ترسیم چشم‌انداز و تبیین اولویت‌های سال ۹۷

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در نخستین جلسه شورای فرهنگی به ترسیم چشم‌اندازها و تبیین اولویت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی در سال ۱۳۹۷ پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، اسفندیار ضیائی درآغاز این نشست به نام‌گذاری سال۹۷ (حمایت از کالای ایرانی) از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره و با بیان این نکته که مخاطب پیام ایشان همه مردم و مسوولان هستند، اظهارداشت:  در این مسیر نگاه ویژه به کودکان و تلاش تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی فرهنگ، نقشی اساسی دارد.

ضرورت تکیه بر فرهنگ ایرانی- اسلامی

مدیرکل کانون استان گیلان در ادامه عمل‌گرایی، اندیشه‌ورزی و عمق‌بخشی به فعالیت‌های کودک و نوجوان محور را ضروری خواند و با تاکید بر این مساله که تلاش در حوزه‌ی فرهنگ و هنر و هم‌چنین تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی می تواند به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی کمک‌کند، افزود: هراندازه سعه‌صدرداشته‌باشیم و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، به یقین توفیق بیشتری خواهیم‌داشت.

فرهنگ‌سازی، نیازمند تغییر نگرش جامعه  

وی در همین زمینه توضیح داد: نیل به هدف‌ها نیازمند تغییر نگرش جامعه، به ویژه نسل کودک و نوجوان است و در عین حال بایستی از کلی‌گویی اجتناب کرده و به صورت موردی به فرهنگ‌سازی پرداخت.

مهارت‌آموزی، شعار سال جاری کانون گیلان

این مدیر فرهنگی در عین حال مهارت‌آموزی را شعار سال ۹۷ کانون استان گیلان عنوان‌کرد و گفت: دراجرای برنامه‌ها، باید واژه‌ها را ملموس‌کرد و از ظرفیت‌ تمامی دستگاه‌های فرهنگی بهره‌برد.

  ضیائی در همین ارتباط با  مهم ارزیابی‌کردن آموزش مهارت‌های زندگی به مخاطبان افزود: مهارت‌آموزی بایستی به عنوان رویکرد برنامه‌های کانون در حوزه‌ی  فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی مورد توجه ویژه قرارگیرد.

اجرای طرح «دوشنبه‌های با کتاب» در کانون گیلان

ضرورت توسعه‌ی فرهنگی، ایجاد بسترهای مناسب برای اُنس و الفت افزون‌تر کودک و نوجوان با فعالیت‌های کتاب‌محور و هم‌چنین لزوم استفاده از ابزارهای آموزشی مناسب چون قصه‌گویی، دیگر محور سخنان اسفندیار ضیائی محسوب‌می شد و وی ضمن تبیین این مساله که گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی باید فراتر از شیوه‌نامه و توصیه‌های اداری مورد توجه قرارگیرد، از اجرای طرح «دوشنبه‌های با کتاب» در کانون گیلان خبرداد.

تکیه بر سیره نبوی و علوی اساس زندگی هر ایرانی 

این مسوول استانی هم‌چنین با تبیین این مساله که الگوبرداری از سیره نبوی و علوی،  پایه و اساس زندگی هر ایرانی است، تاکیدکرد: تمامی فعالیت‌های کانون روی‌کرد دینی دارد و درراستای برگزاری جشنواره‌ی رضوی و اجرای دیگر ویژه‌برنامه‌های مناسبتی، تفکر و اندیشه دینی و اسلامی در روح تمامی برنامه‌های کانون جاری و ساری است.

اثربخشی فعالیت‌های علمی  در گِرو شناخت نیازهای نسل امروز

لزوم همراه شدن با فن‌آوری‌های روز، همگامی با نوآوری‌ها و ضرورت شناخت نیازهای نسل کودک و نوجوان از دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان مدیر کل کانون مورد توجه قرارگرفت و وی با تاکید براین موضوع که اثربخشی فعالیت‌ها و هدف‌مندسازی برنامه‌ها در گرو شناخت نیازهای این نسل است گفت: در این مسیر بایستی ضمن عمق‌بخشی به برنامه‌ها، از نتیجه‌بخشی فعالیت‌ها نیز اطمینان داشت.

وی در عین حال قرن حاضر را قرن انفجار اطلاعات توصیف‌کرد و با اشاره به گسترش تاثیرگذاری فضاهای مجازی بر زندگی انسان‌ها به همکاران توصیه‌کرد تا با افزایش آگاهی‌های خود در این زمینه، کودکان و نوجوانان را به استفاده درست از این فرصت و بهره‌گیری از پیام‌رسان‌های داخلی تشویق‌کنند.

بنابراین گزارش، معرفی و تبیین و ظایف اعضای جدید شورای فرهنگی، ارایه‌ی گزارشی از اجرای طرح عیدانه کتاب و بررسی روند آمارگیری کتاب در مراکز فرهنگی هنری از دیگر مباحث این جلسه بود.

برهمین اساس برنامه‌ریزی برای مشارکت هرچه بهتر درجشنواره‌های رضوی مورد توجه قرار گرفت و در همین زمینه، اعضای این جلسه به ارایه‌ی برنامه‌های خود در ارتباط با هفته نجوم و طرح کانون مدرسه پرداختند.

برگزاری جشن روز معلم و هم‌چنین برپایی نمایشگاه استانی آثار دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح « کانون مدرسه» از مباحث پایانی این نشست به شمار می رفت که صبح امروز در سالن جلسه‌های اداره‌کل کانون استان گیلان در رشت برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =