تجلیل از داوود کیانیان و گشایش مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون در مشهد

هنر نمایش کودک و نوجوان در شهر مذهبی و تاریخی مشهد با راه‌اندازی نخستین مرکز تئاتر تخصصی کانون پرورش فکری رونق خواهد گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین راه‌اندازی این مرکز تخصصی با قدردانی از داوود کیانیان، نویسنده، کارگردان و محقق شاخص حوزه کودک و نوجوان همراه بود در حالی که مدیرعامل کانون نیز در آن حضور داشت.

فاضل نظری در این آیین وجود هنرمندانی چون داود کیانیان را بخش مهمی از گذشته خود و هم‌نسلان خود دانست و گفت: شاید نشود نقش هنرمندان را در سپهر تربیتی نسل‌ها شناسایی کرد و شاید نتوانیم تأثیر تماشای یک تئاتر را در مسیر موفقیت کودک به طور دقیق مشخص کنیم اما آثار هنری و فرهنگی می‌تواند نقطه عطفی در مسیر تعالی و رشد آدمی باشد و بر روی روح و نگاه انسان‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان با آن روح پاک و زلال‌شان اثر بگذارد.

وی درباره‌ی راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز گفت: اینجا یک ظرفیت نمادین برای انجام‌ کارهای بزرگ است؛ شاید نتواند به عنوان یک مرکز تخصصی تئاتر به همه نیازهای هنری کودک و نوجوان در حوزه نمایش بپردازد و تنها پاسخ‌گوی بخش کوچکی از نیازهای مخاطبان خود در سطح شهر و محله خود باشد، اما این کار یک کار نمادین است و باید به مرکز فکر و ایده تبدیل شود.

نظری در ادامه به توسعه مهارت در کودکان تاکید کرد و گفت: پرورش و تقویت مهارت کودکان با عنوان «تمرین زندگی» یکی از اصلی‌ترین وظیفه‌های کانون در سال جاری است و من معتقد هستم تئاتر نزدیک‌ترین قالب هنری به این شعار خواهد بود چرا که آدم‌ها وقتی کار نمایشی را انجام می‌دهند، به گونه‌ای دگرگون‌زیستن را تجربه می‌کنند و اگر این فرصت برای کودکان و نوجوانان ما فراهم شود می‌توان به آینده اجتماعی آنان بیش‌تر از پیش امیدوار بود.

آیین راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان کانون خراسان رضوی روز یک‌شنبه 23 اردیبهشت‌ 1397 با حضور جمعی از پیشکسوتان استانی و کشوری از جمله اصغر همت و محمدعلی لطفی‌مقدم پیش‌کسوت تئاتر کودک خراسان و تجلیل از داود کیانیان همراه بود.  

سخنرانان این آیین بر تلاش برای تبدیل این مرکز تخصصی به عنوان یکی از قطب‌های تئاتر کودک در ایران تاکید کردند و داود کیانیان  - که سال‌ها مدیریت مرکز تئاتر کانون در تهران را برعهده داشت - با برشمردن سابقه‌ی این هنر در خراسان توضیح داد: در دهه پنجاه در مشهد تئاتر کودک به صورت حرفه‌ای اجرا می‌شد و کارنامه خوبی در انتشار نمایشنامه برای کودکان هم داریم. ما جشنواره تئاتر نوجوانان و جوانان را راه‌اندازی و کتاب نظری تئاتر کودک را تالیف و در سطح کشور منتشر کردیم، اما با تمام این داشته‌ها، هنوز خانه تئاتر نداریم، انجمن تئاتر کودک و نوجوان نداریم، موزه تئاتر کودک نداریم و در چنین شرایطی، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی مرکز تخصصی تئاتر کودک راه‌اندازی شد و این امید را در دل ما زنده کرد که برخی از این نداشته‌ها در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به داشته‌های‌مان شود.

رضا قمرزاده سرپرست کانون استان در این آیین راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک را به‌واقع یک آغاز برای یک جریان فرهنگی دانست که با تجلیل از یک پیشکسوت و پس از آن با حضور کیانیان‌ها ادامه خواهد یافت.

محمدعلی لطفی‌مقدم پیشکسوت هنر تئاتر کودک، شهر مشهد را آغازگر بسیاری از حرکت‌های خوب فرهنگی در کشور دانست و تصریح کرد: این آغازگری بی‌تردید به خاطر وجود بابرکت امام مهربانی‌ها، نگاه دلسوزانه مسوولان فرهنگی و ظرفیت‌های خوب هنرمندان است.

مرکز تخصصی تئاتر کودک خراسان رضوی به‌لحاظ ساختاری و فیزیکی مجهز و مناسب‌سازی شده است و با ایجاد سالن‌های سرپوشیده، پلاتوی تخصصی، موزه عروسک، سالن خیمه‌شب بازی، کتابخانه تخصصی و کارگاه آموزشی و... شرایط مناسبی را برای اجرای نمایش، پژوهش و آموزش علاقه‌مندان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه تئاتر فراهم می‌آورد.

در سفر دو روزه مدیرعامل کانون به مشهد مقدس محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی، حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و محمدرضا کریمی صارمی مدیرکل سینما و تئاتر کانون فاضل نظری را همراهی می‌کردند.

بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تئاتر و کارگاه‌های آن، شرکت در نشست انجمن ادبی آفتاب با نوجوانان نوقلم و دیدار با همکاران کانون استان بخشی از برنامه‌های سفر مدیرعامل به استان خراسان رضوی در روز 23 اردیبهشت 1397 بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =