مطالعه زمینه‌ساز رشد ادبی کودکان و نوجوانان است

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان با حضور در جمع اعضای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس، مطالعه در حوزه ادبیات کلاسیک را زمینه‌ساز رشد ادبی دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عاطفه جمالی با بیان این مطلب  در اولین نشست انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان به بیان شاخص‌های ادبیات کودک و نوجوان پرداخت و گفت: شاید این پرسش در ذهن تمام کسانی که داستان می‌نویسند پیش آید که چرا باید ادبیات کلاسیک را مطالعه کنند؟

وی افزود:خواندن کتاب‌های کلاسیک به غنی شدن دایره‌ی واژگانی بسیار کمک می‌کند چرا که این آثار توانسته‌اند از آزمون زمان خود سربلند بیرون آیند و جاودانه شوند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: تمام ادبیات دنیا پیشینه شفاهی دارد و اگر اثری باقی ماند یعنی ریشه دارد و نویسنده آن توانسته است فرهنگ پیش از خود را تشخیص دهد، بنابراین با توجه به مشترکاتی که بین مسایل امروزی و قبل وجود دارد خوانش این آثار به نویسنده کمک می‌کند تا با داستان‌ها همذات پنداری کند.

جمالی نوشته‌های کلاسیک را بخشی از هویت، فرهنگ و تاریخ یک جامعه دانست و اظهار داشت:آموزه‌های این کتاب‌ها تاریخ‌مصرف ندارد و ازآنجا که اغلب به مسایل اساسی انسانی پرداخته‌ برای تمام دوره‌ها و جوامع قابل بهره‌گیری است.

وی ادامه داد: در این نوشته‌ها، شخصیت‌ها، احساس‌ها، تجربه‌ها، ارزش‌ها و دیدگاه‌های بیان‌ شده را می‌توان در جامعه‌ی امروزی پیدا کرد و اگر دغدغه‌مند باشیم پرسش‌های مهمی برای‌مان پیش می‌آید که با پاسخ به آن‌ها بسیاری از گره‌های ذهنی‌مان باز خواهد شد.

این مدرس دانشگاه هم‌چنین خاطرنشان کرد: زمانی که متون کلاسیک را می‌خوانیم دگرگونی جوامع، انسان‌ها، اجتماع و نوع زندگی بشر از گذشته تاکنون را درک می‌کنیم و می‌توانیم مهارت اجتماعی خود را بهبود بخشیم.

جمالی گفت: خواندن کتاب‌های کلاسیک برای تمامی کسانی‌که سودای نویسندگی دارند بسیار الهام بخش است و حتی می‌تواند پایه و اساس نوشته‌های آن‌ها قرار گیرد، چرا که این متون تثبیت شده‌اند و به راحتی می‌توان از لحاظ قواعد نوشتن وحتی واژه‌های به کار گرفته به آن‌ها استناد کرد.

وی هم‌چنین در زمینه‌ی ادبیات تخیلی گفت: با مطالعه‌ی این کتاب‌ها می‌توانید با ویژگی‌های داستان‌های تخیلی و دنیای رمزآلود نویسنده‌ها آشنا شوید.

جمالی در ادامه این نشست تعدادی از کتاب‌های کلاسیک جهانی از جمله «آدمک چوبی اثر کارلو کوکودی»، «زنان کوچک» اثر لوییزا می الکات، «آلیس درسرزمین عجایب» اثر چارلز لاتویج دادسون، «غول بزرگ مهربان»، «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»، «آقای روباه شگفت‌انگیز» آثار رولد دال  و  «باغ مخفی»  اثر فرانسیس هاجسن برنت و...  را به اعضای انجمن معرفی کرد.

عاطفه جمالی، دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان است که در اولین جلسه‌ی انجمن  ادبی اعضای نوجوان کانون در مجمتع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس حضور یافت.

گفتنی است؛ انجمن ادبی اعضای کانون هر ماه با حضور اعضای ادبی مراکز پنج‌گانه بندرعباس در محل مجتمع فرهنگی هنری آفرینش واقع در خیابان آیت‌ا... غفاری برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =