جشنواره بازی‌های فکری و بومی محلی در کانون پرورش فکری اردبیل

با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، جشنواره بازی‌های فکری و بومی محلی باهدف احیای آیین‌های کهن و بومی و ایجاد فضای شاد و مفرح با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای نوجوان دختر در مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل، جشنواره بازی‌های فکری و بومی محلی با شرکت اعضای دختر مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل و با حضور پروانه رضاقلی زاده معاون دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری در مرکز شماره دو کانون اردبیل برگزار شد.

در این مراسم هاجر جمادیه مدیرکل کانون استان اردبیل در سخنانی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد شورونشاط، احیاء و ترویج بازی‌های بومی محلی استان، عنوان کرد و افزود: این جشنواره در مرحله شهرستانی با شرکت اعضای دختر نوجوان ۲۴ مرکز کانون استان برگزار  شد و ۸  مرکز منتخب به مرحله استانی راه یافتند.

جمادیه تصریح کرد: در کنار حفظ فرهنگی بومی و ایرانی اسلامی، ایجاد شورونشاط، تقویت قوه تخیل و ایجاد خلاقیت در بین کودکان و نوجوانان از اولویت‌های برگزاری جشنواره بازی‌های فکری و بومی محلی بوده است.

وی نقش خانواده‌ها را در تربیت فرزندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی آن‌ها یادآور شد و تأکید کرد: خانواده‌ها باید نسبت به معرفی آداب‌ورسوم بومی محلی به فرزندان خود اقدام کنند  و در این زمینه معرفی آئین‌های سنتی و بومی کشورمان به کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین اقداماتی است که باید موردتوجه واقع شود.

مدیرکل کانون استان اظهار امیدواری کرد: کودکان و نوجوانان با انجام این بازی‌ها از دنیای مجازی فاصله گرفته و صمیمیت به کانون گرم خانواده آن‌ها نیز بازگردانده می‌شود.

گفتنی است، در بخش بازی‌های فکری که شامل پرتاب حلقه، برج هیجان(جنگا)، خشتچین و مکعب روبیک بود، شرکت‌کنندگان به‌صورت انفرادی و گروهی باهم به رقابت پرداختند که در پایان از برندگان با اهدای لوح تقدیر و هدیه تقدیر شد.

داوری این بخش از جشنواره را کارشناسان امور فرهنگی کانون پرورش فکری استان بر عهده داشتند.

همچنین در بخش معرفی بازی‌های بومی محلی، مراکز منتخب فرهنگی هنری کانون استان شامل: مرکز شماره دو کانون مشگین شهر (بازی بش‌داش)، کانون اصلاندوز (بازی اَکینچی)، مرکز شماره دو کانون اردبیل (بازی بنوشه)، مرکز شماره پنج کانون اردبیل (بازی گول گول)، مرکز شماره یک کانون اردبیل (بازی هفت‌سنگ)، مراکز شهرستان کوثر (بازی یولداش سنی کیم آپاردی) و کانون خلخال (بازی اینه اینه، اوجی دویمه) را با شرکت اعضا اجرا کردند.

شایان‌ذکر است، در پایان این برنامه از اعضای شرکت‌کننده و مربیان مراکز منتخب فرهنگی هنری کانون استان که در برگزاری این جشنواره همکاری کرده بودند و همچنین پریسا صدایی آذر عضو سابق کانون پرورش فکری اردبیل و برگزیده بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره قصه‌گویی با اهدای لوح تقدیر و هدایای ویژه تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =