دنیا همان تصوراتی است که در ذهن شماست

امین محمدپور استاد دانشگاه و پژوهشگر کشور در کارگاه آموزشی «انسان موفق» به اهمیت و نقش افکار در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: معمار زندگی انسان، افکار اوست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در روز سه‌شنبه‌۸ خردادماه، کارگاه «انسان موفق» با حضور امین محمدپور محقق و پژوهشگر کشوری در حوزه‌های تعلیم و تربیت و کارشناسان مسوول و کارشناسان کانون استان برگزار شد.

امین محمدپور مدرس دوره در بیان تفاوت‌های انسان موفق و ناموفق گفت: انسان ناموفق قربانی تغییر در زندگی‌اش می‌شود اما انسان موفق استاد تغییر در زندگی‌اش است و در رویارویی با مشکلات، ناامید نمی‌شوند بلکه با استفاده از اندیشه خود به دنبال تغییر مسیر خواهند بود.

وی با اشاره به تفاوت‌های ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه انسان، اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های موجود بین این دو ضمیر آن است که ضمیر ناخودآگاه به کلماتی که گفته می‌شود توجه دارد و با تکرار و گذر زمان فعال می‌شود ولی ضمیر خودآگاه بر روی جملات تأکید دارد و تنها ورودی‌های منطقی مغز را دریافت می‌کند.  

نویسنده کتاب دروغ‌های راست در ارتباط با دوران کودکی گفت: این دوران از حساس‌ترین دوران زندگی انسان است که شخصیت و نگرش فرد نسبت به هستی شکل می‌گیرد و از دو جنبه مورد توجه قرار گرفته است؛ یکی حساسیت و سهولت اثرپذیری کودکان از محیط و دیگری دوام تأثیرات و عمق یادگیری است به گونه‌ای که در این‌باره آمده است: «اَلعِلمُ فی الصِّغرِ کالنَّقشُ فی الحَجَرِ» یعنی حکایت کسی که در کودکی می‌آموزد، همانند نقش کَندن بر سنگ است. لذا پرورش فکری کودکان موجب می‌شود آنان شخصیتی سالم، فعال و مسوولیت‌پذیر در آینده داشته باشند.

او در پایان به ویژگی‌های خانواده‌ سالم و موفق اشاره کرد و گفت: اعضای خانواده‌ سالم وقتی با مشکل روبه‌رو می‌شوند، برای حل مشکل دور هم گرد می‌آیند و بدون تخریب شخصیت فرد خاطی، مشکل را شناسایی و به دنبال رفع آن هستند.

 محمدپور از سه سبک ارتباطی خصمانه، منفعلانه و محترمانه یاد کرد و گفت: در سبک ارتباطی خصمانه افراد با لحن تحقیرآمیز با یکدیگر سخن می‌گویند و به دنبال بهانه‌جویی و بازجویی هستند. در سبک ارتباطی منفعلانه فرد به حقوق خود بی‌توجه است و همیشه تلاش می‌کند دیگران را از خود راضی نگاه دارد. اما افرادی که مهارت‌های ارتباطی را به خوبی کسب کرده‌اند سبک محترمانه و صریح انتخاب کرده و با ایجاد رابطه شفاف بر مشکلات تمرکز می‌کنند و مسوولیت در برابر انجام کارها را پذیرفته و بدون ارزیابی شخصیتی به دنبال راه‌کارهایی برای مشکلات هستند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =