامی در مجتمع کانون استان اصفهان

حضور در مراسم گلباران تمثال حضرت امام‌خمینی (ره) در گلستان شهدای اصفهان، جشن انقلاب اسلامی با مشارکت اعضای کمیته و با حضور کودکان و نوجوانان اصفهانی، نواختن زنگ انقلاب به طور هم‌زمان در مهدهای کودک استان، برپایی غرفه هنری کانون در راهپیمایی میدان حضرت امام خمینی(ره) و برگزاری ایستگاه‌های نقاشی در دیگر شهرستان‌ها، نمایشگاه آثار اعضا و مربیان کانون با عنوان آیه‌های فجر در سه بخش دستاوردهای انقلاب اسلامی، نقش جهان و دست سازه‌ها از برنامه‌های کانون استان اصفهان در دهه‌ی مبارک فجر است.

از دیگر برنامه‌های این ایام می‌توان به برگزاری مسابقه‌ی کتاب‌خوانی با محوریت کتاب‌های انقلابی، روز شمار انقلاب، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، اجرای ویژه برنامه‌های معرفی وقایع و شخصیت‌های انقلاب برای کودکان و نوجوانان، برگزاری انجمن‌های ادبی، برگزاری مسابقات نقاشی و برپایی نمایشگاه از نقاشی کودکان، تجلیل از ایثارگران و جانبازان، دعوت از والدین‌، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها جهت خاطره‌گویی اشاره کرد.

گشایش نمایشگاه دست‌سازه‌های اعضا کانون خوزستان در اهواز

این نمایشگاه با عنوان «از خلاقیت تا کارآفرینی» در مسیر تحقق شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برپا شده است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه پرورش روحیه‌ی تفکر کارآفرینی در کودکان و نوجوانان، تقویت روحیه‌ی نوآوری، شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های اعضا و حفظ و اشاعه‌ی کاردستی‌ها و صنایع بومی محلی را هدف‌های اجرای این رویداد فرهنگی عنوان کردند.

برپایی نمایشگاهی با عنوان «رویشی دوباره» در کانون سیستان و بلوچستان

یکی از ویژه‌برنامه‌های محوری کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر استان سیستان و بلوچستان، افتتاح نمایشگاه آثار تجسمی است که ۱۹۵ اثر شامل سفال، نقاشی، کاردستی، عروسک و کارهای حجمی در مجتمع کانون در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

بر همین اساس، بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌توانند در کارگاه‌های ساخت پویانمایی و کاردستی شرکت کنند و تکنیک‌های اولیه‌ی این هنرها را بیاموزند.

برگزاری نشست‌هایی با موضوع فلسفه‌ی انقلاب و آرمان‌های آن از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه رویشی دوباره است.

در بخشی دیگری از این نمایشگاه، کتاب‌های کانون با موضوع تاریخ انقلاب، از آغاز مبارزه تا پیروزی آن به نمایش گذاشته شده است تا بازدیدکنندگان نوجوان با این منابع آشنا شوند.

علاقه‌مندان هر روز می‌توانند از ساعت 8 تا 14 از این نمایشگاه و دیگر نمایشگاه‌های کانون در مراکز فرهنگی هنری سراسر استان دیدن کنند.

اهدای کتاب و اسباب‌بازی به کودکان بستری شده در بیمارستان‌ها

کانون استان فارس نیز به مناسبت ایام مبارک دهه‌ی فجر ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است که از این میان می‌توان به اهدای کتاب، اسباب‌بازی و سرگرمی به کودکان بستری شده در بیمارستان‌ها و اجرای برنامه در بیمارستان سوانح و سوختگی و مراکز حمایت از کودکان بی‌سرپرست اشاره کرد.

اکران فیلم و انیمیشن، چاپ و انتشار وصیت‌نامه شهدای نوجوان و توزیع در روز راهپیمایی 22 بهمن، برپایی نمایشگاه کتاب‌های مربوط به انقلاب، نمایشگاه آثار اعضاء و ... از دیگر برنامه‌های مراکز فرهنگی‌هنری کانون فارس است.

مسابقه‌ی «شعارنویسی» در کانون کردستان

این مسابقه با موضوع «پیروزی خون بر شمشیر» و به مناسبت سی و نهمین پیروزی انقلاب‌اسلامی ایران برگزار می‌شود.

برپایی کارگاه‌های هنری، نمایشگاه عکس و دیوار نوشته، خوشنویسی شعارهای انقلاب، معرفی کتاب، قصه‌گویی از داستان‌های زندگی امام راحل (ره) و وقایع انقلاب‌، اجرای سرود انقلابی، نمایش‌نامه‌خوانی از سوی اعضا، جشنواره‌ی ادبی لاله‌های آفتاب، اجرای طرح پژوهشی «پرچم جمهوری اسلامی ایران» توسط اعضای نوجوان و... از دیگر برنامه‌های اجرایی کمیته کودک و نوجوان این استان است.

کودکان و نوجوانان کانون استان مرکزی رمان‌های انقلاب را نقد می‌کنند

در ایام مبارک دهه‌ی فجر علاوه بر نقد و بررسی کتاب‌های انقلابی فیلم سینمایی «ماجرای نیم‌روز» نیز در کانون استان مرکزی به نمایش گذاشته می‌شود. دیگر مراکز فرهنگی‌هنری این استان در روزهای آینده به فضاسازی و برگزاری کارگاه نقاشی‌، معرفی شخصیت امام‌خمینی (ره)، معرفی کتاب‌های انقلابی، برگزاری جشنواره‌ی قرآنی‌، صبح شعر و داستان انقلاب با حضور سیدسعید هاشمی در اراک‌، برگزاری جشنواره‌ی دست‌سازه‌ها (از خلاقیت تا کارآفرینی)، معرفی سرزمین، همایش پیاده‌روی با همکاری تربیت بدنی و... خواهند پرداخت.

برگزاری نشست تخصصی «ضرورت انقلاب 57» در یزد

به مناسبت گرامی‌داشت سی ونهمین سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نشست‌ تخصصی «ضرورت انقلاب 57» و آشنایی نسل جدید با دستاوردهای انقلاب با حضور محمدرضا کلانتری سرچشمه محقق و پژوهشگر یزدی برگزار شد.

در این نشست کلانتری، با ارایه‌ی مطالبی پیرامون اسلام و جریان‌های اسلامی، ضرورت انقلاب اسلامی را از دیدگاه دین بررسی کرد و گفت: تولی و تبری، نیازمند حاکمیت است و درنظام موروثی شاهنشاهی دین چیزی فردی است ولی برای اجرای احکام دین، حاکمیت لازم است و این حاکمیت نمی‌تواند با نظام شاهنشاهی که نظامی موروثی و براساس استبداد است، جمع شود.

غبارروبی و گلباران مزار شهدا در اولین روز دهه‌ی مبارک فجر از دیگر برنامه‌های اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان یزد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =