شهدا ستون‌های معنوی جامعه‌اند

کارکنان کانون استان تهران هم‌زمان با ایام فرخنده دهه فجر، با حضور در منزل دو تن از مربیان فرهنگی کانون استان تهران، فرزندان «شهید محمدرحیم بردبار» و «شهید غلامرضا عرفانیان» یاد و خاطره این شهیدان والامقام را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، کارکنان کانون استان صبح روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ با حضور در منزل سردار شهید  محمدرحیم بردبار، پدر رحما بردبار مربی فرهنگی مرکز شماره ۲۶ کانون استان، از یادگاران این شهید والامقام تجلیل کردند.

مدیرکل کانون استان بابیان خاطراتی از دوران حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، یاد و خاطره هم‌رزمان شهیدش را گرامی داشت و یادآور شد: کسانی که در آن دوران توانستند از تعلقات دنیوی رها شوند و جانشان را فدای اعتقادات و میهن کنند انسان‌های وارسته و والامقامی بودند.

وی افزود؛ ما به کلام مقدس خداوند معتقدیم که در سوره آل‌عمران می‌فرماید: وَلاَتَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواَتَا بَلْ أَحْیَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون، بدین معنا که، ای پیامبر، هرگز گمان مبر کسانی که درراه خدا کشته شدند، مردگان‌اند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

سلیمانی با گرامیداشت یاد شهدا یادآور شد: ایمان‌داریم شهدا حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند، پس وظیفه‌داریم، از راه شهدا حراست کنیم زیرا امنیت و عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا است.

وی همچنین در این دیدار که در فضایی صمیمی و با معنویت برگزار شد، شهدا و خانواده‌های آنان را برای ملت ایران مایه برکت دانست و خاطرنشان کرد: اکثر کسانی که به جبهه رفتند چشم‌داشتی به امتیازات و منصب‌های دنیوی نداشتند و تنها برای رضای خدا و برای حفظ کیان وطن و ارزش‌های انقلاب و اسلام جان خود را فدا کردند.

همسر شهید نیز به ذکر خاطراتی از دوران زندگی و شهادت ایشان پرداخت. وی گفت؛ شهید بردبار در دوران جنگ هر زمان که به خانه‌بر می‌گشت به دیدار خانواده شهدا می‌رفت. او همیشه به سرکشی و سر زدن به خانواده شهدا و رزمنده‌ها علاقه‌مند بود و به ما نیز توصیه می‌کرد.

در این دیدار رحما بردبار فرزند شهید بردبار، ضمن تشکر از حضور مدیرکل، معاونان، کارشناسان و کارکنان کانون استان گفت: این دیدار نشانۀ توجه شما به شهدا و خانواده آنان است. من دو ماه پس از شهادت پدرم به دنیا آمدم و ایشان راندیدم اما باوجود تمام سختی‌هایی که در نبود ایشان کشیدیم به او افتخار می‌کنم زیرا جانش را فدای میهن و جهاد درراه خدا کرد.

شهید بردبار در دورانی از جنگ تحمیلی مربّی تخریب و فرمانده گردان تخریب بود. وی پس از اعزام به منطقه جنوب، واحد تخریب لشکر ۲۵ کربلا را بنیان نهاد و به‌عنوان مسئول تخریب تیپ در عملیات رمضان شرکت کرد. او ۴ بار از ناحیه پا، کمر و سر مجروح شد و سرانجام این سردار رشید در عملیات غرورآفرین کربلای یک روز جمعه ۱۳ تیر سال ۶۵ براثر اصابت ترکش در بمباران هواپیماهای عراقی، شهد شیرین شهادت را در مهران نوشید و پس از ۶ سال حضور مستمر و فعّال در جبهه‌های نبرد به لقاء حق شتافت.

در پایان این دیدار همسر شهید، چند جلد کتاب زندگینامه شهید بردبار را به مدیر کل و دیگر میهمانان هدیه کرد.

همچنین عصر روز ۱۸ بهمن، جمعی از کارکنان کانون استان با حضور در منزل شهید « غلام‌رضا عرفانیان » پدر زهرا عرفانیان مربی فرهنگی کتابخانه شماره ۱۶ کانون استان، به خانواده این شهید والامقام ادای احترام کردند.

محمود سلیمانی در این دیدار، شهدا را ستون‌های محکم معنوی جامعه معرفی کرد و یادآور شد؛ شاید از یک منظر ناملایمات زیادی را به‌واسطه توطئه‌های خارجی و برخی ضعف‌های داخلی متحمل شده‌ایم، اما آنچه این سرزمین را از چنگال بیگانگان مصون داشته، ستون‌های محکمی است که با ریختن خون پاک شهدا در این سرزمین استوارشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛ شهدا جلوه‌های زیستن زیبایی داشتند. اگر فداکاری و جانبازی شهدا نبود، نمی‌توانستیم در برابر دشمن پیروز شویم و اگر خیری به جامعه ما رسیده است، به‌واسطه خون‌های پاکی است که در این سرزمین ریخته شده و خداوند به‌واسطه همین خون شهداست که این کشور را از گزند دشمن محافظت کرده است.

همسر شهید عرفانیان نیز به بیان خاطرات آن شهید بزرگوار پرداخت. وی گفت؛ روزهای سختی بر ما گذشته است. زهرا ۹ ماهه بود و در نبود پدرشان بی‌تابی می‌کرد. یک‌بار از ایشان خواهش کردم که مرخصی بگیرند و برگردند. ایشان آمدند و زهرا آن شب در آغوش پدرش آرام گرفت و خوابید. بعد از شهادت ایشان روزگار سختی ما آغاز شد.

وی ادامه داد؛ روز شهادتشان بسیار نگران بودم و تصمیم گرفتم به کردستان بروم تا خبری از ایشان کسب کنم. درنهایت خبر دادند که همسرم به فیض رفیع شهادت رسیدند.

شهید عرفانیان مقدم متولد ۱۳۳۵ در تهران بود. او دانشجوی دانشکده مخابرات بود، که مدتی مأموریت پیدا کرد به شیراز برود و از همان‌جا چندین بار داوطلبانه به جبهه‌های غرب کشور اعزام شد. وی در پی انجام مأموریت در سقز گرفتار تله انفجاری شد و پس‌ازآنکه ایشان و هم‌رزمانش را شکنجه داده بودند، به شهادت رساندند.

هم‌زمان با سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جمعی از کارکنان کانون استان روز ۱۷ و ۱۸ بهمن‌ماه ۹۶ به دیدار خانواده دو تن از شهدا رفتند و یاد و خاطرۀ این دلاور مردان را گرامی داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =