کد خبر: 278944
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
بازدید 1114
هنر آمیخته بااخلاق ماندگار خواهد بود

در نشست هم‌اندیشی مربیان هنری کانون استان تهران، محمود سلیمانی در جمع معاونان، کارشناسان و مربیان کارگاه های هنری مراکز، از جایگاه اخلاق و اثرگذاری آن بر هنر ماندگار سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مدیرکل کانون استان در این نشست که در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه ۹۷ با حضور جمعی از کارشناسان و کلیه مربیان هنری کانون استان برگزار شد، با اشاره به بزرگداشت حکیم حماسه‌پرداز پارسی گفت؛ اگر اشعار فردوسی بیش از ۱۲۰۰ سال در دنیا ماندگار و اثرگذار است، به خاطر آمیختگی‌اش باهنر است و زبان فارسی به‌حق مدیون بزرگانی همچون فردوسی، سعدی، مولانا و حافظ است.

وی در این نشست با اشاره به حدیثی از رسول مکرم اسلام، به رابطه اخلاق و هنر اظهار داشت؛ تلاش کنیم هنری را عرضه کنیم که دارای مبانی و پایه‌های اخلاقی باشد، زیرا هنر آمیخته بااخلاق ماندگار خواهد بود. حدیث مشهوری از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل‌شده که فرمود: اِنَّما بُعثتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخْلاق؛ "من برای اتمام و تکمیل مکارم اخلاقی و کرامت‌های اخلاقی برانگیخته‌شده‌ام".

وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با جایگاه اخلاق در دین اسلام  یادآور شد؛ اگر فرد مسلمانی دائم‌الذکر باشد اما رفتارش اخلاقی نباشد، نمی‌تواند اثری بر دیگران بگذارد. پیامبر به‌واسطه داشته‌های دنیوی و مال و ثروت، پیامبر نشد بلکه خلق نیکو و مکارم اخلاقی پیامبر بود که او را جاودانه کرد.

وی درعین‌حال گفت؛ آثار هنری زیبا و آموزش‌های بسیار هنرمندانه شما زمانی اثربخش است که با رفتارهای خوب انسانی همراه باشد. همه اخلاق این است که ما فقط خودمان را نبینیم و خود را نقطه پرگار عالم ندانیم. علت عمده نازیبایی‌های دنیای امروز در عمل نکردن به اخلاق است.

سلیمانی همچنین تصریح کرد: برای مسلمان واقعی بودن، تنها اعمال ظاهری کافی نیست و می‌بایست تجلی دین مقدس اسلام در باطن، رفتار و اخلاق ما نیز ظهور و بروز داشته باشد.

وی ادامه داد؛ در اغلب مواردی که خداوند در قرآن می‌فرمایند: " الَّذینَ آمَنُوا " به دنبالش "وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ" آمده است. بدین معنا که ایمان بدون عمل صالح نزد خداوند ارزش و اعتبار ندارد. عمل صالح است که می‌تواند جامعه را به سمت اعمال صالح سوق دهد. پس متوجه می‌شویم که رابطه تنگاتنگی بین حسن اخلاق و مسلمانی وجود دارد.

این مقام مسئول رفتار با حرمت، احترام و تواضع را نشانه مسلمانی دانست و بیان داشت؛ در احکام دین ما آمده پاسخ سلام حتی در هنگام اقامه نماز بر نمازگزار الزامی است و این نشانه حرمتی است که دین اسلام برای افراد قائل شده است.

سلیمانی در ادامه گفت؛ پس می‌توان نتیجه گرفت آن چیزی که مهم است تأثیر رفتار و حسن خلق ما با دیگران است و این اثر با هیچ‌چیزی دیگری قابل‌مقایسه نیست.

وی افزود؛ من به تخصص شما در برگزاری کارگاه‌های هنری واقف هستم و امیدوارم آنچه را به زبان هنر به مخاطبان کودک و نوجوان می‌آموزید، همراه با آموزه‌های اخلاقی باشد و بدانید کودکان و نوجوانان از جزئی‌ترین رفتار ما الگوبرداری می‌کنند.

وی به مشکلات و کمبودها در سال‌های اخیر اشاره کرد و خاطرنشان شد؛ امیدوارم هیچ‌کدام از این مسائل، مانع دور شدن ما از رفتارهای اخلاق مدارانه با بچه‌ها نشود و همه تلاش کنیم در زندگی به اخلاقیات معتقد بوده تا با نهادینه کردن صفات نیکو، تأثیر بیشتری بر روی فراگیران بگذاریم.

بخش دوم این نشست نکات و مواردی بود که توسط معاون فرهنگی کانون استان بیان شد. سجادیان ضمن تقدیر از مربیان هنری، آنان را بازوی توانمند در مراکز کانون معرفی کرد و از مربیان خواست تا سؤالات و نقطه نظراتشان را در رابطه با دغدغه‌ها و مسائل کاری بیان کنند. مربیان نیز، نظرات و پرسش های خود را با مدیر کل و معاون فرهنگی استان مطرح کردند.

همچنین سرپرست واحد کارشناسی هنری کانون استان نیز توضیحاتی در رابطه با شیوه‌نامه برگزاری کارگاه‌های هنری ارائه داد. طالبی با تأکید بیشتر به مربیان هنری بر مطالعه شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ارسال‌شده، از آنان خواست تا در ارسال بموقع آثار مسابقات مختلف کوشا باشند.

در نوبت عصر، این نشست با حضور کیومرث سلطانی ابهری ، استاد و مدرس مربیان هنر آغاز شد، و به کارگاه آموزشی با موضوع "خلاقیت در هنر کودک" اختصاص یافت.

این تصویرگر و متخصص تدریس هنر کودک، ابتدا به اهداف آموزش هنر اشاره کرد و نقش مربی هنر را در ایجاد بروز خلاقیت از طریق سه عنصر اساسی برشمرد.

وی نقش مربی را در زمان اجرای اثر توسط کودکان، نقش کلیدی دانست که در ایجاد روحیه پرسشگری، رفع موانع، همراهی و همدلی و ترغیب کردن و ارائه پیشنهاد می‌تواند اثرگذار باشد و در رابطه با هرکدام از عناوین توضیحاتی را ارائه داد.

سلطانی در ادامه ضمن پخش فیلم‌های کوتاه با موضوع چگونگی بروز خلاقیت در کودکان، به بررسی این سؤال که "چگونه موضوعات هنری می‌تواند سبب بروز خلاقیت شوند" پرداخت و مربیان ضمن بیان پاسخ‌های متعدد، بخشی از تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک گذاشتند.

نشست مربیان هنری در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری با حضور کلیه مربیان هنری کانون استان تهران از ساعت ۹ الی ۱۵/۳۰ برگزار شد.

گفتنی است مجری این جلسه هم‌اندیشی، ساغر لطفی نژاد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =