فرهاد حسن‌زاده نقش مهمی در ادبیات کودک ایران دارد

مراسم اهدای جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ در حالی بعدازظهر روز ششم فروردین در نمایشگاه کتاب بولونیا برگزار می‌شود که فرهاد حسن‌زاده به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه معرفی شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز ششم فروردین در نشستی مطبوعاتی که از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ibby) در پنجاه و پنجمین نمایشگاه کتاب بولونیا برگزار می‌شود، نویسنده و تصویرگر برگزیده‌ی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن معرفی خواهند شد.

فرهاد حسن‌زاده که پیش‌تر به عنوان نامزد این جایزه معرفی شده است، در این مراسم حضور خواهد داشت.

این مراسم راس ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی در کافه‌ی تصویرگران و با حضور نمایندگان ibby و نویسندگان و تصویرگران ایرانی برگزار می‌شود .

بر همین اساس سایت جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن به معرفی فرهاد حسن‌زاده پرداخته و آورده است: «فرهاد حسن‌زاده در چهار دهه‌ی گذشته نقش مهمی در ادبیات کودکان و نوجوانان ایران داشته است. او با رمان‌ها، داستان‌ها، بازنویسی داستان‌های قدیمی، اشعار، بیوگرافی‌ها و مقاله‌هایش در نشریه‌ها، توانسته است طیف وسیعی از مخاطبان در گروه‌های مختلف سنی را تشویق به مطالعه‌ی آثار ادبی کند.»

در ادامه همچنین آمده است: «حسن‌زاده در سال 1962 در آبادان، یک شهر در جنوب ایران در کنار رود اروند در مرز ایران و عراق متولد شد. آبادان طی جنگ هشت ساله ایران و عراق به یک منطقه جنگی تبدیل شد و بسیاری از شهروندان آن شهر را ترک کردند. حسن‌زاده پس از ترک آبادان و بعدها تجربه‌ی حرفه‌های مختلف، نویسندگی خلاق را آغاز کرد. تجربه‌های متنوع او باعث شد تا او طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها، شرایط و موقعیت‌ها را در آثارش ایجاد کند و بتواند آثارش را برای گروه‌های سنی مختلف بنویسد. او در مورد اثرات جنگ بر غیرنظامیان، مهاجرت و بیکاری، عشق نوجوانان، دنیای ویژه نوجوانان، تابوهای اجتماعی و همچنین مناطق مختلف جغرافیایی و... داستان‌هایی نوشته است.»

گفتنی است جایزه هانس کریستین اندرسن به خاطر «یک عمر فعالیت موفق در حوزه نویسندگی و تصویرگری ادبیات کودکان و نوجوانان» به فعالان این حوزه اعطا می‌شود. ‍پیش‌تر فرشید مثقالی این جایزه را در حوزه‌ی تصویرگری و در سال ۱۹۷۴ میلادی برای کشور ایران به ارمغان آورده است. احمدرضا احمدی، هوشنگ مرادی کرمانی و نسرین خسروی دیگر نامزدهای این جایزه در سال‌های گذشته بوده‌اند.

حسن‌زاده که مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان او را با رمان‌های «هستی» و «زیبا صدایم کن» بیش‌تر می‌شناسند، در دور پایانی این جایزه با نویسندگان فرانسه، سوئد، ژا‍‍پن و نیوزلند رقابت کرده است که نتیجه این رقابت بعدازظهر روز ششم فروردین 1397 مشخص خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =