نشست ادبی "یک روز اردیبهشتی" در کانون گتوند

نشست ادبی "یک روز اردیبهشتی" به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هم‌زمان با سالروز تولد قیصر امین پور در شهرستان گتوند زادگاه این شاعر و غزل‌سرای ایرانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، این نشست که عصر روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با سالروز تولد قیصر امین پور شاعر فقید ایران در مرکز فرهنگی هنری کانون گتوند برگزار شد، مدیرکل و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، رئیس آموزش و پرورش شهرستان گتوند، سید محمود حسینی شاعر و پژوهشگر گتوندی، سجاد خسروی مسئول انجمن شعر قیصر امین پور و اعضای ادبی کانون حضور داشتند.

نشست ادبی "یک روز اردیبهشتی" با خوانش دو اثر شعر "دلواپسی" و "برف" فاطمه علی نژاد عضو انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و برگزیده بخش داستان جشنواره‌ی رضوی در استان خوزستان آغاز شد.

سید محمود حسینی شاعر و پژوهشگر گتوندی شعر نخست فاطمه علی نژاد را کاری بسیار دقیق دانست و گفت: معتقدم این شعر یک اثر نمادین در آموزش نماز است که به زبان خود نوجوانان سروده شده است.

نویسنده کتاب "سطرهای سپید" پیرامون شعر "برف" اثر دوم فاطمه علی نژاد نیز بیان کرد: این شاعر نوجوان، ویژگی یک شاعر خوب که همان دقیق دیدن است را دارد و بسیار ساده، صمیمی و در عین حال با دیدن بسیار دقیق شعر خود را سروده و از شعار گویی پرهیز کرده است.

در ادامه این نشست مهشید حسنی از اعضای روشن‌دل انجمن ادبی کانون، سارا حسینی، شیرین خسروی، فاطمه رحیمی، خدیجه عادل فر، معصومه عبداللهی، بهاره عسکر زاده، ثمین ابری زاده، ریحانه احمدنژاد و ریحانه کلانتر به خوانش اشعار خود با موضوع‌های مختلفی چون اجتماعی، دفاع مقدس، قیصر امین پور و ... پرداختند.

سید محمود حسینی نویسنده کتاب در پوست خودم راه می‌روم در نقد آثار خوانده شده‌ی بخش دوم این نشست گفت: بچه‌ها باید در سرودن اثر خود به تمام وجوه زندگی همچون شادی، غم و ...توجه کنند و پرداختن تنها به یک وجه آن مخصوصاً غم و اندوه در شعر یک شاعر نوجوان با توجه به سن شور نشاط آن‌ها زیاد درخور بچه‌ها نیست.

وی یکی از ویژگی‌ها اشعار خوانده شده توسط اعضای انجمن ادبی کانون را، پرداخت خوب به مقوله ساخت و فرم در اشعار برشمرد و تأکید کرد: مشخص است که در کلاس‌های ادبی کانون مربیان ادبی این نهاد فرهنگی به‌خوبی بچه‌ها را با این دو مقوله مهم در شعر آشنا کردند و به خوبی پرورش دادند و از این باب باید از تمامی مربیان کانون تقدیر و تشکر کرد.

حسینی شروع، پایان‌بندی، تصویرسازی، وجود اندیشه در هنگام سرودن شعر و خوانش خوب بچه‌ها را موارد دیگری عنوان کرد که به خوبی رعایت شده‌اند و از کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این نشست خواست که در سرود شعر همیشه سبک خود را مشخص کنند و از نقد آثار خود نترسند زیرا نقد سازنده به همراه تلاش بیشتر باعث پیشرفت در سرودن شعر آن‌ها می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ریزبینی کودکان و نوجوانان در دیدن و انتخاب کلمات دقیق را ستود و تأکید کرد: این تعداد استعداد خوب در بین کودکان و نوجوانان گتوندی نشان از پرورش عالی در کانون پرورش فکری داد که نشان می‌دهد این نهاد فرهنگی برای پرورش بچه‌ها یک موهبت است.

بر اساس این گزارش، مسابقه ادبی حضوری نوشتن خلاق بر اساس نام اشعار قیصر امین پور، شاهنامه‌خوانی توسط آیسا عسکری و ساجده گماری دو عضو کودک و نوجوان کانون و سه‌تار نوازی یسنا افراسیابی دیگر برنامه‌های نشست ادبی "یک روز اردیبهشتی" بود که به ترتیب اجرا شد.

گفتنی است: قیصر امین‌پور در روز دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در گتوند استان خوزستان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۱۳۸۳ و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

امین پور اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۶۳ منتشر کرد. اولین مجموعه او «در کوچه آفتاب» دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزل‌ها و حدود بیست شعر سپید او را در بر می‌گرفت.

این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید. امین پور هیچ‌گاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.

دکتر قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد.

وی همچنین در سال ۱۳۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. دکتر امین‌پور در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. وی در سال ۱۳۸۶ بر اثر بیماری کلیه و قلب دار فانی را وداع گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =