دست هنر و قدرت هنر فراتر از توان مدیریتی فرهنگی است

هانیه یوسفی، عضو نوجوان کانون فارس در جشنواره "مهر و ماه" و در حضور آیت الله دژکام، امام جمعه ونماینده معظم ولی فقیه در فارس سروده خود را قرائت کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، شاعران و هنرمندان پیشکسوت و جوان شیراز، آخرین افطار خویش را با طعم شعر و شور و ذوق با امام جمعه شیرازگشودند. در برگزاری محفل شعر مهر و ماه شاعران شیراز تازه ترین سروده های خویش را خواندند. در این میان هانیه یوسفی، عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره 1 شیراز نیز سروده خود را قرائت کرد.

در این نشست که جمعی از پیشکسوتان رشته های مختلف هنری حضور داشتند، علاوه بر شعرخوانی شاعران و سخنرانی متفاوت و دلنشین آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیرازهمراه بود.

پس از شعرخوانی شاعران جوان و با اختصاص بخشی از وقت سخنرانی آیت الله دژکام، برخی از نام آوران شعر شیراز نیز تازه ترین سروده های خویش را قرائت کردند.

در این نشست آیت الله لطف الله دژکام، ضمن اعلام این مطلب که برای ایجاد و ساخت تمدن ایرانی - اسلامی شاعران و هنرمندان در ردیف اول هستند، گفت: دست هنر و قدرت هنر فراتر از توان مدیریتی فرهنگی است.

وی افزود: چندی پیش در شیراز مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور جمعی از اساتید حکمت اسلامی - ایرانی افتتاح شد، در آن جمع بعضی از استادان براساس تعریفی که از حکیم وجود دارد، سعدی را حکیم معرفی کردند.

آیت الله دژکام با بیان اینکه کتاب‌های سعدی در تعریف حکمت می‌گنجد گرچه فقط به جنبه ادبی آن بیشتر پرداخته می‌شود، گفت: حکمت 2 بخش دارد حکمت نظری و عملی، کاوش حکمیانه ناظر بر این است که جهان را بشناسیم و دیگر اینکه در این جهان چگونه زندگی کنیم و دیگر سوالات فلسفه و حکمت ذیل این 2 پرسش قرار می‌گیرد.

امام جمعه شیراز افزود: زمانی که گلستان و بوستان سعدی را ورق می‌زنیم یا جهان‌شناسی را نشان می‌دهد یا اینکه چگونه در جهان زندگی کنیم.

آیت الله دژکام اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند در زمان ما باید قله‌های شعری مانند سعدی و حافظ پیدا شود، این یعنی کسانی پیدا شوند با ذوق سرشار اما با پشتوانه دانشی که سعدی هم از آن برخوردار بود تا براساس این چنین افرادی تمدن نویی ساخته شود

وی عنوان کرد: اگر سخنی برخاسته از دانش و حکمت باشد و با زیبایی که در هنر و شعر است، پیوند بخورد و دوباره مردم و جوانان ما از پیوند هنر و حکمت بهره ببرند و ما می‌توانیم یک تمدن جدید بسازیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای پیمودن چنین راهی باید زحمت زیادی کشیده شود، گفت: در تاریخ ادبیات فارسی که نگاه می‌کنیم شاعران بسیاری بودند که پشت سر قله‌های شعری بودند حتی سعدی و حافظ به اقتفای شعرای قبلی شعر گفتند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه برخی از هنرها در روزگار ما ظهور و بروز پیدا کردند مانند سینما، افزود: سینما هنری است که هنوز از آبشخور حکمت ایرانی اسلامی بهره نبرده است ولی چون همسایه هنر شعر است شما باید کاری کنید که ما شاهد سبک جدیدی از هنر سینما باشیم که بگویند این هنر ویژه ایران است. وی با بیان اینکه از محافل کوچک شعری دیگر هنرها نیز تغذیه می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در روزگار ما قالب شعری بر محتوا پیشی گرفته در صورتی که زیبایی شعر سعدی این است که در کنار زیبایی ظاهری، عمق دارد این عمق از جنبه ادبی نیست بلکه به دلیل محتوا است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای ایجاد و ساخت تمدن ایرانی - اسلامی شاعران و هنرمندان در ردیف اول هستند، بیان کرد: دست هنر و قدرت هنر فراتر از توان مدیریتی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =