مطالعه زمینه‌ساز رشد ادبی کودکان و نوجوانان است

عاطفه جمالی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان با حضور در جمع اعضای ادبی کانون بندرعباس مطالعه در زمینه ادبیات کلاسیک را زمینه ساز رشد ادبی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، اولین انجمن ادبی کانون پرورش فکری هرمزگان در سال جاری با حضور عاطفه جمالی دکترای زبان وادبیات فارسی برگزارشد.

جمالی ضمن  بیان شاخص‌های ادبیات کودک ونوجوان گفت: شاید این سوال در ذهن همه‌ی کسانی که داستان می‌نویسند پیش آید که چرا باید ادبیات کلاسیک را مطالعه کنند؟.

وی افزود:خواندن کتاب‌های کلاسیک به غنی شدن دایره‌ی واژگانی کمک می‌کند زیرا این کتاب‌ها در زمان خودشان، آثاری هستند که از آزمون زمان خود سربلند بیرون آمده‌اند و جاودانه شده‌اند.

این استاد دانشگاه با توضیح این مطلب بیان کرد: همه‌ی ادبیات دنیا پیشینه شفاهی دارند و اگر اثری باقی ماند یعنی ریشه دارد و نویسنده آن توانسته است فرهنگ پیش از خود را تشخیص دهد، بنابراین با توجه به مشترکاتی که بین مسائل امروزی و قبل وجود دارد خوانش این آثار به نویسنده کمک می‌کند با داستان‌ها همذات پنداری کند.

جمالی نوشته‌های کلاسیک را بخشی از هویت، فرهنگ و تاریخ یک جامعه دانست و گفت:آموزه‌های این کتاب‌ها تاریخ‌مصرف ندارند و ازآنجاکه عموماً به مسائل اساسی انسانی پرداخته‌اند پس برای تمام دوره‌ها و جوامع قابل بهره‌گیری هستند.

وی افزود: در این نوشته‌ها، شخصیت‌ها، احساسات، تجربیات، مضامین، ارزش‌ها و دیدگاه‌های بیان‌شده را در جامعۀ امروزی پیدا می‌کنیم و اگر دغدغه‌مند باشیم سؤال‌های مهمی برایمان پیش می‌آید که به دنبال پاسخ این پرسش‌ها بسیاری از گره‌های ذهنی‌مان بازخواهد شد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:وقتی متون کلاسیک را می‌خوانیم دگرگونی جوامع، انسان‌ها، اجتماع و نوع زندگی بشر از گذشته تاکنون را درک می‌کنیم و می‌توانیم مهارت اجتماعی خود را بهبود بخشیم.

جمالی گفت: خواندن کتاب‌های کلاسیک برای تمامی کسانی‌که سودای نویسندگی دارند به شدت الهام بخش است و حتی می‌تواند پایه و اساس نوشته‌های آن‌ها قرار بگیرد، زیرا این متون تثبیت شده هستند و به راحتی می‌شود از لحاظ قواعد نوشتن وحتی واژه‌های به کار گرفته به آن‌ها استنادکرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ادبیات تخیلی مطالبی را عنوان کرد و گفت:  با مطالعه‌ی این کتاب‌ها می‌توانید با ویژگی‌های داستان‌های تخیلی و دنیای رمزآلود نویسنده‌ها آشنا شوید.

در ادامه این جلسه  جمالی به  معرفی تعدادی از کتاب‌های کلاسیک جهانی از جمله « آدمک چوبی اثر کارلو کوکودی »، « زنان کوچک اثر لوییزا می الکات »،  « آلیس درسرزمین عجایب  اثر چارلز لاتویج دادسون »، «غول بزرگ  مهربان، چارلی و کارخانه شکلات سازی، روباه شگفت انگیزاز آثار رولد دال » و  «باغ مخفی  اثر فرانسیس هاجسن برنت »و ...    پرداخت.

عاطفه جمالی، دکترای زبان وادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان می‌باشد که در اولین جلسه‌ی انجمن  ادبی اعضای نوجوان کانون در مجمتع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس حضور به‌هم رساند.

شایان ذکر است انجمن‌های ادبی اعضای کانون هر ماه یک بار با حضور اعضای ادبی مراکز پنج‌گانه بندرعباس در محل مجتمع فرهنگی هنری آفرینش واقع در خیابان آیت ا ... غفاری برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =