کار فرهنگی نیازمند هدف‌گذاری و بهره‌گیری از خِرد جمعی

مدیر کل کانون استان گیلان ضمن ترسیم چشم‌اندازهای این مجموعه‌ی فرهنگی در سال ۱۳۹۷، بر ضرورت بهره‌گیری از خِرد جمعی در نیل به هدف‌ها تاکیدکرد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، اسفندیار ضیائی این مطلب را در آخرین جلسه شورای فرهنگی و اداری کانون گیلان در سال جاری اظهارداشت و با تکیه بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان محور افزود: این امر نیازمند ترسیم چشم‌انداز، بهره‌گیری از خِرد جمعی و حرکت در سایه هم‌دلی و همراهی است.

مدیر کل کانون گیلان در ادامه از روند رو به رشد این مجموعه‌ در سال گذشته سخن‌گفت و هم‌گرایی و تعامل  با دیگر دستگاه‌های هم‌سو، معرفی هرچه‌بیشتر کانون به جامعه و هم چنین افزایش همکاری‌  بارسانه‌ها را از جمله‌ی دست‌آوردها عنوان‌کرد.

او در این میان شناخت فرصت‌ها و ارتباط دو و چند سویه با آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های فرهنگی را گامی در جهت هم‌افزایی بیشتر فعالان عرصه‌ی فرهنگ ارزیابی‌کرد و این امر را تلاشی مناسب برای  نهادینه‌سازی فرهنگ ایرانی اسلامی درجامعه خواند.

 این مسوول استانی درعین حال با رونمایی از شعار سال آینده کانون گیلان افزود: آموزش مهارت‌های زندگی و توان‌مندسازی افزون‌تر کودکان و نوجوانان از اولویت‌هایی است که در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی کانون پرورش فکری مدنظر قرارمی گیرد.

اشاره به موفقیت‌های سال جاری کانون در دو سطح ستاد و مراکز فرهنگی هنری از دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان ضیائی مورد توجه‌قرارگرفت و وی برهمین اساس با اشاره به موفقیت‌ها و اهمیت حوزه آموزش و پژوهش تصریح‌کرد: پژوهش می‌تواند به علمی‌تر کردن برنامه‌ها کمک‌کند و در سال آینده نیز انتظار می‌رود با بهره‌گیری از استادان این حوزه، مطالعه گذشته و ترسیم آینده، تحولی عمیق در این حوزه را شاهدباشیم.

این مدیر فرهنگی در ادامه به فعالیت‌های هنری پرداخت و با تبیین این مساله که اثربخشی برنامه‌های هنری نیازمند به روزرسانی آگاهی‌ها و استفاده از دانش و علم نوین است، اظهارداشت:  در سال جاری شاهد جاری و ساری شدن نگاه تحول‌خواه در این زمینه بودیم و با توجه ایجاد زیرساخت‌های مناسب سخت و نرم افزاری، بستری مناسب برای پیگیری نوگرایانه فرایندها فراهم شده است .  

تبیین اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ابزار کتاب و ارایه‌ی هدف‌مند آموزش‌های خلاقانه به کودکان و نوجوانان دیگر موضوع‌های مورد توجه اسفندیارضیائی بود و وی با بیان این‌که بهره‌گیری از خلاقیت و تخلیل مربیان می‌تواند زمینه‌ساز تغییر نگرش مخاطبان و بستری مناسب برای ایده‌پردازی‌های سازنده آنان باشد برضرورت تلاش برای ادامه‌یافتن موفقیت‌ها در این حوزه تاکیدکرد.

وی درادامه افزون‌شدن خلاقیت در حوزه‌ی فعالیت‌های ادبی را اثربخش توصیف‌کرد و با مهم ارزیابی‌کردن حضور شاعران و نویسندگان کشوری و استانی در نشست‌های ادبی افزود: نظم و انضباط خوبی را در این حوزه شاهد هستیم و امیدواریم در سال ۹۷ افزایش بیش از پیش خلاقیت در آثار ادبی را به نظاره بنشینیم.

ضرورت انگیزه‌بخشی به مخاطبان، به ویژه‌اعضای نوجوان، همراه‌شدن با نیازهای امروز آینده‌سازان و هم‌چنین تکیه بر آموزه‌های دینی از دیگر محورهای سخنان ضیائی به شمار می رفت و وی با بیان این‌که عصاره و مفاهیم اسلامی در تمامی فعالیت‌های کانون وجود دارد، خاطرنشان‌کرد: توجه به هویت ایرانی اسلامی و تلاش برای صیانت از فرهنگ بومی محلی درسایه توجه و تکیه براین داشته‌ها حاصل خواهد شد.

این مدیر استانی هم‌چنین مدیریت درست فضاهای مجازی، پایدارسازی درآمدها و شاداب‌سازی مراکز فرهنگی هنری را از دیگر اهداف کانون در سال آینده عنوان و ضمن قدردانی از تلاش‌های تمامی همکاران گفت:ارزش‌ها را بیشتر ببینم و با تکیه بر سرمایه نیروی انسانی کانون در جهت ارتقای قابلیت‌های آینده‌سازان اسلامی حرکت‌کنیم.»

براساس این گزارش، قدردانی از تلاش‌های آمنه جاوید طبع‌پسند، همکار بازنشسته کانون از دیگر برنامه‌های این نشست بود و معاون پیشین فرهنگی کانون گیلان با تاکید بر ضرورت حرکت در مسیر درست و تقویت خصلت‌های انسانی اظهارداشت: تمامی همکاران ستادی و مراکز فرهنگی هنری همچون زنجیر هستند و لازم است در مسیر تربیت کودکان و نوجوانان برای افزایش ویژگی‌های انسانی خود تلاش‌کنند.

وی اضافه‌کرد: اخلاق‌مداری، گذشت و هدف‌گذاری از شاخصه‌های همکاران کانونی است که می تواند به تربیت نسل آینده و تقویت مهارت‌آموزی در آنان کمک‌ کند.

آمنه جاوید طبع پسند

لزوم ارزش‌مند دانستن حضور در کانون، تلاش برای ارتقای قابلیت‌ها و ضرورت همراه‌سازی خانواده‌ها با کانون، دیگر بخش سخنان این همکار باسابقه کانون بود و وی درپایان به همکاران توصیه‌کرد برای افزایش موفقیت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی تلاش‌کنند.

اهدای لوح تقدیر مدیر عامل کانون به آمنه جاوید طبع‌پسند به پاس سال‌ها تلاش درزمینه فعالیت‌های کودک و نوجوان محور بخش پایانی این مراسم محسوب‌ می‌شد که صبح امروز در محل نشست‌های اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رشت صورت‌گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =