خالق مهمان‌های ناخوانده با پرندگان و آسمان می‌آید

فریده فرجام از انتشار اثر جدید خود با عنوان «پرندگان و آسمان» در آینده‌ای نزدیک از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده با اعلام این خبر افزود: در مورد بعضی از بچه‌های قُلدری که در مدرسه سر به‌ سر دوستان خود می‌گذارند، اسم و قیافه آن‌ها را مسخره و تحقیر می‌کنند، حساسیت زیادی دارم.
نویسنده‌ی کتاب «مهمان‌های ناخوانده» در ادامه خاطرنشان کرد: قبلاً روی پرنده‌هایی که در داستان آورده‌ام، مطالعه‌ی زیادی انجام داده‌ام و در این کتاب که پنج سال روی آن کار کرده‌ام، بچه‌های قُلدر را به دنیای پرندگان برده‌ام.
فرجام با بیان این‌که قرار است تصویرگری این اثر را حسن عامه‌کن انجام دهد، اظهار امیدواری کرد که این کتاب باعث شود ‌بچه‌هایی که اذیت می‌شوند، دلسرد نشوند و بلافاصله به پدر، مادر و اولیای مدرسه‌ی خود اطلاع‌ دهند تا با بچه‌های قُلدر؛ صحبت کنند.
این کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه‌نویس یادآور شد: روان‌شناسان معتقدند بچه‌هایی که قُلدری می‌کنند، در واقع حوصله‌شان سر می‌رود و برای‌ این‌که به آن‌ها خوش بگذرد، کارهای خطرناک و هیجان‌آوری ‌انجام می‌دهند، ولی از طرف دیگر بچه‌های تحقیر شده به شدت دچار آسیب روحی می‌شوند.
نویسنده‌ی کتاب «گل بلور و خورشید» گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند با رویکرد روان‌شناسانه، کتاب‌هایی در رابطه با زندگی روزمره بچه‌ها مثل حسادت، آزار، ترس از شب یا صداهای ناشناس و دیگر مسایلی که بچه‌ها در دنیای خودشان با آن برخورد می‌کنند و نمی‌توانند آن را ابراز کنند، منتشر کند.
نویسنده‌ی نمایش‌نامه «تاجماه، عروس و هوای مقوایی» معتقد است: جای خالی این نوع آثار در عنوان‌ کتاب‌های کانون احساس می‌شود. فرجام افزود: در یک داستان هلندی، بچه‌ها خیال می‌کنند که زیر تخت‌شان غول زندگی می‌کند، یک نویسنده و یک روان‌شناس با هم این کتاب را نوشته‌اند. آن‌ها سعی کرده‌اند بچه‌ها را با مو جودی خیالی بنام «غول» آشنا کنند و ترس آن‌ها را بگیرند.
نویسنده‌ی کتاب «عمو نوروز» در ادامه سخنانش در مورد بازنویسی داستان‌های قدیمی اظهار نظر کرد و گفت: نگرانی من این است که وقتی متون کهن را بازنویسی خلاق می‌کنند، خرافات و "ذهن قر ون وسطایی" را وارد داستان نکنند، ایمان با خرافات فرق دارد و ما باید به هوش بچه‌ها احترام بگذاریم.
این مدرس دانشگاه با بیان این‌که من اگر بچه بودم، دلم می‌خواست با تصویرگر کتابی که دوست ‌دارم، آشنا شوم، گفت: نویسنده‌ها و تصویرگرها باید بیش‌تر با بچه‌ها دیدار داشته باشند.
نویسنده‌ی نمایش‌نامه «نان سنگک» با اشاره به این‌که فرهنگ حرکتی مدام است و یک بچه باید از بچگی کتاب‌ بخواند و برای این کار دلیل و احتیاج داشته باشد، تصریح کرد: خرید کتاب نسبت به زمان ما پیشرفت زیادی کرده است چراکه طبقه متوسط وسعت پیدا کرده و پدر و مادرها آگاه‌تر و باسوادتر شده‌اند.
به گفته فرجام خوب است که کتاب‌های کوچک در بقالی‌ها به فروش می‌رسد، وقتی بچه‌ها می‌بینند مامان‌شان خرید می‌کنند، آن‌ها هم ترغیب می‌شوند که کتابی برای خودش بخرند. وی اظهار امیدواری کرد که کتاب‌های باکیفیت‌تری در این مکان‌ها به فروش برسد.
گفتنی است آخرین نمایش‌نامه فرجام با عنوان «سیندخت» (مادر رودابه) برگرفته از مهم‌ترین زن شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی در نشر نی در مرحله انتشار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =