خراسان خاستگاه چهره‌های درخشان ادبی ست

پنجاه‌ و یکمین انجمن ادبی آفتاب با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی،  پنجاه و یکمین انجمن ادبی آفتاب، عصر روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۹۷ با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استقبال بیش از پنجاه عضو نوجوان دختر و پسر در مشهد برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در اوایل فروردین ماه ۹۷  فراخوانی با موضوع «انتظار» در میان اعضای انجمن ادبی آفتاب به اشتراک گذاشته شد و بعد از جمع‌آوری آثار شعر و داستان اعضا، در پنجاه و یکمین جلسه انجمن ادبی با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون، ‌اعضا به خوانش آثار خود پرداختند.

فاضل نظری در ابتدای جلسه با ابراز خرسندی ازحضور در بین نوجوانان شاعر و نویسنده مراکز فرهنگی مشهد گفت: چه اتفاق خجسته‌ای که نوجوانان مشهدی به بهانه‌ی شعر و ادبیات در فضای کانون گرد هم جمع می‌شوند. خراسان از گذشته تا امروز خاستگاه چهره‌های ادبی درخشان و بزرگی بوده و مطمئن هستم از بین همین جمع هم چهره‌های موفقی به جامعه‌ی ادبیات معرفی خواهند شد.

در ادامه مدیرعامل و سایر میهمانان جلسه با اشتیاق به آثار اعضا گوش فرا دادند. در این جلسه که با حضور بیش از پنجاه عضو نوجوان برگزار شد، ‌۲۵ نفر از اعضای مراکز فرهنگی و بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی آثار خود را خواندند.

در اواسط برنامه نماهنگی از شعرخوانی آثار فاضل نظری با صدای اعضای انجمن ادبی آفتاب و همچنین خوشنویسی اشعار توسط «محمدرضا پودینه» عضو هنرمند انجمن، پخش شد.

مدیر عامل کانون پس از مشاهده این نماهنگ گفت: با مرور این شعرها خاطرات دوران نوجوانی را در من زنده کردید. بودن درجمع شما مرا به حال و هوای کانون پرورش فکری و سال‌های عضویت در آن برد. روزهایی که میزها را کنار هم می‌گذاشتیم و شب شعر و جلسه ادبی برگزار می‌کردیم.

در ادامه جلسه نظری پس از شنیدن آثار اعضا و تحسین توان آن‌ها در نوشتن، خطاب به اعضای انجمن گفت: قبل از صحبت در زمینه‌ی موارد ساختاری، می‌خواهم به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد چشمه‌ی شعر مهم است. اینکه چه چیزی را می‌خواهیم بگوییم و چه حسی را منتقل می‌کنیم مهم‌تر از این است که چطور و در چه قالبی بگوییم. می‌خواهیم شعر خوب بگوییم پس باید خوب باشیم؛ آب گوارا از ظرف تمیز و گوارا می‌جوشد.

 وی ادامه داد: درمراحل بعد تمرین زیاد و سخت گرفتن لازم است. شاعر خوب باید از بیت‌های بد بگذرد. یکی از روش‌های بهتر شدن اثر، اصلاح آن است. آثارتان را بارها و بارها بخوانید و پیرایش کنید. از بیت‌های ضعیف بگذرید و به خودتان سخت بگیرید. در انتخاب کلمات دقت کنید و تا آنجا که می‌توانید کارتان را صیقل دهید.

وی افزود: به ایجاز به عنوان یک قانون نگاه کنید و تا می‌توانید از ظرفیت کلمات بهره ببرید. فاضل نظری در ادامه با رمزگشایی ابیاتی از حافظ و توضیح در مورد گزینش کلمات و عبارات و توان و وسواس شاعر گفت: قوت شعر حافظ در این است که شما در هیچ بیت نمی‌توانید کلمه‌ای بهتر و مناسب‌تر را جایگزین کلمات او کنید.

فاضل نظری در پایان ضمن تقدیر از مجموعه‌ی آفرینش‌های ادبی گفت: بهترین گزارش کار ما تربیت نسل است و امروز در انجمن ادبی آفتاب من این شعله را روشن دیدم. این جلسات نوید بخش اتفاقات خوب آینده است.

پنجاه و یکمین انجمن ادبی آفتاب با گرفتن عکس یادگاری، گرفتن امضا و ثبت یک روز به یاد ماندنی به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =