کد خبر: 277983
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
عروسک «کاکه» طرح عیدانه‌ی کتاب را به سر پل ذهاب می‌برد

در ادامه‌ی خدمت‌رسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تعطیلات نوروزی به کودکان سراسر کشور، روز چهارم فروردین طرح «عیدانه کتاب» در سرپل ذهاب به اجرا در می‌آید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بزرگ‌ترین عروسک کرد «کاکه»، که اجرای ویژه برنامه‌ای فرهنگی را هم‌زمان با تحویل سال برای کودکان استان کرمانشاه بر عهده داشته است، روز چهار فروردین در جمع کودکان و نوجوانان سرپل ذهاب حضور می‌یابد.

بر این اساس در کنار ویژه برنامه‌های نوروزی در مراکز منتخب کانون در سراسر کشور، برنامه‌های ویژه‌ی مناطق زلزله‌زده از ۲۹ اسفند در شهر ثلاث باباجانی آغاز شده است.

وحید خسروی، عروسک‌گردان کاکه طی گفت‌وگویی می‌گوید: «کاکه عروسکی تاریخی و بومی نیست. با این حال پس از بیان ایده‌ی طراحی عروسک‌های غول‌پیکر تصمیم بر این شد که عروسک نمادین از مردمان کرمانشاه باشد. به همین دلیل او چهره و لباس مردان کرد را دارد.»

مربی کتابخانه‌ی سیار کانون استان کرمانشاه ادامه داد: «طرح ابتدایی این بود که برای کودکان زلزله‌زده‌ی کرمانشاه ویژه برنامه‌ای نوروزی داشته باشیم و هفت عروسک به نشانه‌ی هفت سین طراحی شود. اما محدودیت وقت مانع این امر شد. در پایان با کمک هنرمندانی همچون منیره مولوی و فاطمه برمال ساخت و ساز عروسک به همت همکاران کانون استان کرمانشاه آغاز شد.»

او درباره‌ی ویژگی‌های این عروسک گفت: «بدن این عروسک قابلیت حرکت دارد. در واقع با کش‌هایی که در بدن عروسک تعبیه شده است، سر، بدن و دست‌های عروسک تکان می‌خورد و تنها یک عروسک‌گردان هدایت‌گر آن است. بنابراین باید گفت این عروسک با استانداردهای جهانی ساخته شده است و این روزها به اجرای برنامه برای کودکان کرمانشاهی می‌پردازد.»

خسروی درباره‌ی نخستین اجرای این عروسک در شهر ثلاث و میزان استقبال از آن عنوان کرد: «در ویژه برنامه‌ی نوروزی نماینده ویژه رییس جمهور حضور داشتند. و حضور این عروسک با این شکل و شمایل بی‌نهایت برای کوچک‌ترها و بزرگ‌ترها جذاب بود و ما از موسیقی محلی استفاده کردیم تا این عروسک به هویت‌های بومی استان نزدیک‌تر شود. اما ماهیت این نوع عروسک‌ها کارناوالی است و عروسک نمایشی نیستند. با این حال با توجه به موفقیت‌های این عروسک در نخستین برنامه بی‌تردید در مورد تولید آثاری نمایشی‌ هم اقدام خواهیم کرد.»

این مربی همچنین به تاثیرهای این فعالیت فرهنگی اشاره داشت: «باید توجه داشت که کودکان این دو شهر زلزله‌زده، یعنی ثلاث و سرپل ذهاب که روز چهار فروردین در آن حاضر خواهیم شد، قبل از ماجرای زلزله با نمایش ناآشنا بودند. بنابراین دیدن این عروسک‌ها و این نوع نمایش‌های عروسکی اتفاقی خاص و خاطره‌انگیز برای آن‌هاست.»

گفتنی است پیش‌تر مهناز فتاحی مدیرکل کانون استان کرمانشاه خبر از اعزام دو واحد کتابخانه سیار از روز چهارم فروردین به روستاهای سرپل ذهاب داده بود. به گفته‌ی فتاحی از روز چهارم فروردین مربیان واحد کتابخانه سیار روستایی، با حضور در روستاهای شهر سرپل ذهاب، به کودکان و نوجوانان این مناطق، کتاب عیدی می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =