نوآوری‌های فن‌آورانه جوانان، اقتصاد فرهنگ را متحول می‌کنند

اقتصاد فرهنگ در جهان امروز نقش بسیار مهمی را ایفاء می‌کند و سهم قابل توجهی از اقتصاد را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که سهم آن در ایران ناچیز است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادآور شد: کانون و سازمان‌های فرهنگی که وابسته به دولت هستند و از امکانات بهتری نسبت به بخش خصوصی برخوردارند باید برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خود فکری اساسی کنند. ورود به عرصه‌های دیجیتالی و آثار غیر مکتوب و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نیروهای جوان و تحصیل‌کرده در این زمینه بسیار ضروری است.

وی افزود: کتاب پایه، اساس، ضرورت و نیاز حیات فرهنگی هر جامعه‌ای است و گسترش آن به شکل کمی و کیفی در حال حاضر برای جامعه ما با توجه به مسایل و مشکلاتی که مطرح می‌شود، بسیار اساسی است.

عضو ناظر مجلس در نهاد کتاب‌خانه‌ها در عین حال ادامه داد: نمایشگاه کتاب به‌عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی می‌تواند علاوه بر آثار مکتوب، به آثار غیرمکتوب هم توجه کند، حوزه‌هایی که اکنون بچه‌های قرن 21 به آن علاقه‌مندند. به هر حال ورود به حوزه دیجیتال و ساخت نرم‌افزارهای کاربردی و اپلیکیشن‌ها به‌لحاظ تأثیرهای فرهنگی برای بچه‌ها بسیار مهم خواهد بود.

عضو ناظر مجلس در نهاد کتاب‌خانه‌ها گفت: اگر به این حوزه‌ها بیشتر توجه کنیم بی‌تردید نیاز نیست در آینده این ‌همه به جوان 20 ساله‌مان اصرار کنیم که کتاب بخواند و سراغ سرگرمی‌های عجیب و غریب نرود، ولی متاسفانه در این زمینه سرمایه‌گذاری فرهنگی انجام نمی‌دهیم.

وی یادآور شد: در بازدیدی که از نمایشگاه کتاب داشتم مساله‌ای که بیشتر به چشم من آمد حضور اکثریت قشر کودکان، نوجوان و جوان بود علی‌رغم این‌که زیرساخت‌های لازم برای حضور بازدیدکننندگان مهیا نشده است، ولی خوشبختانه کسانی هستند که طالب این عرصه‌اند و چه‌قدر خوب است زیرساخت‌ها اعم از مکان و امکانات به‌روز باشد.

 سیاوشی، ایجاد فضاهای جذاب برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه را بسیار ضروری دانست و گفت: نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از ایران فضایی را برای بچه‌ها ایجاد می‌کنند که برای آن‌ها بسیار خوشایند است. به همین دلیل ممکن است خانواده‌ها بنا به اصرار فرزندشان دو یا سه بار به آن‌جا مراجعه کنند. خیلی خوب است که ما نیز این رغبت را ایجاد کنیم و بچه‌ها بیایند و از این فضا استفاده کنند.

این نماینده مجلس درباره‌ی وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان اظهار نظر کرد: در غرفه‌ها می‌دیدم که کیفیت کتاب نسبت به گذشته بهتر شده است ولی هنوز آن کیفیتی که به لحاظ رنگ، جذابیت و کیفیت کاغذ هنوز ایجاد نشده و اگر هم وجود داشته باشد قیمت آن قابل توجه است و برای همه امکان خرید این آثار وجود ندارد.

وی با نام بردن از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان - به عنوان سازمانی که برای او نوستالژیک و آرم آن یادآور دوره‌ای خوشایندی است - اظهار امیدواری کرد این آرم و اسم بر روی بچه‌هایی که اکنون در سن کودکی هستند نیز همین تأثیر را داشته باشد و این مساله مهیا نخواهد شد مگر با تشکیل یک اتاق فکر در کانون که ببیند برای بچه‌های این عصر چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

سیاوشی در عین حال با بیان اهمیت توجه کانون به حوزه‌های ‌جدید تصریح کرد: این امکانات فعلی را من‌ هم در زمان بچگی دیده‌ام و از همین کتاب‌ها استفاده می‌کردم اگرچه خوشبختانه کانون به حوزه بازی و سرگرمی ورود پیدا کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین حال تاکید کرد: ما نمی‌توانیم جلوی عرصه‌های نوین را بگیریم بلکه باید با طراحی این بازی‌ها وارد ذهن بچه‌ها شویم. این عرصه‌ها را همه دنیا شناخته‌اند ولی ما توجه نداشتیم. به همین دلیل نمی‌توانیم از ظرفیت‌های بازار سرگرمی‌ و نوشت‌افزار به خوبی استفاده کنیم و این‌ها عرصه‌های مهمی است.

او در ادامه درباره‌ی حمایت مجلس شورای اسلامی از حوزه‌ کودک و نوجوان و کانون توضیح داد: یک بخش از این حمایت‌ها معنوی است که همیشه این پشتیبانی را داشتیم و خواهیم داشت اما در مورد حمایت مادی فکر می‌کنم در بودجه سال 97 به این حوزه توجه خوبی شده اگرچه سهم فرهنگ در بودجه ما اندک است.

سیاوشی ادامه داد: بحث دیگر در حوزه این است که بتوانیم از امکانات و ظرفیت نیروهای جوان تحصیل کرده‌ در حوزه بازی‌ها استفاده کنیم و با سهیم‌کردن بخش خصوصی راه‌کارهایی را پیدا کنیم به شرطی که نترسیم. گاهی فکر می‌کنیم اگر با بخش خصوصی همکاری کنیم در حوزه فرهنگ در معرض خطر قرار می‌گیریم در حالی که شریک شدن با بخش‌های فرهنگی اجتماعی  و جوانان خوش فکر و فعال می‌تواند برای بچه‌ها مفید باشد.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس روز 22 اردیبهشت 1397 بعد از 10 روز فعالیت به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =