پاسداشت فردوسی در انجمن ادبی پسران سال ۹۷

یک‌صد و نوزدهمین انجمن ادبی اعضای پسر مراکز کانون استان تهران، با حضور «مهدی محمدیان» و «حسین تولایی» کارشناسان حوزه شعر و داستان هم‌زمان با پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در مرکز تخصصی ادبی ( شماره ۱۵) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، نخستین انجمن ادبی شعر و داستان سال ۹۷ که پس از گذشت ۲۱ سال به دور صد و نوزدهم رسیده است، در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ ، با حضور ۳۰ نفر از اعضای نوجوان پسر، مربیان و رابطان ادبی مراکز کانون استان برگزار شد.

در این انجمن ابتدا «مهدی محمدیان» و «حسین تولایی» کارشناسان حوزه شعر و داستان به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان در رابطه اشعار فردوسی، یگانه حماسه‌پرداز پارسی پرداختند.

مهدی محمدیان با طرح اندیشه «دو سری»، بر داستان‌هایی از شاهنامه تأکید کرد که اساس آن به‌نوعی بر نبرد میان خیر و شر بنانهاده شده است.

به اعتقاد وی این ویژگی اسطوره‌ای درون ما نهادینه‌شده است و نشانه‌های رفتاری و گفتاری این اندیشه تا عصر امروز در ما نمود دارد. وی با توجه به اصول و قوانین دنیای امروز از نوجوانان خواست تا با خواندن داستان‌های مختلف، وارد جهان‌بینی شخصیت‌های متفاوت شوند، با آن‌ها زندگی کنند و آن‌ها را درک کنند، تا مطلق بر خوب و بد بودن آدم‌ها پافشاری نکنند و گفتگو را جایگزین نبرد و پرخاشگری  در حل مسائل قرار دهند.

همچنین حسین تولایی، شاعر توانمند کودک و نوجوان، ضمن ارائه آماری از ابیات رنگی شاهنامه، بر تأثیر تصویر آفرینی از طریق رنگ‌ها و کاربرد صور خیال در «روایت» تأکید کرد.

به نظر وی  فردوسی از ظرفیت رنگ‌ها در توصیف و خیال‌پردازی بهره برده است اما صرفاً به بازی خیال بسنده نکرده است و تخیل و توصیف را در خدمت «روایت» آورده است.

در بخش دیگری از این انجمن، آثار اعضای حاضر به تفکیک شعر و داستان قرائت شد و پس از نقد و بررسی توسط اعضای شرکت‌کننده، کارشناسان میهمان، توضیحات جامعی در مورد آثار ارائه دادند.

توجه به تصویر آفرینی،  انتخاب دقیق کلمات، پرهیز از کاربرد بیهوده حروف اضافه، سطر بندی شعر نیمایی و سپید، سفید خوانی، زبان شعر سپید و ابهام و مه زدگی شعر سپید از مواردی بود که  از سوی حسین تولایی، مطرح شد.

همچنین محمدیان، پژوهشگر و مدرس  زبان و ادبیات  فارسی، با خوانش آثار داستانی توسط اعضا، به مواردی همچون پویایی زبان، اهمیت پرداختن به مکان و زبان در داستان‌پردازی، روایات دوسویه، نشانه‌شناسی و ضرب‌آهنگ داستانی اشاره کرد.

گفتنی است در این انجمن، یاسین موسوی یکی از اعضای باسابقه و فعال انجمن‌های ادبی و برگزیده جشنواره‌های مختلف ادبی استانی، با اجرای نقالی بخش‌هایی از داستان «رستم و سهراب» حاضران را میهمان کرد.

این نشست با اجرای نگین صدری زاده، کارشناس ادبی و با حضور کارشناس مسئول ادبی مهرنوش قربانعلی، مربیان و رابطان ادبی؛ مریم عباسی، رامین غلامحسین نژاد، لیلا ملت‌دوست، زهرا حقی ،میترا مختار پور، اعضای فعال مراکز ۲, ۳, ۸, ۹،۱۵ و ۳۵  در کتابخانه تخصصی ادبی شماره ۱۵ کانون تهران برگزار شد.

انجمن‌های ادبی اعضای مراکز کانون استان هر دو ماه یک‌بار باهدف ارتقاء دانش تخصصی اعضا و تقویت روحیه نقدپذیری و ارائه آموزش‌های ضروری برای اعضای کارگاه‌های شعر و داستان مراکز در مرکز تخصصی ادبی شماره ۱۵ و با حضور اعضای علاقه‌مند به حوزه‌های شعر و داستان و مربیان ادبی مراکز برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =