رسیدن به أَحْسَنِ الْحَالِ با تغییر میسّر است

اولین جلسه ستادی سال ۹۷ با حضور محمود سلیمانی، معاونان و جمعی از کارکنان ستادی روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه در سالن کنفرانس سرو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی در نخستین جلسه ستادی سال ۹۷، ضمن تبریک و شادباش سال نو، با تفسیر بخشی از دعای سال‌تحویل گفت: " احسن الحال" یعنی دگرگونی در حال و احوال، که با تغییر در ما ایجاد می‌شود. بسیاری از مسائل و مشکلات جوامع به خاطر زیاده‌خواهی‌هاست و همین‌که ما در این دعای شریف از خدا می‌خواهیم حال ما را به نیکوترین حال بگرداند، ازاین‌رو باید خود نیز در مسیر تغییر و تحول ظاهری و باطنی گام برداریم.

سلیمانی توجه به اخلاق اسلامی را زیربنای جامعۀ اسلامی عنوان کرد و افزود؛ پیامبر بزرگ اسلام که مظهر و نمونه کاملی از یک انسان اخلاق‌مدار است، مبعوث شد تا اخلاقی زیستن را به انسان‌ها بیاموزد. زیرا اخلاق از مؤلفه‌های مهم و اساسی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود.

سلیمانی، اجرای ظاهری فرایض دینی را برای رسیدن به أَحْسَنِ الْحَالِ ناکافی دانست و یادآور شد؛ برای عرض ارادت به امام حسین (ع) و خاندان پاکش، تنها گریستن و روضه‌خوانی کافی نیست، بلکه  توجه به مکارم اخلاق و عمل کردن به اهداف بزرگ سیدالشهدا و نهضت عاشورا، ما را در مسیر معرفت قرار می‌دهد. زیرا برای نشان دادن ارادت باید بصیرت داشت و راه آنان را دنبال کرد.

مدیرکل کانون استان در ادامه با اشاره به برخی افراد که تنها با انجام فریضه‌ها و تکالیف دینی، ظاهر دین‌داری را حفظ کرده و در باطن از اخلاق اسلامی به دور بوده و راه و سیره  پیامبر و ائمه را به دست فراموشی سپرده‌اند، خاطرنشان کرد؛  أَحْسَنِ الْحَالِ  یعنی خداوندا از تو می‌خواهم نمازی که در صفوف جماعت می‌خوانم برای رسیدن به أَحْسَنِ الْحَالِ  و زدودن زنگار از دل باشد و نه برای فریب دیگران، یعنی راه و سیره امام حسین (ع) را درک کنم و عملم با دین نسبت داشته باشد، که اصل دین، سیرت دین و اخلاق مدار بودن است.

ایشان همچنین بابیان این مطلب که شکل ظاهری مناسک گاهی برای ما بیش از باطن آن ارجحیت دارد افزود؛ بکوشیم تا باطن و ظاهر خود را با معارف الهی پیوند بزنیم و برای تغییر در حال خود، فکرمان را از بافته‌های ذهنی ناصحیح که در انبار ذهنمان تلنبار کرده‌ایم خالی کنیم و بدانیم که ما بهترین نیستیم، اما برای بهتر بودن می‌توانیم با تغییر در حال و احوالمان مسیر کمال را طی کنیم.

وی درعین‌حال تصریح کرد: تغییر، مقدمه تحول است. برای رسیدن به قله باید قدم‌به‌قدم راه پیمود و باایمان و باور قلبی طی طریق کرد تا به سرمنزل مقصود رسید.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر نقش نیروهای ستادی در ایجاد حال خوب در مراکز بیان داشت: اولین قدم در تغییر احوال مراکز، از سوی ما برداشته می‌شود و باید بدانیم که تک‌تک نیروهای ستادی در ایجاد این تغییر نقش اساسی دارند.

وی در ادامه گفت؛ در سال ۹۷ تلاش کنیم ابتدا تغییرات را از خودمان آغاز کنیم و بامطالعه بیشتر،اندیشه خود را بارور سازیم تا منشأ حرکت‌های مؤثری برای آینده کودکان و نوجوانان باشیم. تغییراتی که مطابق زمانه و نیاز مخاطبان است و روش‌هایی که برای مخاطبان امروز جاذبه داشته باشد و نه دافعه.

سلیمانی در پایان با اشاره به اجرای طرح عیدانه در ایام نوروز، از زحمات مربیان چهار مرکز مجری در این طرح و دیگر همکاران ستادی قدردانی کرد و با اشارۀ کوتاه به برنامه‌های کانون استان در سال ۹۷ تأکید کرد: باهمت همکاران و برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تر ان شاالله سالی خوب و موفق به لحاظ کیفیت و کمیت  پیش رو خواهیم داشت.

در پایان این نشست حسن صفدریان معاون اداری مالی و سیده نسرین سجادیان معاون فرهنگی استان طی سخنانی سال جدید را به همکاران تبریک و تهنیت گفتند.

اولین جلسه ستادی در سال جدید روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ در سال کنفرانس سرو اداره کل کانون استان تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =