برگزاری کارگاه کارگردانی تئاتر عروسکی ویژه مربیان

در این کارگاه یک روزه که ویژه مربیان فعال در حوزه فعالیت نمایش عروسکی برگزار شد، "حسن فرضی پور" در رابطه اصول و قواعد کارگردانی و چگونگی تحلیل متن نمایشنامه مباحثی را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان تهران، این کارگاه یک‌روزه با عنوان « آشنایی با کارگردانی نمایش عروسکی برای کار با نوجوانان مراکز کانون» برای ۳۰ نفر از مربیان شرکت‌کننده با گرایش تئاتر و مربیان فعال در این حوزه، روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۶ در سالن کنفرانس دو مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد.

حسن فرضی پور مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای تخصصی تئاتر ضمن ارائه مفاهیم مختلف نمایشی، به تفاوت مفاهیمی همچون نمایشنامه، تئاتر درام و روایت در نمایش پرداخت.

وی با این مقدمه به اصول و قواعد خاص کارگردانی در تئاتر عروسکی اشاره و دور خوانی و طراحی اولیه میزانسن و برداشت بصری از متن نمایشنامه را در حیطه مسولیت های کارگردان معرفی کرد و سپس در رابطه با شیوه‌های مؤثر در برپایی تمرینات متناسب با مخاطب نوجوان مباحثی را مطرح کرد.

این مدرس دانشگاه سرآغاز کارگردانی را در انتخاب متن دانست و تأکید کرد؛ نمایشنامۀ انتخاب‌شده از سوی کارگردان می‌بایست موردعلاقه او باشد و متن‌های سفارشی و پیشنهادی در بیشتر مواقع پایان خوشی نخواهد داشت، همچنین استفاده کارگردان از حواس پنج‌گانه برای درک عمیق نمایشنامه را در هنگام خوانش متن مهم ارزیابی کرد.

تحلیل و آنالیز نمایشنامه از دیگر مباحث مهم این کارگاه بود که به آن اشاره شد. فرضی پور در این رابطه گفت؛ تحلیل متن به کارگردان کمک می‌کند که دنیای نمایش و شخصیت‌های آن را به‌خوبی بشناسد و ضمن تجسم‌بخشی فضای داستان و شناخت زیربنای تصویری و احساسی نمایشنامه، در به دست آوردن ایده‌های ناب به کارگردان قدرت می‌بخشد.

گفتنی است این کارگاه باهدف کیفیت‌بخشی به فعالیت هنرهای نمایشی و به‌روزرسانی دانش شغلی و مهارت‌های حرفه‌ای مربیان مراکز کانون استان در حوزه فعالیت نمایش عروسکی و کار با اعضای نوجوان، به همت واحد کارشناسی هنری و آموزش و پژوهش استان برنامه‌ریزی و برگزار شد.

کارگاه « آشنایی با کارگردانی نمایش عروسکی برای کار با نوجوانان مراکز کانون» با حضور ۳۰ نفر از مربیان فعال در حوزه نمایش عروسکی کانون استان تهران، صبح روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۶  در سالن کنفرانس دو مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون از ساعت ۸ الی ۱۳ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =