کانون پیشگام ترویج کتاب‌خوانی در فضاهای مجازی باشد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است کوچ‌کردن به فضاهای مجازی در حوزه کتاب کودک، فرهنگ کتاب‌خوانی را در قالب‌های جدید استمرار می‌بخشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در مجلس که روز 17 اردیبهشت 1397 به همراه دو عضو دیگر کمیسیون فرهنگی از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید می‌کرد، ورود به فضاهای جدید را اجتناب‌ناپذیر و ضروری دانست و گفت: تردیدی نیست که ناشران دیر یا زود به این سمت حرکت خواهند کرد و به نظر من کانون باید در این حرکت پیشگام باشد.

وی در بیان تحلیل خود از وضعیت فعلی نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در کشور توضیح داد: کتاب و کتاب‌خوانی شاخص مهم توسعه فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شود. بنابراین ما باید این شاخص را رصد کنیم و البته بهترین ابزار برای ارزیابی چنین شاخصی، رصدکردن وضعیت ناشران، کتاب‌فروش‌ها و نویسندگان است.

جعفرپور ارزیابی شاخص‌هایی مانند میزان شمارگان کتاب و گونه‌هایی که ناشران حاضر در نمایشگاه چاپ می‌کنند و میزان کتاب‌هایی که از سوی مردم خریداری می‌شود را نبض‌های فرهنگی جامعه دانست که سمت و سوی حرکت جامعه را تعیین می‌کند.

او از کانون به‌عنوان معتبرترین ناشر در حوزه کتاب کودک یاد کرد که می‌تواند به ما سمت و سوی استقبال از کتاب و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه کودک و نوجوان را نشان بدهد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی میزان استقبال از غرفه‌های کودک در نمایشگاه کتاب تهران را نشانگر این مساله عنوان کرد که کماکان بازار کتاب در میان کودکان وضعیت قابل قبولی دارد اما به اعتقاد وی این میزان برای جامعه فرهنگی ما مطلوب نیست و درقبال بعضی از آمارها و شاخص‌هایی که شنیده می‌شود، این مقدار استقبال از کتاب کودک و سرگرمی‌هایی که بُعد فرهنگی دارد، قابل قبول است.

جعفرپور به مسوولان نشر کانون توصیه کرد برای این‌که کتاب‌خوانی را میان کودکان ببرند به شکل‌های مختلف از تقاضا و دیدگاه‌های کودکان و همه عناصری که نظر کودکان را جلب می‌کند، باخبر شوند. چراکه در حال حاضر متاسفانه میزان علاقه کودکان به کتاب‌خوانی رشد مثبتی ندارد. اما علاقه آنان به سرگرمی‌های دیگری جلب شده است. زمانی رایانه بود و الان هر کودکی از یک گوشی تلفن همراه بهره می‌برد و بیشتر اوقاتش با آن پر می‌شود.

وی در همین حال پیشنهاد کرد که گسترش کتاب‌خوانی با ابزار جدید - که مورد توجه کودکان است - همراه با  بحث معرفی کتاب‌های کودکان، کتاب‌های صوتی و تصویری به این فضاها منتقل شود چرا که اکنون جذابیت‌های دیگری جای فرهنگ دیرپای کتاب‌خوانی را پر کرده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس توضیح داد که این کمیسیون در قالب حمایت عام از کتاب‌خانه‌ها، فرهنگ کتاب‌خوانی و ساخت کتاب‌خانه‌های عمومی به تقویت پایه‌های فرهنگ در نسل کودک و نوجوان اهتمام می‌ورزد و البته حمایت از کتاب کودک هم بخشی از آن است و ما باید شرایط و وسیله‌هایی را برای جلب مخاطبان به کتاب‌خوانی فراهم کنیم و بتوانیم وضعیت موجود را ارتقا بدهیم.

جعفرپور در زمینه حمایت از فعالیت‌های کانون نیز ادامه داد همیشه بازدیدهایی از کانون به صورت دوره‌ای و نشست‌هایی با مسئولان کانون برای شنیدن مشکلات داشته‌ایم و در حل و فصل آن‌ها تلاش می‌کنیم.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا روز 22 اردیبهشت به کار خود در مصلی امام خمینی(ره) ادامه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =