پودمان آموزشی "تقویت تفکر از منظر دین اسلام" در کانون کرمان برگزار شد

مربیان کانون کرمان انواع تفکر و شیوه‌های تقویت تفکر در کودکان را فرا گرفتند

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون کرمان، این دوره آموزشی با هدف آگاهی‌بخشی و توانمندسازی مربیان برای  پرورش کودکان و نوجوانانی متفکر با الهام از رویکردهای تربیت دینی به آموزش تفکر به مدت ۸ ساعت ویژه مربیان مسوول و فرهنگی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان برگزار شد.

فاطمه جعفرزاده مدرس این دوره با بیان این‌که همه‌ی ما با این موضوع مواجه بوده‌ایم که کودکان سوالاتی می‌پرسند که برای بزرگ‌ترها جالب است، گفت: بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه آمریکا صورت گرفت گاهی سوالات کودکان به سوالات فلاسفه بزرگ جهان شبیه است.

وی با اشاره به این‌که دو نظریه مبنی بر این‌که کودکان درک فلسفی دارند و فلسفی فکر می‌کنند وجود دارد، خاطر نشان کرد: جریان آموزش فلسفه به کودکان، جریانی جهانی است و در ۳۷ کشور، داستان به عنوان ابزار اصلی تقویت تفکر در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعفرزاده گفت: در قرآن نیز از داستان به عنوان ابزاری برای به تفکر واداشتن انسان‌ها استفاده شده است.

مدرس دوره آموزش "تفکر در منظر دین اسلام" با اشاره به این‌که کودکان ذاتا نگرش معنوی و آسمانی دارند، افزود:در کانون پرورش فکری ابزارهای مختلفی برای تقویت تفکر در کودکان استفاده می‌شود اما همواره شاهد بوده‌ایم که داستان‌های فلسفی  می‌تواند برای آن‌ها چالش‌برانگیز و تفکربرانگیز باشد.

ایجاد زمینه دقت و جستجو در کودکان، ایجاد زمینه پرسشگری و پاسخ به پرسش‌ها، فراهم آوردن زمینه گفتگو و استدلال، استفاده از قصه برای شروع گفتگو و داستانهای فلسفی( داستانهایی برای فکر کردن) از جمله مواردی بود که جعفرزاده به عنوان ابزار و روش‌های به تفکر واداشتن کودکان از آن نام برد.

وی یادآور شد: هنر مربی در این است که بتواند پرسش‌های خوب مطرح کند، بستر مناسب برای فعال کردن ذهن مخاطب را ایجاد کند و کودک را در فضای ابهام و حیرت،  نه پاسخ دادن به همه‌ی پرسش‌ها و ابهامات قرار دهد.

جعفرزاده، دعوت به تفکر و انجام عمل و برانگیزاننده بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سوال خوب برشمرد و یادآور شد: سوالهایی که فرد را وادار به مقایسه می کنند، سوالهایی که به دنبال شفاف‌سازی باشند و کمک کند کودکان با بررسی بیشتر کلمه‌های مورد استفاده خود روی منظور واقعی‌شان تمرکز کنند، از سازنده‌ترین نوع پرسش‌ها برای تقویت تفکر در کودکان است.

وی در ادامه این دوره،  با بیان آیاتی از قرآن، روش‌های قرآنی در آموزش فلسفی و تفکر را مطرح و درباره آن گفت‌وگو کرد.

مراحل تفکر ایمانی، شاخص‌های تذکار تفکر به کودکان بر مبنای آیات قرآن،راه‌های هدایت جریان تفکرورزی توسط مربیان، انواع تفکر و راه‌های آموختن تفکر از دیگر مباحث برگرفته از مقالات علمی بود که در این دوره به مربیان آموزش داده شد.

فاطمه جعفرزاده معاون فرهنگی کانون کرمان و مدرس دوره آموزشی " آموزش تفکر از منظر دین اسلام" همچنین با بیان این‌که کانون کرمان در حال آماده‌سازی طرح‌های ۱۰ مرحله‌ای تقویت تفکر برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۳ سال است، خاطرنشان کرد: این طرح طی ۱۰ مرحله با گروه ثابتی از کودکان و نوجوانان در مراکز اجرا می‌شود ودر پایان خروجی و میزان موفقیت طرح در رشد فکری اعضا بررسی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =