پرهیز از حشونویسی و آشنایی با نقد شعر

نشست ماهانه‌ی اعضای انجمن ادبی «آفرینش» با دعوت از استاد دانشگاه در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، شصت و چهارمین نشست ماهانه‌ی انجمن ادبی «آفرینش» با دعوت از مقصود پرهیز جوان، شاعر، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

در این نشست که بیش از ۳۸ عضو فعال انجمن ادبی حضور داشتند، ۱۰ عضو به خوانش اثر در قالب شعر و متن ادبی و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

پرهیز جوان، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره خود در جمع اعضای علاقمند انجمن ادبی آفرینش و قدردانی از مدیرکل، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری، به نقد و بررسی آثار اعضا و بیان نکات مهم و کلیدی درخصوص ساختار و ارزش ساختاری در شعر پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به ساختار و زبان به‌عنوان دو وجه سازنده‌ی اساسی شعر خاطرنشان کرد: زبان شعر نحوه‌ی بیان معنا است و در نقد زبان شعر، ناقد شعر را از نظر نوع زبان آن(کهنه یا نو بودن، عامیانه یا ادبی بودن) و همچنین از نظر درستی و سلامت، رسایی و روانی، آراستگی، پیراستگی، ایجاز، مطبوعی، رنگ‌آمیزی، استواری، تناسب و ویژگی‌های دیگر زبانی بررسی انتقادی می‌کند.

این شاعر و استاد دانشگاه، پس از خوانش آثار اعضا با تأکید بر استفاده از عناصر و آرایه‌های ادبی برای رسیدن به ساختارهای مهم شعری، از آنها خواست تا برای بیان مفاهیم خود در ضرورت انتخاب کلمات و تعابیر شعری با پرهیز از حشو(اضافه)نویسی، ندادن بیانیه در متن‌ها و داستان‌ها، دقت بیشتری داشته باشند.

گفتنی است؛ در پایان این نشست از سوی پرهیز جوان از پنج عضو منتخب انجمن ادبی آفرینش، قدردانی و بسته‌های پذیرایی افطار به اعضا تقدیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =