کد خبر: 278904
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
یک‌روز به یادماندنی با مدیرعامل کانون

اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون مشهد یک روز به یادماندنی با فاضل‌نظری مدیرعامل کانون را سپری کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، اعضای مراکز کانون مشهد یک روز به ‌یادماندنی با مدیرعامل کانون را تجربه کردند.

در این دورهمی صمیمانه مدیرعامل کانون از کارگاه‌های فرهنگی، ادبی و هنری دیدن و بخش‌های مختلف مرکز تخصصی تئاتر کودک را از نزدیک مشاهده کرد.

کارگاه بحث کتاب

در کارگاه بحث کتاب، اعضا مشغول روخوانی و معرفی کتاب «هدیه خوبان» نوشته جف برامبو و ترجمه فریدون فریاد از انتشارات کانون بودند که با حضور مدیرعامل، این گفت‌وگو ادامه یافت. آنان با زبان شیرین کودکانه خود  از لحظات خوش حضورشان در کانون و آنچه فراگرفتند، گفتند و در پایان، فاضل نظری بر روی پانل کارگاه متنی نوشت و در آن ضمن آرزوی سربلندی و موفقیت برای کودکان کانون مشهد، ابراز امیدواری کرد که آنان در همراهی و دوستی با کتاب مسیر رشد و تعالی را بپیمایند.

کارگاه کاردستی

این کارگاه در ادامه کارگاه قبل و به منظور تشویق بچه‌ها به داشتن اندیشه‌های خلاقانه، استفاده درست از دور ریختنی‌ها و مشارکت در کارهای گروهی برگزار شد. بچه‌ها با وسایلی که در اختیار داشتند به ساخت لحاف پیرزن داستان «هدیه خوبان» پرداختند و مدیرعامل نیز در تهیه آن همراهی کرد.

فاضل نظری خطاب به بچه‌های کارگاه کاردستی با اشاره به موضوع داستان «هدیه خوبان» گفت: همان‌طور که مهارت زندگی‌ کردن را یاد می‌گیرید به دنبال کسب مهارت‌های اخلاقی چون مهربانی کردن، خوب بودن و صبور بودن باشید چرا که در زندگی امروز آموختن این مهارت‌ها بیش از پیش ضروری است.

کارگاه نوشتن خلاق

در این کارگاه نیز درون‌مایه کتاب «هدیه خوبان» که بخشش و مهربانی بود دست‌مایه کار قرار گرفت. مربی کارگاه از اعضا خواست تا با دوربینی که روی سه‌پایه قرار داشت از اشیایی مثل عروسک، گل، کتاب، بخشش، مهربانی و زندگی عکس بگیرند.

در جریان گفت‌وگو اعضا توضیح دادند برای گرفتن عکس از مهربانی و زندگی‌ می‌توان از نشانه‌های آن استفاده کنند. مثلا با گرفتن عکس از مادری که کودکش را در آغوش گرفته، محبت و مهربانی را نشان دهیم.

در این کارگاه اعضا با دو گروه از کلمات کلمات «ملموس» و «محسوس» آشنا شدند. مربی کارگاه از هر دو گروه کلمات آماده و در اختیار اعضا گذاشت تا آن‌ها با انتخاب دو کلمه به یک ترکیب برسند و آن را در نوشته‌های خود به کار گیرند.

فاضل نظری مدیرعامل کانون نیز که در فرآیند کارگاه «نوشتن خلاق» حضور داشت، در مورد تأثیرگذاری این طرح گفت: ترکیبات تجریدی و انتزاعی زیربنای شعر است. مدیر عامل با چیدن کلمات انتزاعی در اطراف یک کلمه عینی درباره ترکیبات تجریدی و کاربرد آن در شعر صحبت کرد و خطاب به اعضا گفت کوشش کنید شباهت و وجه شبه بین این کلمات را پیدا کنید.

مدیرعامل کانون در ادامه از کارگاه خوشنویسی و بخش‌های مختلف مرکز تخصصی تئاتر کودک نیز دیدن کرد.

معرفی مرکز تخصصی تئاتر کودک

این مرکز با هدف ایجاد یک پایگاه تخصصی برای تئاتر کودک شکل گرفته و بستر مناسبی برای هم‌اندیشی هنرمندان تئاتر کودک خواهد بود. این مرکز به‌ لحاظ ساختاری و فیزیکی مجهز و مناسب‌سازی شده است و با ایجاد سالن‌های سرپوشیده، پلاتوی تخصصی، موزه عروسک، سالن خیمه‌شب بازی، کتابخانه تخصصی و کارگاه آموزشی و... شرایط مناسبی را برای اجرای نمایش، پژوهش و آموزش علاقه‌مندان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه تئاتر فراهم می‌آورد.

فاضل نظری در بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تخصصی تئاتر کودک گفت: اینجا یک ظرفیت نمادین برای انجام‌ کارهای بزرگ است؛ شاید نتواند به عنوان یک مرکز تخصصی تئاتر به همه نیازهای هنری کودک و نوجوان در حوزه نمایش بپردازد و تنها پاسخ‌گوی بخش کوچکی از نیازهای مخاطبان خود در سطح شهر و محله خود باشد، اما این کار یک کار نمادین است و باید به مرکز فکر و ایده تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =