کد خبر: 277439
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
چهارمین جشنواره زبان مادری در کانون رشت برگزار شد

چهارمین جشنواره زبان مادری به ‌منظور آشنایی بیش از پیش جامعه، به‌ویژه ‌کودکان و نوجوانان با داشته‌ها و ارزش‌های سرزمین‌ مادری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت برگزار شد.

به ‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جشنواره به مناسبت روز جهانی زبان مادری و با هدف تبیین اهمیت زبان به عنوان ابزاری مهم در مسیر تفکر و اندیشه‌ورزی با همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و هم‌چنین انجمن زبان مادری گیلان (گیلان زاکان) برگزار شد.

بر همین اساس، در این جشنواره که همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را به دنبال داشت، ضرورت پاس‌داشت از زبان مادری مورد توجه قرار گرفت و در این میان میهمانان برنامه در راستای اجرای برنامه‌های متنوع و هدف‌مند به این مهم پرداختند.

استان گیلان نیازمند تالیف فرهنگ تطبیقی زبان گیلکی

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر رشت در این برنامه از ابداع زبان به عنوان بزرگ‌ترین اختراع بشر نام برد و با اشاره به اختراع خط، دستگاه چاپ و فضای مجازی گفت: این اختراع‌ها زمینه‌ساز تحول ‌اساسی در زندگی انسان بوده و بهره‌گیری درست از این فرصت‌ باید مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد.

محمد حسن‌پور در این میان حفظ زبان محلی را از اولویت‌ها برشمرد و با مهم خواندن آشنایی با پیشینه و ظرافت‌های آن تصریح‌ کرد: زبان مادری در گویش خلاصه ‌نمی‌شود و معماری، پوشش و غذا نیز از جمله حامل‌های فرهنگی زبان مادری محسوب ‌می‌شوند.

ضرورت پاس‌داشت میراث گذشتگان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌ فرهنگی در این مسیر، از دیگر مواردی بود مورد توجه حسن‌پور قرار گرفت و وی با اشاره به نیاز امروز استان گیلان به تالیف فرهنگ تطبیقی زبان گیلکی، از تمامی دست‌اندرکاران این حوزه دعوت‌ کرد به تحقق این امر کمک کنند.

پاس‌داشت زبان مادری نیازمند عزم جمعی

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز از برگزاری جشنواره زبان مادری به عنوان فصلی تازه در صیانت از سرمایه‌های فرهنگی استان یاد کرد و با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی مسوولان گفت: در سال آینده بودجه‌ی مناسبی از سوی شهرداری رشت برای تالیف فرهنگ تطبیقی زبان گیلکی اختصاص می‌یابد.

امیرحسین علوی هم‌چنین از برگزاری برخی از جلسه‌های شورای اسلامی شهر رشت به زبان محلی خبر داد و با بیان این‌که حفظ زبان مادری نیازمند عزم جدی و جمعی است، بر ضرورت ترسیم چشم‌اندازهای مناسب در این مسیر تاکید کرد.

پاس‌داشت هویت فرهنگی، زمینه‌ساز تربیت انسان‌های ارزش‌گرا

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی نیز شناسایی و حفظ فرهنگ، تاریخ و زبان اقوام را زمینه‌ساز تربیت انسان‌هایی باهویت و ارزش‌گرا دانست و با تبیین این مساله که پایبندی به کرامت، شرافت، انسانیت و هویت بومی بسترساز احترام به داشته‌های دیگران است، گفت: انسان دارای هویت خود را کوچک نمی‌شمارد و برای دیگران نیز احترام قایل است.

محمدحسن عاقل‌سمنش در همین حال به زبان و گویش‌های بومی استان گیلان اشاره و با بیان این که حفظ این میراث بسترساز حفظ برادری است بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ دستگاه‌های فرهنگی چون کانون پرورش فکری در نیل به هدف‌ها تاکید کرد.

زبان مادری، زمینه‌ساز تربیت انسان‌ها

مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این جشنواره به پیشینه و دلایل نام‌گذاری روز جهانی زبان مادری اشاره ‌کرد و با یادآور شدن تنوع گویش‌ها و زبان‌ها در کشور گفت: این گوناگونی زبانی بسترساز شکل‌گیری فرهنگی بالنده و پویاست

اسفندیار ضیائی هم‌چنین آیاتی از قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و بر همین اساس تنوع زبانی را هدیه‌ای از جانب پرودگار عنوان‌ کرد.

اشاره به قانون اساسی و تاکید آن بر پاس‌داشت زبان مادری، از دیگر مواردی بود که مورد توجه ضیائی قرار گرفت و وی در ادامه با مهم توصیف ‌کردن حفظ زبان‌ها و گویش‌های بومی محلی تصریح‌ کرد: این امر نیازمند تلاش همه افراد جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌ دستگاه‌های فرهنگی کشور است.

این مسوول فرهنگی در عین حال رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یادآورشد و با اشاره به فعالیت‌های هدف‌مند این مجموعه فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: انتشار کتاب‌های دوزبانه، برگزاری جشنواره‌ و همایش‌ها و هم‌چنین، برپایی کارگاه‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی از جمله این فعالیت‌هاست .

مهم ارزیابی کردن، توجه ویژه به بخش ‌نوشتاری زبان‌ها و گویش‌های محلی و دعوت از صاحبان اندیشه و فعالان این حوزه برای همراهی با کانون، بخش دیگری از سخنان مدیرکل کانون گیلان بود و وی در پایان از خانواده‌ها دعوت ‌کرد تا در پاس‌داشت زبان مادری با کانون و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور همراه‌ شوند.

ضرورت سرایش شعر و داستان‌نویسی به زبان مادری

محمد بشرا، نویسنده و پژوهش‌گر گیلانی نیز در این برنامه به اهمیت سخن‌ گفتن مسوولان و اولیا به زبان محلی پرداخت و با اشاره به پیشینه‌ی زبان گیلکی گفت: همه بزرگانی که در این جمع حضور دارند، می‌توانند نقشی تعیین کننده در پویایی این زبان داشته باشند.

این محقق و گیلان‌پژوه در ادامه، ضرورت سرایش شعر و داستان‌نویسی به زبان مادری را در زنده نگاه‌داشتن گویش‌ و زبان‌های بومی و محلی مهم دانست و بر آغاز این تلاش از خانواده تاکید کرد.

بر اساس این گزارش قصه‌گویی، شعرخوانی و اجرای نمایش آیینی «رابه چره» از سوی مربیان و اعضای کانون و هم‌چنین پخش نماهنگ زبان مادری و نماهنگی از زنده‌یاد میرابوالقاسمی، از یادگاران عرصه فرهنگ استان، دیگر برنامه‌های این جشنواره بود که با تجلیل از مفاخر و هم‌چنین اعضای برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان همراه‌ شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =