کد خبر: 278635
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
سفری به بخش مکاتبه ای مرکز آفرینش های ادبی کانون کردستان

امروز نشستی با حضور مدیر کل کانون استان، معاون فرهنگی اجرایی ، کارشناس روابط عمومی و اطلاع رسانی ، کارشناس حراست در مرکز آفرینش های ادبی استان با هدف سفری به بخش مکاتبه ای ، معرفی این فعالیت و ارائه گزارش عملکرد در این بخش برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان،آغازگر این نشست  نمایش فیلمی در رابطه با نامه و نامه نگاری و معرفی بخش مکاتبه ای بود و در ادامه نشست مدیر کل کانون استان از فعالیت های ادبی سخن گفت و افزود: فعالیت های ادبی و هنری دو بال تخصصی فعالیت های کانون هستند  که در کنار فعالیت های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان اجرا می شود.

سهیلا شیخی در ادامه با اشاره به بخش مکاتبه ای از نوشتن نامه سخن گفت  و افزود: در دهه های اخیر و با نفوذ بیشتر اینترنت و امکان ارتباط سریع میان اشخاص در مناطق مختلف همچنان نامه طرفدار دارد و ارتباط از طریق نامه و نامه نگاری ، از مرحله ی انتظار رسیدن پاسخ تا بازکردن پاکت نامه با توجه به اهداف آموزشی وتربیتی کانون قابل  توجه و تقدیر است.

وی همچنین با اشاره به اینکه  نامه ها بارها و بارها خوانده می شوند ، دقت و توجه در نوشتن پاسخ نامه ها و خلاقیت در ارائه ی طرح های مکاتبه ای را از لازمه های  کار در این بخش  عنوان کرد و نیز ارسال نامه های یادآوری برای اعضا با بررسی دقیق پرونده ها را در پایدار سازی اعضای بخش مکاتبه ای مهم برشمرد.

شیخی در ادامه گفت: سه کتابخانه سیار روستایی استان با بخش مکاتبه ای همکاری مستمر دارند و البته اعضایی نیز در مراکزی که فاقد مربی ادبی هستند به عضویت در این بخش در آمده اند اما لازم است در سطوح گسترده تر از بین کودکان و نوجوانان مدارس نیز جذب عضو صورت پذیرد.

 وی همچنین از ظرافت های کار مکاتبه ای در جهت آشنایی کودکان با ادبیات و برخورد آن ها با متن های نامه به عنوان یک منبع آموزشی سخن گفت و  افزود : داشتن حوصله و ذوق در کنار تخصص در ارائه ی مطالب و رعایت نکات دستوری و نگارشی  و نیز به روز رسانی اطلاعات مربی  از طریق مطالعه و کسب تجربه در این بخش اهمیت بسزایی دارد.

در ادامه ی نشست ، کارشناس آفرینش های ادبی به ارائه ی گزارشی از روند پاسخگویی پرداخت و مراحل پاسخ دهی به نامه های اعضا از زمان رسیدن نامه تا ارسال پاسخ را شرح داده و شیوه ی بایگانی نامه ها ، عضوگیری ونحوه ی ارتباط با کتابخانه های سیار روستایی را نیز بیان کرد.

زارعی در سخنانی با اشاره به اقدام اخیر بخش پاسخگویی در ارسال نامه های یادآوری برای اعضا گفت : بخش مکاتبه ای استان با بیش از صد نفر عضو فعال همچنان به عضوگیری ادامه می دهد و برای معرفی این بخش به بچه ها نامه های آشنایی ، ارسال می کند البته کودکان ونوجوانان توانمند ، علاقمند و مستعد  به این بخش نیز می توانند آثار خود را  به مرکز آفرینش های ادبی کانون استان کردستان ارسال کنند. پس از دریافت اولین نامه و یا اثر از بچه ها ، روند ارتباط گیری ، پاسخ دهی و عضویت شکل می گیرد.

وی در ادامه  افزود: گاهی پاسخ به نامه ی یک عضو ساعت ها ذهن مربی را درگیر می کند که پاسخی درخور ارائه نماید  و به همین منظور لابه لای کتاب ها می گردد تا شاید جمله ای ، عبارتی و یا کلمه ای مناسب تر پیدا کند اما فقط هم این نیست. ظاهر نامه ، تلاش در آغاز و پایانی خلاق برای نامه ، تشکیل پرونده ، بررسی روند پاسخ های قبلی به عضو، بهره گیری از تمرین های پیوسته و منظم ، بهره گیری از زبان مناسب و ... از دیگر ویژگی های فعالیت مکاتبه ای است که تا دست به قلم نگیری و نامه ای نخوانی و ننویسی  ، کم تر حسش می کنی.

وی همچنین با اشاره به طولانی شدن  روند پاسخگویی گفت : در نظر داریم در سال جاری تلاش خود را جهت مرتفع شدن این مهم  به کار بگیریم .

زارعی از دیگر برنامه های بخش مکاتبه ای در سال جاری برگزاری نشست هم اندیشی با مربیان کتابخانه های سیار روستایی و حضور فعال در این کتابخانه ها  را نام برد.

اهدای کارت عضویت افتخاری و نوشتن نامه ای سرگشاده توسط مدعوین به همراه بازدید از پرونده های پاسخگویی ، پایان بخش برنامه های نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =