آشنایی مربیان کانون البرز با فرآیند قصه تا نمایش

اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز هم‌زمان با هفته‌ی هنر انقلاب اسلامی در کارگاه عملی «از قصه تا نمایش» شرکت کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کارگاه عملی که زیر نظر حسن دولت‌آبادی و با همکاری حوزه‌ی هنری، برگزار شد شرکت‌کنندگان با چگونگی طرح داستان، کشمکش‌ها، نقاط اوج، پایان غیرقابل پیش‌بینی و نتیجه‌گیری در داستان آشنا شدند.

دولت‌آبادی در زمینه‌ی طرح «از قصه تا نمایش» خاطرنشان کرد: در این طرح به دنبال آن هستیم که به کودکان و نوجوانان بیاموزیم که برای یک مشکل تنها یک راه حل وجود ندارد و همیشه راه‌های زیادی برای رفع مشکلات وجود خواهد داشت.

مدرس دانشگاه ادامه داد: در این کارگاه عملی قصه‌هایی را برای مربیان و سپس کودکان و نوجوانان مطرح می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم پایان جدیدی برای این قصه عنوان کنند و در مرحله بعد برای داستان خود تصویرگری کنند و پس از آن تا مرحله‌ی نوشتن متن و تولید و اجرای نمایش پیش خواهیم رفت.

وی در ادامه گفت: باید تلاش کنیم ضمن توجه به ادبیات غنی کشور به کودکان و نوجوانان بیاموزیم چگونه می‌توانند با خلاقیت خود به یافتن پایان مناسب برای داستان‌های قدیمی فکر کنند.

اضافه‌کردن شخصیت‌های غیرفیزیکی به داستان و تغییر حس، فضا و امکانات از دیگر مواردی بود که این مدرس دانشگاه بر آن تاکید کرد.

دولت‌آبادی هم‌چنین در نشست مشترک کانون و حوزه‌ی هنری که به مناسبت هفته هنر انقلاب برگزار شد نیز به جایگاه هنر به ویژه تئاتر در دوره‌های مختلف تاریخی ایران اشاره کرد و نقش هنرمندان را در زمینه‌ی حفظ و نگه‌داری کشور مهم خواند.

وی با اشاره به این که هر جا هنرمندان تلاش سازنده داشته‌اند به ارتقای فرهنگی و هنری کشور کمک کرده، افزود: تمامی نهادهای فرهنگی باید برای حفظ ارزش‌های ملی و مذهبی تلاش کنند ولازمه‌ی این امر آن است که هنرمندان و متولیان فرهنگی خود به نقش سازنده‌شان واقف باشند. 

پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی کشور هم‌چنین به جایگاه انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس و پدیدآمدن بسترهای مناسبی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: با استفاده از موضوع‌های مختلف این حوزه می‌توان مناسب برای پاسداشت اهداف انقلاب اسلامی فعالیت کرد.

وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری و مربیان آن نقش سازندهای در تربیت نسل آینده دارند اظهار داشت: کانون با توجه به نوع فعالیتش یکی از نهادهای تاثیرگذار در تربیت کودکان و نوجوانان است و اگر به پیشرفت کشور علاقه داریم باید برای تربیت نسل آینده بیش از پیش تلاش کنیم.

این استاد دانشگاه به حوزه‌ی هنری و فعالیت‌های تخصصی این نهاد نیز اشاره کرد و گفت: لازم است نهادهای فرهنگی، بیش از پیش با هم در ارتباط باشند.

کارگاه عملی ‌«از قصه تا نمایش» روز 21 فروردین 97 در مجتمع کانون کرج برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =