سی و هفتمین شورای تخصصی کتاب با موضوع " نقش تصویر در کتاب کودک"  در کانون کرمان برگزار شد

" نقش تصویر در کتاب کودک" و " آموزش تفکر به کودکان" مهم‌ترین مباحث مطرح شده در سی و هفتمین شورای تخصصی کتاب کانون کرمان بود که توسط اعضای این شورا به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون کرمان، اعضای این شورا مقاله‌ی " شگردهای تمرکززدایی در تصویر و برهم کنش متن و تصویر"  را بررسی و درباره آن تبادل نظر کردند.

بررسی فصل بیست و هفتم جلد دهم تاریخ ادبیات کودکان ایران با موضوع تصویرگری کتاب کودک و کتاب از منظر تصاویر از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

مدیرکل کانون کرمان بر کاربردی و عملیاتی شدن خروجی جلسات شورا در مراکز فرهنگی هنری تاکید کرد

بنا بر این گزارش، محسن روحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان ضمن قدردانی از اعضای این شورا خاطرنشان کرد: شورای کتاب کرمان طی این سال‌ها رویه‌ی خوبی را دنبال کرده است و اکنون بایستی نتایج آن به مراکز فرهنگی هنری نیز تعمیم داده شود.

وی با اشاره به این‌که چنین نشست‌هایی پیش‌نیازی برای انجام کارهای خلاق و متنوع در مراکز است، تاکید کرد:  بکوشیم موارد مورد بحث در شورا  به صورت عملی و مشخص جایی برای عرضه داشته باشد و حاصل این هم‌اندیشی در مراکز نیز قابل اجرا وعملیاتی باشد.

روحی گفت: تقویت تفکر دینی در بین کودکان و نوجوانان ضرورت جامعه امروز است و مربیان کانون می‌توانند با یک کتاب یا بازی و هر شیوه‌ی جذاب دیگری کودکان را به تفکر وادار کنند.

بر همین اساس، بخش دوم این نشست مباحثی درباره‌ی آموزش تفکر به کودکان با رویکرد جایگاه تفکر و پرسش‌گری کودکان در منابع دینی  با ارائه مقالاتی در همین حوزه ادامه پیدا کرد.

فاطمه جعفرزاده دبیر شورای تخصصی کتاب و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان با بیان این‌که  این شورا از سال 1391 با مشارکت و همراهی همه‌ی همکاران علاقه‌مند و فعال در این حوزه شکل گرفت، گفت: تا کنون اقدامات بسیار خوب و علمی در حوزه کتاب کودک و نوجوان انجام شده است.

جعفرزاده افزود:  از آنجا که کتاب، محور اصلی تمام فعالیت‌ها در کانون پرورش فکری است هدف اولیه شکل‌گیری این شورا نیز  هم‌سو شدن با ادبیات کودک و نوجوانِ روز جهان  و بهره‌گیری از آن در فعالیت‌های مراکز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اینکه مربی بداند بایستی کودک را متفکر و تحلیل‌گر باربیاورد و به شیوه علمی توان انجام این کار را داشته باشد بدون شک ما را به هدفی که در پی آن هستیم نزدیک کرده است.

بر همین اساس، در ادامه این نشست، علاوه بر طرح اهمیت متون و راه‌کارهای نهفته در اندیشه دینی اسلام، مقاله آموزش فلسفی کودکان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی اثر دکتر هادی سلیمانی ابهری، چکیده سه مقاله از مجموعه مقالات آسیب‌شناسی تربیت دینی و سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در حوزه آموزش تفکر و فلسفه به کودکان و اهمیت بهره‌گیری از متون دین اسلام به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

سی و هفتمین شورای تخصصی کتاب کودک با حضور کارشناس مسوولان و مربیان هنری و ادبی فعال در حوزه تصویرگری و کتابهای تصویری  پنجم اردیبهشت‌ماه در سالن مهر اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =