مهرواره‌های رفاقتی فضایی برای تحکیم پیوند دوستی‌ها

عبدالرحیم سیفی مهرواره‌های رفاقتی را جایگزین مناسبی برای جشنواره‌های رقابتی دانسته و بیان نمود: مهرواره‌ فضایی برای ایجاد دوستی‌های جدید و تحکیم پیوند رفاقت است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در این جلسه که با حضور کارشناسان، مربی‌مسوولان و مربیان کتاب‌خانه‌های سیار و پستی در مجتمع آموزشی‌رفاهی فرهنگیان گرگان برگزار شد، عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان ضمن تبریک و تهنیت عید مبعث رسول مهربانی و تشکر از حضور تمامی صاحبان فکر و اندیشه که کار ارزشمند خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان را برعهده دارند اظهار داشت: بچه‌ها برای مطرح شدن در مهرواره نیازی نیست دیگران را از میدان رقابت خارج نموده بلکه بچه‌ها با کمک به یک‌دیگر به صورت گروهی طعم شیرین درخشندگی را می‌چشند.

ضرورت به‌روزرسانی فعالیت‌های کانون

مدیرکل کانون گلستان با اشاره به انتظار مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون کشور در بحث به‌روزرسانی فعالیت‌ها تصریح نمود: لازمه‌ی به‌روزرسانی و ایجاد تغییر در فعالیت‌ها در وهله‌ی اول تغییر در خود ما خواهد بود. وی افزود: تا خود تغییر نکنیم قادر به مشاهده تغییری اساسی در فعالیت‌های مرکز نخواهیم بود.

ایشان ادامه داد: فعالیت‌های کانون بایستی متناسب با بحث مسائل روز و نیازهای امروزی کودکان و نوجوانان جامعه صورت گیرد. گاهی اوقات لازم است برنامه‌ها منعطف در نظر گرفته شود و این امکان وجود داشته باشد که برنامه‌ریزی گاهی در مسیر راه دست‌خوش یک سری از تغییرات جرئی متناسب با نیاز بچه‌ها شود.

کانون سرشار از زیبایی‌هاست

عبدالرحیم سیفی با اشاره به این مطلب که خداوند زیباست و زیبایی‌هارا دوست دارد اذعان داشت: در سال ۹۷ باید تلاش کنیم آن ویژگی‌های زیبا و فعالیت‌های خوب و دوست‌داشتنی که در کانون وجود دارد به همت تک‌تک شما عزیزان پررنگ‌تر از گذشته شود به نحوی که آحاد جامعه به درستی کانون پرورش فکری را به عنوان محلی برای ساخت شخصیت و فکر و اندیشه بشناسند.

این مقام استانی گفت: دیدار با کودکان بیمار، کودکان استثنایی‌، کودکان کار و خیابانی خود اوج زیبایی است و نشان از این دارد که مخاطبان ما همه‌ی گروه‌های جامعه را در بر می‌گیرند.

توجه به نقش الگویی مربیان

مدیرکل کانون گلستان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و الگوهای رفتاری مربیان اشاره داشت و بیان نمود: در واقع اعمال و رفتار شما قبل از گفتار و زبان شما با بچه‌ها حرف می‌زند.

ایشان گفت: بچه‌ها قبل از این‌که عاشق روش آموزش و یادگیری شما مربیان شوند، شیفته‌ی شخصیت شما خواهند شد. وی افزود: یک نگاه مهربان و یک لبخند صمیمی برای همیشه شما را در دل بچه‌ها ماندگار خواهد نمود.

سیفی تصریح نمود: سلام کردن به تنهایی آغاز تربیت است، وقتی ما به کودکی که وارد مرکز می‌شود سلام کنیم آن کودک خواهد آموخت او نیز هرجا وارد شد باید سلام کند.

اهمیت برنامه‌ریزی هدف‌مند و اجتناب از برنامه‌روزی

مدیرکل کانون گلستان در بیان اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی اظهار داشت: آن‌چه که برای ما مهم است برنامه‌ریزی مناسب و به موقع است. وی بیان نمود: یک سری مناسبت‌ها همانند هفته دفاع مقدس وجود دارد که انتظار است کانون پرورش فکری به عنوان نهادی که با قشر آینده‌ساز جامعه سروکار دارد در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ و تقویت روحیه ایثار و مقاوت در بچه‌ها با بهره‌گیری از ابزار زیبایی که در اختیار دارد اثرگذار باشد.

ایشان وجود اختلاف نظر در برنامه‌ها را امری طبیعی  دانست و تصریح نمود: اگر اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد عملا پیشرفتی هم صورت نخواهد گرفت.

 تلاش برای خارج شدن کانون از پوسته خودش

عبدالرحیم سیفی در این نشست در راستای سیاست‌های ابلاغی مدیرعامل مبنی بر تلاش برای حضور موثر کانون در سطح جامعه بیان نمود: لازم است بخشی از فعالیت‌های مرکز با ورود به دل جامعه توسعه یابد. وی گفت: نیازی نیست تمامی کارها را در کتاب‌خانه‌های کانون اجرا نماییم بلکه می‌توانیم با ورود به جامعه و اجرای برنامه‌های شاخص، نظر همگان را به ظرفیت‌های ارزشمند مجموعه کانون جلب نماییم.

این مقام مسوول اظهار داشت: برای این کار می‌توان با ورود به مدارس و شورای معلمان، جلسات و انجمن‌های اولیا و مربیان از ظرفیت‌های مطلوب آموزش و پرورش بهره‌مند شده و با قصه‌گویی، نمایش و معرفی کتاب، پیام‌های خوبی را به دانش‌آموزان منتقل نمود.

هم‌چنین ایشان حضور مربی‌مسوولان را در جلسات شورای اداری شهرستان و درخواست اختصاص بخشی از زمان جلسات از فرماندار را برای معرفی ظرفیت‌های اثربخش کانون بسیار موثر دانست.

لزوم آشنایی با زبان کودکانه

مدیرکل کانون در این جلسه آشنایی معاون، کارشناسان و مربی‌مسوولان را با زبان کودکانه امری ضروری بیان کرد و تصریح نمود: در سال ۹۷ همه بایستی زبان کودکی را در خود تقویت نموده و گاهی اوقات در مرکز به مربی‌گری پرداخته تا روحیه مربی‌گری در ما برای تصمیم‌گیری‌های مهم از بین نرود.

وی در همین بخش با اشاره به علاقه‌ی شخصی خود به مربی‌مسوولان و مربیان دلسوز و توان‌مند کانون بیان نمود: ملاک قضاوت ما کار شماست و هیچ چیز برای نشان‌دادن عملکرد شما در مراکز بهتر و شفاف‌تر از زبان کار نیست.

فرهنگ سازی وظیفه ذاتی کانون است

سیفی در بخش دیگری از سخنان خود، فرهنگ‌سازی را وظیفه ذاتی کانون دانسته و اظهار داشت: واژه‌ی فرهنگ‌ وقتی تحقق می‌یابد که به صورت تدریجی و مستمر صورت گیرد. در واقع با برگزاری یک جشنواره‌ی قصه‌گویی ما نمی‌توانیم فرهنگ قصه‌گویی را در جامعه نهادینه نماییم و لازم است در طول سال به آن توجه شود.

این مدیر فرهنگی در همین زمینه توضیح داد: در مراکز کانون  بایستی فعالیت‌ها به گونه‌ای پیش‌بینی شود که در هم تنیده باشد. اگر می‌خواهید کاری با موضوع احترام به والدین صورت گیرد لازم است قصه‌ی ما همین را بگوید، نقاشی و کاردستی ما با همین موضوع باشد، سفال و دل‌نوشته‌ی ما همین رویکرد را دنبال نماید و در مجموع فعالیت‌ها در یک نام و هدف به اجرا درآید آن وقت است که بحث نهادینه‌سازی به معنای واقعی محقق می‌شود.

حمایت از کالای ایرانی و پویش تمرین زندگی

مدیرکل کانون با اشاره به شعار سال مقام معظم رهبری و تاکید مدیرعامل کانون بر پیش‌بینی برنامه‌ها با توجه ویژه به این موضوع بیان نمود: فعالیت‌ محور کانون پرورش فکری گلستان در سال ۹۷ با نام«کودک ایرانی کالای ایرانی» نام‌گذاری شده است که انتظار است تمامی فعالیت‌های قابل اجرا در مراکز به نحوی در راستای تحقق این موضوع دیده شود چرا که ما قشر کودک و آینده‌ساز جامعه را در اختیار داریم و لازم است در نهادینه‌کردن فرهنگ حمایت از کالای ایرانی پیش‌قدم باشیم.

سیفی در همین ارتباط بیان داشت: شعار پویش تمرین زندگی که از سوی معاون فرهنگی کانون به استان‌ها ابلاغ شده است به نوعی تقویت مهارت‌های زندگی است که این پویش در قالب توجه به مهارت‌های اجتماعی، شغلی و رفتاری کودکان و نوجوانان ایجاد شده است.

این مقام استانی گفت: قرار است با برنامه‌ریزی درست ما قدرت نه گفتن، صبوری، احترام و مسئولیت‌پذیری را در بچه‌ها تقویت نموده تا شاهد اثرات مفید در سطح خانواده و جامعه باشیم.

توجه به سهم نوجوانان در قالب نیازسنجی و فراهم‌سازی امکانات رفاهی‌ورزشی و تشکیل انجمن‌های شعر و موسیقی، ادبی، عکاسی، فیلم‌سازی و نمایش و هم‌چنین توجه به مقوله اقتصاد فرهنگی از طریق پایدارسازی اعضا و رفتن به سمت شرکای فرهنگی در کنار برپایی نمایشگاه‌های دائمی عرضه محصولات دست‌ساخته‌ی اعضا و مربیان و اولیای کانونی از دیگر مباحث مطرح شده توسط مدیرکل کانون گلستان بود.

در ادامه قربان‌علی بذرافشان معاون فرهنگی‌اجرایی کانون نیازهای امروز بچه‌ها را بااهمیت برشمرد و از مربی‌مسوولان و مربیان خواست تا با تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های مورد علاقه‌ی کودکان و نوجوانان در کنار سایر برنامه‌های تخصصی انگیزه حضور آنان را در کانون تقویت نمایند.
توجه و دقت نظر مراکز در انتخاب عناوین برنامه‌ها، توجه به کمیت در کنار بحث محتوایی، پرداختن به برنامه‌های هدفمند و فرآیند محور و رعایت پیوستگی یک فعالیت در همه‌ی زمینه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی از مباحث مطرح شده توسط مریم آریافر و حسین منتظری کارشناسان فرهنگی کانون استان در این نشست بود.

هم‌چنین سیده محدثه حسینی کارشناس آفرینش‌های ادبی و مکاتبه‌ای کانون گلستان در این جلسه از توسعه‌ی انجمن‌های ادبی، تقویت کتاب‌خانه‌های تخصصی ادبی در مراکز، تدوین بانک اطلاعاتی از اعضای ادبی مراکز، گردآوری آثار ادبی اعضا و چاپ کتاب نوقلمان ۲، برگزاری جشنواره طنز ادبی با موضوع "حمایت از کالای ایرانی "، ایجاد تنوع در نحوه‌ی برگزاری نشست‌های " دوپنجره " و اجرای طرح ستاره‌های سیار در سال جدید خبر داد.

پرداختن به بحث محتوایی کارگاه‌های هنری و تحلیل و بررسی آثار به منظور تقویت مهارت‌های کودکان و نوجوانان در سال ۹۷ از نکات مطرح شده توسط سیدرهبان مسلمی عقیلی بود.

در عین حال سیداحسان مسلمی کارشناس آموزش و پژوهش با اشاره به دوره‌های آموزشی مصوب در هر فصل از برگزاری دوره‌های آموزشی غیرمصوب جهت توان‌مندسازی بیشتر مربیان فرهنگی، هنری و ادبی، برپایی کارگاه‌های اقدام پژوهی، نشست‌های علمی باشگاه پژوهش‌گران نوجوان و اردو و بازدیدهای علمی مربیان و اعضا در هفته ملی پژوهش در سال ۹۷ سخن گفت.

در بخش دیگری از این نشست الهه مقصودلو کارشناس مسوول مالی کانون ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد مالی مراکز در سال ۹۶، به بیان وضعیت اعتباری کانون گلستان و چگونگی واگذاری مدیریت هزینه‌ها به مراکز در سال ۹۷ پرداخت.

ماتیا فدائی کارشناس مسوول امور اداری کانون بر اجرای کامل بخش‌نامه‌های اداری تاکید نموده و از تمامی کارکنان خواست تا در امور مربوط به مرخصی طبق آیین‌نامه ابلاغی رفتار نمایند.

در پایان زیدا... رحمانی کارشناس ارزیابی عملکرد استان بر اهداف و سیاست‌گذاری‌های ارزیابی در سال ۹۷ اشاره داشته و مبنای ارزیابی شاخص‌های اختصاصی کانون را بر اساس ثبت اطلاعات مربوط به فعالیت‌های تمامی مراکز در نرم افزار کتاب‌داری بیان نمود.

بنابراین گزارش، امضای میثاق‌نامه ۲۰ بندی توسط مربی‌مسوولان و مربیان کتاب‌خانه‌های سیار و پستی به جهت تلاش و همت آنان در راستای خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان بیش از گذشته، اعلام برنامه‌های منطقه‌ای و شاخص مراکز در سال ۹۷، پخش کلیپی از طرح عیدانه و تجلیل از تمامی حاضران و عوامل اجرایی این طرح با هدایایی از سوی مدیرکل کانون از دیگر برنامه‌های این بهار هم‌اندیشی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =