معاون فرهنگی کانون، میهمان جلسه فصل کانون تهران

در اولین جلسه فصل مربی مسئولان مراکز کانون استان تهران‌، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون بخش‌هایی از برنامه‌ها و سیاست‌های کلان کانون را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در این نشست که در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه سال۱۳۹۷ برگزار شد، محمد رضا زمردیان معاون فرهنگی کانون، میهمان مدیرکل  و جمعی از کارکنان کانون استان بود.

زمردیان در این جلسه طی سخنانی بر لزوم شناخت مخاطبان نوجوان در اجرای فعالیت‌ها و ایجاد فضایی مناسب برای جذب و پایدارسازی این طیف از مخاطبان در مراکز نکاتی را یادآور شد.

وی در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد؛ هر اتفاق خیر و تغییر چشمگیری در کانون می‌بایست با نظر مربیان کانون و نقطه‌نظر کارشناسانه آنان به وقوع بپیوندد، زیرا مربیان سرمایه‌های کانون‌اند و نیاز جامعه نوجوان امروز را به‌واسطه نزدیکی با آنان می‌شناسند و می‌دانند.

در ادامه این نشست محمود سلیمانی مدیرکل کانون استان، در رابطه با مراحل یادگیری مؤثر و تأثیر فعالیت‌های اثربخش مراکز مباحثی را بیان کرد.

سلیمانی یکی از معضلات سیستم آموزشی کشور را، آموزش بدون انگیزه، با اتکا به حفظ کردن و عدم فهم محتوای دروس دانست و خاطرنشان کرد؛ افزایش نقش یادگیرندگان در فرایند یادگیری و مشارکت پویای آنان می‌بایست با استفاده از شیوه‌های متنوع  و برنامه‌ریزی درست صورت بپذیرد و برای نتیجه‌گیری بهتر در این فرایند، ضمن ایجاد انگیزه در فراگیران، باید به علایق، خواسته‌ها و ادراک یادگیرنده نیز توجه شود و همچنین رفتارهای درست و صحیح یادگیرنده توسط مربی مورد تشویق قرار گیرد.

وی در رابطه با تلاش کانون در بروز و پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان اظهار داشت؛ یکی از وظایف مهم ما در کانون، پرورش فکر و اندیشه است که مقدمه آن، درک و فهم مطالب است. فهم مطالب، فراگیران را به سمت تولید محتوا سوق می‌دهد و در این مرحله است که مهارت‌های ذهنی و اعتمادبه‌نفس در آنان تقویت می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به تشریح یادگیری معنادار پرداخت و بیان داشت؛ همان‌طور که گفته شد مقدمه بروز خلاقیت، فهم است و فهم مطالب، منجر به یادگیری معنادار می‌شود. در این نوع یادگیری، آموزه‌های تازه به اطلاعات گذشته متصل می‌شود.

سلیمانی سپس حیطه‌های سه‌گانه یادگیری را برشمرد و در رابطه با حیطه مهارتی، دانشی و عاطفی مطالبی را بیان کرد و به ذکر مثال‌هایی روشن و ملموس در این زمینه پرداخت.

در بخش دیگری از این نشست، کارشناس مسئولان واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی و آموزش و پژوهش به تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سال جاری پرداختند.

نوشین آغاز با تأکید به مربی مسئولان بر برنامه‌ریزی متناسب با نیاز مخاطبان کودک و نوجوان، نیروی انسانی، جغرافیای کتابخانه و ... و بهره‌مندی از نظر اعضای فعال و باسابقه در برنامه‌ریزی، موضوع مهارت‌های زندگی و محیط ‌زیست را همچون سال گذشته به عنوان موضوع پیشنهادی از سوی ستاد استان معرفی کرد.

این کارشناس مسئول واحد فرهنگی الگوپذیری اعضا از مربیان را جزو نکات مهم در اجرای فعالیت‌ها دانست و از مربیان خواست تا همچون گذشته در ایجاد فضایی اخلاق مدار و دوستانه در کتابخانه کوشا باشند.

مشارکت‌پذیری اعضا در فعالیت‌ها و تعادل میان مربی محور بودن و عضو محور بودن فعالیت‌ها از دیگر نکاتی بود که وی بر آن تاکید داشت.

همچنین مهرنوش قربانعلی ضمن اعلام برنامه‌های پیشنهادی از سوی واحد ادبی کانون استان از ایجاد فرصت ارتباطی برای اعضای مکاتبه‌ای به‌صورت الکترونیکی خبر داد. این کارشناس مسئول ادبی در ادامه از مراکز برگزارکننده کارگاه‌های ادبی خواست برای شرکت در انجمن‌های ادبی، فعال و پویا عمل کنند. ایجاد اتاق فکر برای نوجوانان، نیز از دیگر برنامه‌های واحد ادبی در سال جاری بود.

در ادامه محبوبه طالبی سرپرست واحد کارشناسی هنری، با تأکید بر ارسال به‌موقع آثار هنری اعضا در مسابقات ملی و بین‌المللی، توضیحاتی در رابطه با شیوه‌نامه آرشیو آثار اعضا ارائه کرد.

در پایان این بخش حسن صفدریان معاون اداری مالی، و سید نسرین سجادیان معاون فرهنگی کانون استان مباحثی را در حوزه‌های اداری و فرهنگی بیان داشتند.

این نشست در نوبت عصر، با تشکیل چهار کارگروه و بررسی دو مبحث " روش‌های جذب و پایدارسازی اعضای نوجوان" و " روش‌های عملیاتی کردن فعالیت‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی" ادامه یافت.

صدیقه اطهری، لیلا شعبانی، شیوا جعفری و زهرا عبدالحی کارشناسان فرهنگی و مسئولین این چهار کارگروه به همراه دیگر کارشناسان کانون استان به بررسی دیدگاه و نظرات مربی مسئولان در این گروه‌ها پرداختند و جمع‌بندی مطالب ارائه‌شده در کارگروه‌ها توسط دبیران جلسات برای حاضران قرائت شد.

نیاز به توجه و جدی گرفته شدن نوجوانان، توجه به فضاسازی مراکز متناسب با نیاز نوجوانان، علاقه‌مندی به مربیان هم‌جنس به‌ویژه در گروه پسران و نیاز این گروه به مربی مرد، علاقه‌مندی نوجوانان در شرکت در فعالیت‌های تخصصی و آموختن مهارت‌های تازه، علاقه‌مندی در الگوپذیری و قهرمان‌پروری و توجه به نیاز آنان و ... از مواردی بود که از تجربیات مربی مسئولان حاضر در چهار کارگروه استخراج و موردبحث و بررسی قرار گرفت.

اولین جلسه فصل ویژه مربی مسئولان کانون استان تهران با حضور جمعی از معاونان و کارشناسان در سالن کنفرانس یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون از ساعت ۸/۳۰ آغاز شد و در ساعت ۱۶ عصر پایان یافت.

گفتنی است مجری این جلسه، کبری بابایی مربی مسئول مرکز شماره ۱۵ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =