تکنیک‌های طنز نویسی با استفاده از داستان جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها بررسی شد

در جلسه‌ی انجمن داستان آفرینش‌های ادبی بندرعباس که با حضور دکتر عاطفه جمالی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان واعضای انجمن ادبی برگزارشد با استفاده از کتاب جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها نوشته شهرام شفیعی به بررسی تکنیک‌های طنزی نویسی پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، عاطفه جمالی در جلسه‌ی انجمن ادبی که با موضوع تکنیک‌های طنز نویسی با استفاده ا ز کتاب « جزیره‌ی بی تربیت‌ها » در جمع مربیان واعضای انجمن ادبی کانون بندرعباس اظهار داشت: طنز در ادبیات سابقه طولانی دارد ورفتارهای نامطلوب را به شیوه‌ای خنده دار به چالش می کشد.

وی افزود: این موضوع که چه چیزی باعث شده است کتاب جزیره بی تربیت‌ها را پر خواننده کند، همان کار بر روی استدلال‌های احمقانه در داستان شهرام شفیعی است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان یکی از تکنیک‌های طنز نویسی را استفاده از عنصر ایجاد غافلگیری عنوان کرد که وقتی با استدلال احمقانه ترکیب می‌شود طنز را به وجود می‌آورد.

به گفته جمالی، ایجاد غافلگیری درپاسخ دادن به پرسش‌ها، تلفظ غلط واژه‌ها، ایجاد پرسش و پاسخ طنز، استفاده از صفت‌های نامتعارف، تمرکز نویسنده بر صداها و استفاده نامتعارف از اتفاق‌ها از موارد اصلی ایجاد و موقعیت طنز نویسی برای نوشتن آثار طنز نویسندگان است.

وی هم‌چنین  نقیضه را یکی از تکنیک‌های مهم طنز نویسی اعلام کردوبیان داشت: قیاس غلط و تمرکز نویسنده بر صداها موقعیت طنز ایجاد می‌کند، بنابراین نویسنده با استفاده از این موقعیت‌ها می‌تواند مخاطب زیادی را برای خواندن کتاب‌هایش داشته باشد.

پنجمین جلد از مجموعه‌ «جزیره‌ بی‌تربیت ‌ها» نوشته‌ شهرام شفیعی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و منتشر شده است. 
نوجوانان گروه سنی «د» (دوره اول متوسطه) مخاطبان این کتاب طنز هستند و می‌ توانند ادامه ماجراهای «خانواده سلطنتی بی تربیت ‌ها» را در این کتاب بخوانند.
راوی جزیره‌ بی ‌تربیت‌ ها پسری نوجوان است که ماجراهای خود و خانواده ‌اش در یک کاخ را تعریف می‌ کند. آنها بازماندگان یک سلسله هستند و به عنوان مراقب و راهنما در کاخ باقی‌ مانده ‌اند.
در بخشی از جلد پنجم این مجموعه می‌ خوانیم: «بعد از شنیدن این خاطره، پادشاه دوربین ژاپنی ‌ها را گرفت و به آن‌ ها حالی کرد تا پول ندهند، اجازه نمی ‌دهد از میدان عکس بگیرند. ژاپنی‌ ها هم چند اسکناس نو به عموجان دادند و مشغول کار شدند. پادشاه گفت: اگر چند تا جهانگرد دیگر برای عکس گرفتن از میدان بیایند، می‌ توانیم با پولش یک عالمه مرغ سوخاری و آب پرتقال بخوریم
 

نشست های انجمن ادبی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس هر ماه یک‌بار با حضور عاطفه جمالی دکترای زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش کانون برگزار می شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =