کد خبر: 279130
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
«اصکا» اصطلاح‌نامه‌ی کانون پرورش فکری منتشر شد

«اصطلاح‌نامه‌ی اصکا» عنوان اثری از فاطمه زمانی و مینا ذاکرشهرک و با نظارت وحید طوفانی‌اصل است که با هدف ایجاد یک‌دستی در نمایه‌سازی‌ اسناد و سهولت در جست‌وجوی اطلاعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تالیف شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخشی از مقدمه‌ی این اثر آمده است: «اثر حاضر به راستی محصولی است کاملاً متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و می‌توان ادعا کرد کمتر جایی در کشور بتواند با این میزان از صبر و حوصله آن هم در حوزه‌ای مثل ادبیات، فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان و در سال‌هایی به درازای یک عمر چنین کاری را به سرانجام رساند. بنابراین نام «اصکا» بر روی آن گذاشته شد، ‌به سبک و سیاق «اصفا» (اصطلاح‌نامه‌ی فرهنگی سه زبانه سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ ملی جمهوری اسلامی ایران). اگرچه این نام‌گذاری بیش‌تر به منظور قدردانی و سپاس از سال‌ها تلاش همکاران صدیق و پرکار کانون انجام شد ولی بدون شک همه‌ی آن‌هایی که دستی بر ادبیات، فرهنگ، و هنر کانون و نوجوانان دارند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.»

پدیدآورندگان اطلاعات شامل نویسندگان، تصویرگران، مترجمان، پژوهشگران، نمایشنامه‌نویسان، فیمسازان، کارگردانان و کلیه افرادی که در رده‌های موضوعی مرتبط با کودک ونوجوان فعالیت دارند، اطلاع‌رسانان و کتابداران و استفاده کنندگان نهایی اطلاعات از جمله مخاطبان اصلی این اصطلاح‌نامه هستند.

«اصکا» در ویرایش نخست نزدیک به 17هزار واژه را در سه بخش الفبایی، رده‌ای و گردشی شامل می شود.

بر همین اساس تاریخچه‌ی اصطلاح‌نامه، علائم و اختصارات اصطلاح‌نامه، واژه‌های تخصصی اصطلاح‌نامه، ‌مثال از بخش‌های الفبایی اصکا، بخش رده‌ای اصکا، بخش گردشی اصکا و... تنها بخشی از مطالب این اثر است.

گفتنی است در تدوین این کتاب که در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 50‌هزار تومان منتشر شده است نرگس قدیمی نیز همکاری کرده است.

«اصطلاح‌نامه‌ی اصکا» 409 صفحه دارد و هم اکنون در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور قابل خریداری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =