به زودی مرکزتخصصی نجوم کودک و نوجوان درخرم آباد افتتاح می شود

همزمان با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان وعیدسعیدفطر، کارگاه «بایدها و نبایدهای رویت هلال ماه »در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خرم آباد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان: «کارگاه آموزشی بایدها و نبایدهای رویت هلال ماه»با حضورتعدادی ازاعضا، مدیرکل،کارشناسان و کارکنان کانون و مدرس رسمی وزارت علوم وانجمن نجوم ایران، درسالن اجتماعات استان برگزارشد.

درآغازاین ویژه برنامه؛ محمدجوادمحمدی مدیرکل کانون استان، آشنا نمودن مباحث پایه ای ستاره شناسی و علاقمند ساختن کودکان و نوجوانان به جذابیت های نجوم و آسمان را ازاهداف برگزاری این کارگاه معرفی دانست وبا اشاره به تاریخ و سابقه علم نجوم درایران با تاکید بر نقش بی بدیل وغیرقابل انکار دانشمندان ایرانی در پایه گذاری این علم اظهارداشت:علم نجوم قدمتی کهن دارد وازنخستین زمانی که بشربا دیدن ماه وخورشیدوستاره گان به دنبال کشف نشانه های آن پرداخت؛ علم نجوم پایه گذاری شد. وی با بیان اینکه ایرانیان باستان علم نجوم را شاخه ای از ریاضی می دانستند و به جای پرداختن به ماهیت اجرام بیشتربه موقعیت و زوایای قرارگیری آن نسبت به ناظر توجه داشتند؛ افزود: درواقع به جای اخترشناسی ،اخترسنجی می کردند درحالی که امروزه بیشترماهیت اجرام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

محمدی در ادامه گفت: آسمان جلوه ای ازقدرت خداوند است وتفکر و تدبر در چیدمان آسمان امری که آیات قرآن در مورد آن سفارش موکد داشته است.

محمدی در ادامه به اهمیت نجوم از منظر قرآن پرداخت و افزود: سوگندهایی در قرآن وجود دارد که به اجرام آسمانی اشاره دارد که آیات سوره تکویر و انبیاء همگی گواه و اشاره به مبحث نجوم و انرژی خورشیدی و کیهانی دارد.

محمدی در ادامه این مژده را به حضار و کودک و نوجوان استان دادند که به زودی و با همت پیگیری های استاندارلرستان سیدموسی خادمی، مرکزتخصصی نجوم کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری استان افتتاح خواهد شد.

درادامه مراسم راضیه گلمرادی مدرس رسمی وزارت علوم وانجمن نجوم ایران، وکارشناس ارشدفیزیک نجومی وکیهان شناسی، به ارایه مطالب تخصصی نجوم ویژه کودک و نوجوان پرداخته وتاریخچه رویت هلال ماه، معیارهای رویت پذیری هلال ماه، برسی فقهی مباحث رویت ماه، همراه با نمایش فیلم وعکس و معرفی و استفاده از تلسکوپ و ابزارهای مربوط به رویت هلال ماه را تشریح کرد.

گفتنی است: در این کارگاه، شرکت کنندگان علاوه بر آشنایی با جنبه های نجومی و رصدی رویت هلال ماه، با مراحل کار رصد هلال ماه از جمله استخراج پارامترهای نجومی هلال ماه، تحلیل و استخراج پارامترها از طریق نرم افزار وهمچنین نحوه پیش بینی رویت پذیری هلال ماه آشنا شدند .

 مراسم با اهدای جوایز به برگزیدگان کارگاه آموزشی پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =