کد خبر: 279604
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۴
پنجاه و دومین انجمن ادبی آفتاب برگزار شد

پنجاه و دومین انجمن ادبی آفتاب با نقد و بررسی آثار داستانی اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، پنجاه و یکمین انجمن ادبی آفتاب پنج شنبه ۳۱ خردادماه با حضور ۲۱ نفر از اعضای نوجوان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: اعضای انجمن ادبی آفتاب در این جلسه که با حضور فاطمه خلخالی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر جوان مشهدی همراه بود به نقد و بررسی داستان «خاکستری» اثر شهرزاد لعل‌بذری عضو مرکز شماره ۷ مشهد، «هیچ چیز» اثر نفیسه سادات حسینی عضو مرکز شماره ۸ مشهد و «پسر بد» اثر مهلا یوسفی عضو مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی پرداختند.

پرداخت شخصیت‌های ملموس و هم‌جنس خود نویسنده، انتخاب زاویه دید مناسب برای داستان، پرداخت شخصیت‌های خاکستری و پرهیز از مطلق‌نگری و نتیجه‌گیری نکردن در پایان داستان، بخشی از گفتگوهای اعضا در نقد آثار دوستانشان بود.

فاطمه خلخالی کارشناس میهمان جلسه و نویسنده مجموعه داستان «نزدیک‌تر بیا»   نیز در توضیح و تکمیل نظرات اعضا نکاتی را یادآور شد. وی تصریح کرد پیش‌فرض ذهنی در خواندن اثر این است که قهرمان داستان هم‌جنس نویسنده باشد. یعنی اگر نویسنده زن است شخصیت اصلی داستان هم زن باشد و برعکس.

خلخالی افزود: با این نگاه، خواننده داستان را پیش می‌برد و اگر طی یک نشانه متوجه شود که اشتباه فرض کرده است تمام ساخت‌های ذهنی‌اش به هم می‌ریزد. بنابراین لازم است در چنین مواردی نویسنده در همان پاراگراف اول در داستان کوتاه، نشانه‌های کاملا مشخصی از جنسیت شخصیت را ارائه دهد تا خواننده تکلیف خود را بداند. وی همچنین درباره سوژه‌های داستان کوتاه صحبت کرد که نمی‌تواند مثل رمان یک ماجرای طولانی و پرحادثه باشد چرا که امکان پرداخت به آن کم است و همین نکته در نقدهای دوستان مشاهده می شد.

خلخالی به اعضا توصیه کرد از کُلی‌گویی دوری کنند و تا می‌توانند جزئیات را به تصویر کشند. تصویرسازی باعث می‌شود که مخاطب در ذهنش مکان‌ها، زمان‌ها و فضاها را بسازد و با داستان انس بگیرد.

در پایان نیز گفت‌وگوی کوتاهی درباره داستان‌های تخیلی و ویژگی‌های آن میان کارشناسان و اعضا شکل گرفت.

لازم به ذکر است فاطمه خلخالی از نویسندگان جوان مشهدی است. وی که متولد ۱۳۵۸ است تاکنون توانسته در یک دهه فعالیت نویسندگی به عنوان داور کشوری آثار بسیاری را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

خلخالی در سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از سه نویسنده کتاب داستان "مشق خوب " در جشنواره کتاب سال رضوی منتخب شد ودر دوره فعالیت خود سردبیری ماهنامه ها و نشریات بسیاری چون، ماهنامه ادبی دال و ماهنامه بین‌المللی هنر را برعهده گرفت. مجموعه داستان کوتاه «نزدیکتر بیا» آخرین اثر داستانی این نویسنده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =