بازی‌های بومی و محلی عاملی برای پیوند کودکان با ریشه‌های تاریخی مشترک

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: کودکان در جریان بازی نقش‌های اجتماعی را تمرین می‌کنند و فارغ از هیاهوی اطرافشان برای ایفای نقش در زمین بزرگ‌تری آماده می‌شوند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، مدیرکل کانون استان بازی‌های بومی و محلی را عاملی برای پیوند کودکان با ریشه‌های تاریخی مشترک خود دانست.
معصومه هادی با اشاره به اهمیت این فعالیت شاداب در مراکز فرهنگی هنری گفت: بازی با ایجاد هماهنگی بین فکر و عضله نقش مهمی در ایجاد تعادل در کودکان دارد.
وی در ادامه بازی را " فرایندی نظام‌مند " دانست که با ابزار یا بدون ابزار نشاط عمیقی را در بین کودکان ایجاد و ظرفیت مناسبی را برای دوستی و همدلی میان آنان فراهم می‌کند.
مدیرکل کانون نقش  " بازی " را فراتر از یک تفریح ساده دانست که تنها لحظاتی شاد را برای کودکان به ارمغان می‌آورد و در این مورد اظهار داشت: بچه‌ها در جریان بازی، نقش‌های اجتماعی را تمرین می‌کنند و فارغ از هیاهوی اطرافشان برای ایفای نقش در زمین بزرگتری آماده می‌شوند.
هادی هم‌چنین " تربیت فکری و جسمی " را یکی دیگر از کارکردهای بازی عنوان کرد و توازن و رشد همه‌ی ابعاد وجودی را از نتایج آن برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به گسترش فعالیت‌های فضای مجازی و تغییر سبک زندگی خانواده‌ها گفت: کودکانِ امروز، برخلاف هم سن و سالان خود در گذشته، ساعت‌های طولانی را بدون تحرک به انجام بازی‌های پر خطر رایانه‌ای می‌پردازند که علاوه بر تاثیر بر جسم‌شان، پیامدهای زیانباری بر ذهن آنان بر جای می‌گذارد.
مدیرکل کانون بازی‌های بومی و محلی را که ریشه در آداب، سنت‌ها و فرهنگ هر منطقه دارند، گزینه‌ی مناسبی برای ایجاد تعادل در زندگی و بازی کودکان دانست و گفت: این بازی‌ها علاوه بر موارد ذکر شده، عاملی برای پیوند و انس کودکان با ریشه‌های تاریخی مشترک آنان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان بیش از ۱۳۰ بازی بومی و محلی وجود دارد که کانون در برنامه ریزی‌های خود توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و مراکز فرهنگی هنری بخشی از فعالیتشان را به گسترش این مهم پرداخته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =