انجمن ادبی دختران کانون تهران به دور صد و نوزدهم رسید

یکصدونوزدهمین انجمن ادبی اعضای دختر مراکز کانون استان تهران با حضور چهره‌های دانشگاهی و مطرح ادبیات نوجوان "مهدی محمدیان " و هادی خورشاهیان" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، نخستین انجمن ادبی شعر و داستان دختران در آخرین روزهای اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور ۴۵ نفر از اعضای نوجوان، مربیان و رابطان ادبی مراکز کانون استان برگزار شد.

در این انجمن که به پاسداشت مقام فردوسی و با حضور چهره‌های دانشگاهی و مطرح ادبیات نوجوان"مهدی محمدیان " و " هادی خورشاهیان" به انجام رسید، یک‌صد و نوزدهمین کتابچه انجمن با مقدمه‌ای بر معرفی فردوسی و تأثیر شاهنامه بر زبان و ادبیات فارسی و همچنین چاپ آثار منتخب شعر و داستان اعضا در اختیار حاضرین قرار گرفت.

مهدی محمدیان با اشاره به بیت ابتدایی جزوه انجمن (خرد رهنمای و خرد دلگشای خرد دستگیرد به هر دو سرای) به جریان خردورزی در شاهنامه اشاره کرد و گفت: فردوسی یگانه شاعری است که جهان‌بینی اثر خود را بر پایه خرد قرار داده و در تمام آثار خود و حوادث آن، بر این جریان تاکید کرده است.

خورشاهیان هم در ادامه به تألیف‌های متفاوتی که از شاهنامه وجود دارد اشاره کرد و با تأکید بر تألیف‌های خوبی چون مجموعه ۱۲جلدی "نامه نامور" از اعضا خواست تا در کنار مطالعه کتب موردعلاقه‌شان، به مطالعه متن شاهنامه فردوسی نیز بپردازند.

در ادامه آثار مندرج در کتابچه به تفکیک شعر و داستان قرائت شد و پس از نقد و بررسی توسط اعضای حاضر در انجمن، کارشناسان میهمان توضیحات جامعی در مورد آثار ارائه دادند.

توجه به انتخاب تصاویر در غزل امروز، چیدمان درست کلمات، دوری از مه زدگی و ابهام زیاد در شعر، پرهیز از کاربرد بیهوده حروف ربط و اضافه، نگاه شاعر امروز به پیرامون خود از مواردی بود که از سوی مهدی محمدیان پژوهشگر و مدرس زبان و ادبیات فارسی مطرح شد.

همچنین هادی خورشاهیان کارشناس داستان، پس از قرائت آثار داستانی اعضا، به اهمیت گفتگو در داستان، لزوم پرداختن به مکان و زمان و جایگاه ضرب‌آهنگ در داستان اشاره کرد.

گفتنی است در این انجمن، فاطمه شفیعی یکی از اعضا باسابقه و فعال انجمن‌ها و برگزیده جشنواره‌های مختلف ادبی استانی، حاضران را با اجرای نقالی بخش‌هایی از داستان "سیاوش" میهمان کرد.

اجرای این نشست را مریم عباسی بر عهده داشت و مهرنوش قربانعلی کارشناس مسئول ادبی، نگین صدری زاده  کارشناس ادبی و مربیان و رابطان ادبی اعظم نوروزی ، رامین غلام‌حسین نژاد، مهناز باقری، مریم اسدی،میترا باقرپور، زهراحقی و اعضای مراکز ۲،۳،۸،۱۵،۲۵ و شهرقدس حاضرین این انجمن بودند که در مرکز تخصصی ادبی شماره ۱۵ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =