کتاب‌خوانی، تنها راه حفظ ادبیات فارسی است

محمود سلیمانی در همایش سالیانه آهنگ بهاران کانون استان تهران به اعضای کودک و نوجوان تاکید کرد؛ تنها راه ماندگاری و ارتقای جایگاه زبان و ادبیات فارسی و انتقال درست آن را به نسل آینده مطالعه و کتابخوانی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی مدیرکل کانون استان ‌تهران عصر روز چهارشنبه نهم اسفند ۱۳۹۶، در همایش سالیانه آهنگ بهاران اظهار کرد: یکی از گنجینه‌های ارزشمند و میراث گران‌بهای پیشینیان ما ادبیات است. این یادگار پرافتخار اگر امروزه به دست ما رسیده به‌واسطه آثار پرافتخار بزرگان ادب فارسی همچون حافظ ، فردوسی و... است.

وی افزود؛ حفظ و حراست و استفاده از این میراث ارزشمند وظیفه همۀ ماست و این مهم تلاش و کوشش جدی و پیگیر همگان را می‌طلبد .اما اگر قرار باشد فقط مصرف‌کننده باشیم، این کالا روزی به پایان می‌رسد. پس برای تداوم و حفظ زبان و ادبیات فارسی باید به فکر تولید هم باشیم.

مدیرکل کانون استان در ادامه بیان داشت؛ زبان مانند ساعت است. شمایل ظاهری ساعت را می‌توان با ابتکار و خلاقیت زیباتر کرد، اما نمی‌توان دقایق و ثانیه‌ها و اعداد آن را تغییر داد. زبان فارسی نیز چنین حالتی است. اگر هرکدام از ما بخواهیم به میل خود تغییری در زبان ایجاد کنیم، قطعاً به‌مرورزمان از اصل آن چیزی باقی نخواهد ماند.

وی تنها راه ماندگاری و ارتقای جایگاه زبان و ادبیات فارسی و انتقال درست آن را به نسل آینده را درگرو مطالعه عنوان کرد و یادآور شد؛ برای آنکه مانند پیشینیانمان، این میراث را در سلامت به آیندگان برسانیم، باید پایه‌ها و ستون‌های اصلی آن  را به‌واسطۀ خواندن کتاب و مطالعه آثار ارزشمند بشناسیم و بر دانش خود بیفزاییم.

وی با تقدیر از مربیان و مروجان فرهنگ و ادب فارسی که در ترویج  و گسترش این نماد هویتی همت گماردند، خاطرنشان کرد؛ توفیق بزرگی است که هرساله در کانون استان روزی به نام پاسداشت ادبیات فارسی دورهم جمع می‌شویم و با ظرفیت‌های بسیار خوبی که در میان اعضای کودک و نوجوان مراکز وجود دارد، میراث کهن ماندگار ادبیات را زنده نگه‌ می‌داریم.

سلیمانی با خواندن ابیاتی از عطار نیشابوری یادآور شد: باکمی تأمل در چیدمان واژه‌های ابیات می‌توان دریافت که شاعران همچون معمارانی زبردست و هوشیار از واژگان برای ساختن بنای زیبای اشعار استفاده می‌کنند و ما به همین دلیل است که با خواندن شعرهای فاخر بزرگان ادبیات ایران احساس لذت می‌کنیم. پس تلاش کنیم تا باهمت و تلاش، ریشه‌های فرهنگی کشورمان را پاس بداریم و با حفظ زبان و ادبیات فارسی، این فرهنگ غنی را گسترش دهیم. 

همایش ادبی آهنگ بهاران هر ساله با هدف معرفی اعضای صاحب قلم کلاس‌ها و کارگاه‌های ادبی و حفظ و گرامیداشت فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی به همت واحد آفرینش های ادبی کانون استان تهران و تلاش کارشناسان این واحد برگزار می شود.

این برنامه امسال روز نهم اسفندماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۵ تا ۱۸ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =