کد خبر: 277235
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
سنگ‌سنگ تا کله‌پا

«سنگ‌سنگ تا کله‌پا» عنوان بازی محلی روستای صدخرو است که در جشنواره بازی‌های ایرانی- اسلامی مراکز کانون سبزوار معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه و در هشتمین روز از یوم‌الله دهه فجر، مرکز فرهنگی هنری شماره۲ سبزوار میزبان شرکت‌کنندگان جشنواره بازی‌های ایرانی- اسلامی بود.

سیدحسین قریشیان مربی مسوول مرکز شماره۲ سبزوار با اعلام این خبر گفت: بیش از ۴۰ نوجوان از مراکز سه‌گانه شهرستان دور هم جمع‌ شدند تا ضمن معرفی و آشنایی با بازی‌های بومی و محلی منطقه خود، لحظات شادی را بگذرانند.

قریشیان در ادامه به اهمیت آشنایی و احیای بازی‌های محلی اشاره کرد و گفت: بازی‌های محلی بخشی از فرهنگ و آداب و سنت هر جامعه است که متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه طراحی شده است و همین هماهنگی و همراهی با فرهنگ و جغرافیا رمز ماندگاری آن‌ها تاکنون بوده است.

در این جشن اعضا به تماشای یکی از بازی‌های محلی روستای صدخرو به نام «سنگ‌سنگ تا کله‌پا» نشستند.

وسیله بازی یک سنگ کوچک است که داخل دست براحتی قرار ‌می‌گیرد. ابتدا یک نفر به عنوان اوستا انتخاب می‌شود و بچه‌ها در یک خط افقی قرار می‌گیرند. خطی در مقابل بچه‌ها به عنوان خط سوخت در نظر گرفته می‌شود که می‌توان با فاصله ۱ تا ۱/۵متر از خط بچه‌ها باشد و این خط موازی با آنان کشیده می‌شود.

مکانی به فاصله ۱۰۰ متر و یا بیشتر از بچه‌ها انتخاب و به عنوان پل درنظر گرفته می‌شود اوستای بازی پشت سر بچه‌ها می‌ایستد و از آنها می‌خواهد که دست خود را بصورت قلاب در پشت سرشان قرار دهند و هم‌زمان که آهنگ"سنگ سنگ کله پا نه در زمین نه در هوا"را می‌خواند به طور مخفیانه سنگ را در دست یکی از بچه‌ها می‌گذارد و همچنان به راه خود تا آخرین نفر ادامه می‌دهد.

فردی که سنگ در دست او قرار گرفته باید بدون اینکه کسی متوجه شود سریع و چابک از جمع بچه‌ها فرار کند و از خط سوخت عبور کرده به سمت پل یا مکانی که در نظر گرفته شده برود و افراد دیگر نیز باید سریع عکس‌العمل نشان داده و نگذارند فرد مورد نظر از خط سوخت عبور نماید.

اگر بتوانند مانع پیش‌روی او شوند، وی به محل قبل بر می‌گردد و بازی به همان شکل ادامه می‌یابد ولی اگر بتواند از خط سوخت عبور کند و خود را به خط پل برساند، اوستا بصورت در گوشی برای هر یک از بچه‌ها اسمی می‌گذارد که بیشتر از مواد محلی است مثلا غذاهای محلی و... و. بعد رو به فرد برنده می‌کند و اسامی که گذاشته را برای او بلند می‌گوید، فرد برنده به صورت اتفاقی یکی از اسامی را انتخاب می‌کند. آن فرد باید به محل پل رفته و برنده را تا محل استقرار بچه‌ها کولی دهد و این بازی همچنان ادامه دارد.

گفتنی است در پایان مراسم، مسابقه فوتبال میان سه تیم از سه مرکز سبزوار برگزار شد و اهدای جوایز به ۷ عضو فعال که سوالات مربوط به مسابقه فرهنگی «دهه فجر» را پاسخ داده بودند پایان بخش این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =