داستان طنز به ما کمک می‌کند تا تجربه‌هایمان را به شکل متفاوت و جذابی دوباره تجربه نماییم

نویسنده کتاب جزیره بی‌تربیت‌ها در سفر به استان گلستان و در نشست "دو پنجره دو لبخند" پیرامون ویژگی و ضرورت خواندن داستان‌های طنز بیان نمود: در واقع خواندن داستان طنز به ما کمک می‌کند تا تجربه‌هایمان را به شکل متفاوت و جذابی دوباره تجربه نماییم و از طریق تامل بیشتر برآنان، زندگی و جرئیات آن را بیشتر بشناسیم و در صحنه‌ی روزگار عمیق‌تر زندگی نماییم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در این نشست که با حضور اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون گلستان در مجتمع فرهنگی‌هنری گرگان برگزار شد: شهرام شفیعی ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در شهر گرگان و حاضر شدن در جمع باصفای کودکان و نوجوانان کانونی بیان نمود: من به این منطقه خیلی علاقه‌مندم و خرسندم از اینکه فرصتی فراهم شد تا همراه با خانواده‌ام در شهر مرحوم استاد محمدرضا لطفی با شما عزیزان دیدار نموده و به نقد و بررسی بنشینم.

نویسنده کتاب جزیره بی‌تربیت‌ها در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که من خودم را داستان طنزنویس می‌دانم نه طنزنویس، اظهار داشت: به نظر بنده زمانی که طنز با جریان داستان شکل می‌گیرد در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری خواهد داشت و آن‌ زمان است که عنصر خنده به درستی در دل و جان خواننده‌ی داستان نمایان می‌شود.

در ادامه یکی از بچه‌ها از شهرام شفیعی پرسید که هدف شما از داستان طنز چیست و ایشان پاسخ داد: به‌طور کلی وقتی سراغ داستان طنز میرویم در واقع تلاش می‌نماییم که تجربه هایمان را دوباره تجربه کنیم. انسانها تنها موجوداتی‌ هستند که تجربه هایشان را دوباره تجربه می‌نمایند. در واقع خواندن داستان طنز به ما کمک می‌کند تا تجربه‌هایمان را به شکل متفاوت و جذابی دوباره تجربه نماییم و از طریق تامل بیشتر برآنان، زندگی و جرئیات آن را بیشتر بشناسیم و در صحنه‌ی روزگار عمیق‌تر زندگی نماییم.

نویسنده محبوب کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سؤال که مخاطبان کتاب‌های شما معمولا چه گروه سنی هستند نیز تصریح کرد: من در نوشته‌های خود بر گروه سنی خاصی تأکید ندارم و معمولا آثار من بی‌ سن است. من در این کتاب به دنبال یاددادن انعطاف در فهم و حل مسائل هستم و بیشتر مایلم اعضای خانواده‌ دور هم بنشینند و هریک با زاویه نگاه خود داستان را دنبال نمایند.

شفیعی در پاسخ به سوال دیگری که یکی از اعضا پیرامون چگونگی شکل گرفتن و تولد جزیره بی‌تربیت‌ها کرد، بیان نمود: دوستان بنده در سال ۱۳۸۷ برای سردبیری مجله رشد دانش‌آموز دعوت شدم و در بررسی‌های اولیه به این مهم رسیدم که بایستی عنصر جذابیت در این مجله تقویت شود. به همین منظور نیاز بود داستانی که در چندین قسمت قابل پیگیری برای مخاطب باشد را خلق نمایم، این شد که داستان جزیره بی‌تربیت‌ها با توجه به نیاز مجله‌ی رشد دانش‌آموز در ذهنم متولد شد و بعد ۶ سال با توجه به تقاضای کانون پرورش فکری در دست مخاطبان علاقه‌مند به صورت کتاب قرار گرفت.

در این برنامه اعضای فعال ادبی مراکز فرهنگی و هنری استان با مطالعه کتاب مربوطه به ارایه نقطه نظرات و دیدگاه های خود با نویسنده کتاب پرداخته و در بخش نقد ظاهری این کتاب معتقد بودند عنوان کتاب جذب‌کننده است و اندازه، تصویر و نوشته‌های این کتاب نیز از این مهم تبعیت می‌کنند.

در ادامه عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان با حضور در این نشست تخصصی که در راستای تقویت توان ادبی اعضا کودک و نوجوان و تامین نیازسنجی‌های نویسندگان در تولید آثار خود با توجه به علایق مخاطبان برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت سی‌ و نهمین بهار انقلاب اسلامی و گرامی‌داشت یاد و خاطر امام راحل و شهدای راه آزادی، ارتباط خوب و موثر نوجوانان با نویسنده و طرح سوالات و پیشنهادات کاربردی را راهی مفید برای انس بیشتر بچه‌ها با کتاب دانست و اظهار داشت: کانون در هر فصل تلاش می‌کند که با دعوت از شاعران و نویسندگان توان‌مند و شهیر کشور ضمن آشنایی بچه‌ها با نویسنده مورد علاقه خود در این ارتباط چهره به چهره، قلم نویسندگان را در جهت علایق ذهنی کودکان و نوجوانان به حرکت درآورد تا شاهد خلق آثار بیشتری با توجه به نیاز بچه‌ها باشیم.

ایشان یکی از راه‌های انتقال موثر پیام‌ را زبان طنز بیان نمود و تصریح نمود: در جایی که پای صراحت می‌لنگد زبان طنز به یاری ما می‌آید که حرف دلمان را به صورت واضح مطرح نماییم.

مدیرکل کانون گلستان با بیان این مطلب که اگرچه در دل طنز عنصر خنده وجود دارد ولی نبایست از تاثیر آن غافل شویم، بیان نمود: طنز به حرف ما جذابیت می‌بخشد و باعث ‌می‌شود مخاطب با دل و جان به مطالب جدی ما با زبان شیرین گوش دهد.

"سیفی" خندیدن مردم را یکی از حلقه‌های مفقودی جامعه عنوان کرده و تاکید نمود: بایستی با خلق آثار شاد و پرنشاط، طراوت و لبخند را به جامعه تزریق نمود و در راستای رسیدن به این هدف با ابزار مناسب و تاثیرگذار طنز باعث هم‌بستگی و پیوستگی در بین افراد جامعه شد.

پخش کلیپ معرفی نویسنده، خوانش متن‌های ادبی، اجرای نمایش و استندآپ کمدی، نوازندگی اعضای کانون و برپایی جشن امضای کتاب جزیره بی‌تربیت‌ها و اهدای آن اعضای کودک و نوجوان و اهدای لوح تقدیر و هدیه‌ای به رسم یادبود به مولف کتاب از دیگر برنامه‌های این روز بود.

شهرام شفیعی، طنزپرداز و قرآن پژوه در سال۱۳۴۹ در تهران متولد شد. وی به ‌عنوان سرویراستار در مطبوعات و گاهی به عنوان ویراستار کتاب فعالیت‌هایی داشته است. شفیعی توانسته از جشنواره‌های مختلفی به دلیل آثارش جایزه دریافت کند و تعدادی از کتاب‌هایش به زبان‌های دیگر ترجمه شده است. از جمله آثار وی می‌توان «جزیره‌بی‌تربیت‌ها»، «آقا بالای دست گنده»، «ماه در چاه»، «من فکر می‌کنم»، «خیمه خاموش»، «عشق خامه‌ای»، مجموعه سه جلدی «ماجراهای پاشنه طلا»، مجموعه «آوازهای پینه بسته» و ماجراهای «سلطان و آقاکوچول» را نام برد.

گفتنی است این چندمین برنامه دوپنجره دو لبخند در سال جاری است که با حضور مولفین برجسته کتاب حوزه کودک و نوجوان و اعضای ادبی مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری استان گلستان برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =