نوآوری و خلاقیت سرلوحه‌ی فعالیت‌ها باشد

نشست فصلی مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان با رویکرد تبیین سیاست‌های جدید مدیرعامل و نوآوری در فعالیت‌ها برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، نشست فصلی مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری با هدف تبیین سیاست‌های جدید مدیرعامل و نوآوری در فعالیت‌های کانون پرورش فکری روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین‌ماه با حضور امیر بینایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، محمد همتی رئیس شورای شهر سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، رئیس اداره مالی، جمعی از کارشناسان ستادی و ‌مسئولان ۱۶ مرکز فرهنگی‌هنری ثابت در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

رویکرد اصلی کار فرهنگی، نشاط‌آفرینی و افزایش امید در مخاطب است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان ضمن قدردانی از مدیرکل و مربیان کانون پرورش فکری اظهار داشت: انقلاب اسلامی، انقلابی کاملاً  مردمی است و برای تحقق جشن چهلمین سال انقلاب اسلامی در تلاشیم تا نشاط و امید در مردم افزایش پیدا کند و این نشاط‌آفرینی نیز باید در چارچوب موازین و مقررات و ارزش‌های نظام جامعه اتفاق بیفتد.

بینایی، رویکرد اصلی کار فرهنگی را نشاط‌آفرینی و افزایش امید در مخاطب عنوان و خاطرنشان کرد: مرحوم ناصر عبداللهی در اجراهای خود با بیان اینکه من هرچه دارم از خانم فاطمه زهرا(س) دارم و فاطمه بنت نبی خواندم تا نامم در ذهن مخاطبانم ثبت شد، توسل به ائمه اطهار(ع) را باعث رشد فرهنگی و پرورش حس دینی دانست.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با تأکید بر اینکه یکی از نشانه‌های جامعه سالم، نشاط اجتماعی است، اظهار داشت: اگر این مسأله در جامعه نباشد با انفعال، افسردگی و انحرافات مختلف روبرو می‌شویم؛ اما اگر برنامه‌ها پیوست فرهنگی داشته باشد به خوبی مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بحران بسیار جدی آب از مدیرکل و مسئولان کانون پرورش فکری خواست تا در زمینه‌ی الگوی درست مصرف در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و...، فرهنگ‌سازی و برای ایرانی آباد، آزاد و توسعه‌یافته تلاش شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان همچنین با توجه به شعار «هر نوجوان و جوان استانی، یک مهارت»، خواستار تقویت مهارت‌آموزی در کارگاه‌های ویژه کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شد.

وی با اشاره به اهمیت نشاط‌آفرینی در فضای جامعه گفت: کودکان و نوجوانان، بهترین گزینه‌های ترویج و نهادینه‌کردن امید و نشاط در خانواده‌ها هستند و باید از ظرفیت‌های مناسب و بالای آنها برای تحقق این هدف استفاده شود.

بینایی در پایان سخنانش، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و حضور جدی نهادهای فرهنگی در جامعه را یکی از راهکارهای مهم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی بیان و تصریح کرد: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان به منظور توانمندسازی محله‌های غیر برخوردار و کاهش آسیب‌های اجتماعی برای اجرای فعالیت‌های شاخص ویژه کودکان و نوجوانان در چهل منطقه کم‌برخوردار و محروم این استان، آمادگی هرگونه کمک به کانون پرورش فکری را دارد.

تربیت و پرورش یک انسان برابر با پرورش تمام انسان‌هاست

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش مدیرکل، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری برای نسل جدید جامعه با استناد به آیه‌ی شریفه‌ی قرآن اظهار داشت: مشکلی که در جامعه دیده می‌شود این است که در تمامی زمینه‌ها از داشته‌های خود به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

همتی در ادامه افزود: با وجود داشتن کامل‌ترین دین، کامل‌ترین منبع و کتاب آسمانی و بزرگ‌ترین پیامبر الهی، آیا واقعاً دستورات اسلام را توانستیم در جامعه اجرا کنیم؟ در بخش تاریخ تمدن هم همین‌طور، چه استفاده‌ای از این تمدن و تجربه‌های گذشتگان خود داشته‌ایم؟ درخصوص نیرو و منابع انسانی هم که افراد فرهیخته و مستعد و نخبه وجود دارد چقدر تلاش شده تا این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را به خوبی پرورش دهیم؟ چرا استعدادهای ذاتی که در کودکان و نوجوانان نهفته تاکنون رشد و پرورش نیافته است؟

وی با بیان اینکه پاسخ این پرسش‌ها در حوزه‌ی کار فرهنگی به ویژه کانون پرورش فکری داده می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر یک نفر را زنده کنیم گویی همه‌ی انسان‌ها را زنده کرده‌ایم و تربیت و پرورش یک انسان برابر با پرورش تمام انسان‌هاست.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اهمیت این کار تنها در حیطه‌ی فرهنگ است و ابزار و روش‌هایی که در این مسیر استفاده می‌شود بسیار مهم است؛ چراکه اگر روش‌های تربیتی طوری باشد که متربی از سوی مربی‌اش احساس سلطه‌گری کند واکنش منفی خواهد داشت.

موازی‌کاری در هدف مقدس مربیان کانون پرورش فکری، خللی ایجاد نمی‌کند

همتی، هدف از فعالیت‌های کانون پرورش فکری را کشف استعدادها، پرورش و شکوفایی آنها با راهنمایی درست و اصولی عنوان و اضافه کرد: فعالیت و خلاقیت مربیان باید در کنار برجستگی،  به‌روز و متنوع باشد تا اعضای کودک و نوجوان فرهیخته در این محیط مناسب فرهنگی و خلاق، آزادانه رشد و پرورش یابند. 

  

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: یقین دارم هدف شما مربیان کانون پرورش فکری آن‌قَدَر مقدس است که نابرابری‌ها و موازی‌کاری‌ها خللی در کارتان ایجاد نمی‌کند.

نقش کانون پرورش فکری در پرورش و تفکر کودک و نوجوان

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان در نشست فصلی مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری بر نقش بسزای این نهاد فرهنگی و هنری در پرورش و تفکر کودک و نوجوان تأکید و عنوان کرد: امروزه جایگاه کانون پرورش فکری در فضاهای مجازی، انتشارات و... تعریف و تعیین شده است.

همتی، ضمن استقبال از ایده‌های نو و طرح‌های خلاق مربیان مجرب و متخصص کانون پرورش فکری با طرح  این پرسش که چه کنیم مدرسه‌های زیبای فضای سبز بنا کنیم؟ و چه کنیم کودکان و نوجوانان را با مصرف درست آب آشنا کنیم؟ اظهار داشت: شورای شهر از ایده‌های نو و خلاق مربیان در این زمینه‌ها حمایت می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان در ادامه با بیان اینکه در جامعه امروز، دانش‌آموز بی‌تربیت نداریم؛ بلکه دانش‌آموز بد تربیت داریم، بر نقش مربیان و اجرای فعالیت‌های متنوع و خلاق آنها و انتقال غیر مستقیم پیام‌های اخلاقی و تأثیر این پیام‌ها در رفتار و منش مخاطبان کودک و نوجوان تأکید کرد.

همتی در پایان، با اشاره به سخن تورنس که خلاقیت برتر از هوش است، تصریح کرد: امید داریم با فعالیت‌های متنوع و خلاقانه شما، نظام واحد فرهنگی در شهر سمنان ایجاد کنیم و به مربیان قول هرگونه همکاری و حمایت از ایده‌های نو و خلاق را داد.

نوآوری و خلاقیت سرلوحه‌ی فعالیت‌ها باشد

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان ضمن تسلیت سال‌روز شهادت امام موسی کاظم(ع) و گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم عباسعلی صادقیان مدیر قدیمی این استان با اشاره به نیم‌قرن فعالیت کانون پرورش فکری، لزوم خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌ها را مهم‌ترین اولویت‌ مدیرعامل عنوان و خاطرنشان کرد: سال جاری در هر شهر از استان به آن مرکزی که با حفظ سنت‌ها و فعالیت‌های قدیمی، فعالیت‌هایی را با ایده جدید و خلاق، نیازسنجی و بومی‌سازی کند، مجوز اجرای فعالیت داده می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در ادامه با بیان اینکه کار مربی، ساختن انسان است نه دیوار، افزود: مربی، اعضای کودک و نوجوان را با منش و رفتار درست آشنا می‌کند و اصرار بر انجام یک فعالیت هم تنها به منظور اثرگذاری آن فعالیت بر مخاطب کودک و نوجوان است.

وی همچنین به استناد فرمایش مقام معظم رهبری اظهار داشت: همه‌ی مسئولان به تناسب وسع و ظرفیت خود به بررسی مشکلات جامعه بپردازند و ما هم باید در شرایط کنونی که یک حلقه مفقوده‌ای در کشور دیده می‌شود مخاطبان خود را با خطرهای جامعه به ویژه آسیب‌های اجتماعی آشنا کنیم.

بخش عمده فعالیت یک مربی، هنر و فکر خلاق اوست

جمال با اشاره به اینکه در کانون پرورش فکری خیلی از مسائل با تدبیر و فکر و خرد جمعی حل شده، به بیان نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری در سال گذشته و آسیب‌شناسی آن پرداخت و اظهار کرد: بعضی از مراکز فرهنگی‌هنری، حالت ایستایی خود را حفظ کرده‌اند و به دور از تنوع و خلاقیت و نوآوری در ساعت معینی به فعالیت می‌پردازند که این مورد با روح کانون پرورش فکری سازگار نیست و کسانی که با هنر آشنا هستند واقفند که بخش عمده فعالیت یک مربی، هنر و فکر خلاق اوست نه یک‌نواختی و روزمرگی در فعالیت‌ها.

وی، کانون پرورش فکری را مکانی مناسب برای خلق ایده، فکرهای نو و خلاق برشمرد و گفت: با برجسته‌سازی فعالیت‌ها می‌توانیم از موازی‌کاری جلوگیری کنیم و برای تحقق این هدف، بدون برنامه نمی‌شود کاری انجام داد یا کاری را پیش بُرد و یقین بدانید که هیچ‌وقت برای توجیه دیر نیست.

کانون پرورش فکری، پیش‌قدم حمایت از کالای ایرانی

جمال با توجه به شعار سال، کانون پرورش فکری را به واسطه‌ی تولید نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی، پیش‌قدم حمایت از کالای ایرانی دانست و از مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری خواست تا با شیوه‌های خلاق و نو در قالب قصه‌گویی به معرفی کالاهای ایرانی و فرهنگ‌سازی آن بپردازند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در پایان تصریح کرد: خداپسندانه تصمیم بگیریم، خداپسندانه سخن بگوییم و برای رضای خدا کار کنیم و یقین بدانیم که این رویه، برکات وافر و کاملی خواهد داشت و اگر فعالیت‌های مراکز در راستای حجت خدا باشد لذت کافی هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ مادی، نصیب ما خواهد شد.

گفتنی است؛ در این نشست، ضمن بیان مباحث مالی، حراست، فرهنگی، هنری، ادبی و... از سوی کارشناسان ستادی درخصوص ملاک و معیار ارزیابی عملکرد، تعیین ساعت کار مراکز فرهنگی‌هنری در شش‌ماهه‌ی اول سال، تأمین ملزومات و تأکید بر استفاده از نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی در کارگاه‌ها، حفظ کرامت و جایگاه مسئولان و مربیان در مراکز فرهنگی‌هنری، توجه به باور و جهان‌بینی کودکان و نوجوانان، استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و دعوت از اعضای کودک و نوجوان در این فضاها و... بحث و گفت‌وگو شد و مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان پس از بیان مشکلات مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری به سؤالات و ابهامات ‌آنها پاسخ داد و در پایان نشست، ضمن تبریک فرا رسیدن عید مبعث، با تقدیم لوح سپاس و هدیه‌ای از تلاش مجریان طرح عید و کتاب و تمامی کارکنان مراکز فرهنگی‌هنری استان قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =