کد خبر: 279772
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
تقویت مهارت نوشتن در کارگاه داستان‌نویسی کانون

نوجوانان در کارگاه تخصصی تابستانی داستان می‌توانند با مهارت‌های نوشتن آشنا شوند و نوشتن را به عنوان یک فن، تجربه کنند و اعتماد به نفس خود را در این زمینه بالا ببرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه‌های تخصصی تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامل کارگاه‌های مهارت زندگی، ادبی، هنری و فرهنگی و علمی می‌شود. در کارگاه‌های بخش ادبی، نوجوانان بنا بر استعداد و علاقه‌ی خود می‌توانند با شعر، داستان یا گویندگی نظم و نثر کهن آشنا شوند.

محمدجواد جزینی، مدرس کارگاه داستان است. به گفته‌ی او در این کارگاه مهارت‌های نوشتن به نوجوانان آموزش داده می‌شود. همان چیزی که در نظام آموزش و پرورش ما از آن غفلت و کمتر دیده شده است.

او معتقد است بسیاری از بچه‌ها می‌توانند به خوبی صحبت کنند اما نمی‌توانند از قدرت نوشتن بهره بگیرند. بر همین اساس این کارگاه فرصتی برای راحت‌تر نوشتن است که برگرفته از سیستم نویسندگی خلاق است.

آموزش نویسندگی خلاق، افزایش اعتماد به نفس در نوشتن و لذت‌بردن از خواندن متن از اهدافی است که در این کارگاه پی‌گیری می‌شود.

شیوه‌ی کار در این کارگاه ساده و قابل انجام دادن است و این شیوه با موضوع‌های درسی و به صورت پله پله دنبال می‌شود.

جزینی با تاکید بر این‌که مهارت نویسندگی یک بحث و نویسنده شدن بحث دیگری است، گفت: در این کارگاه نخستین کار، آسان و لذت‌بخش کردن مهارت نوشتن است. گام‌های بعدی یعنی نویسنده شدن در دوره‌های آینده و در مسیر زندگی بچه‌ها اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: بسیاری از بچه‌ها به دلیل نداشتن مهارت نوشتن حتی در آزمون‌های مکتوب نیز دچار مشکل هستند و همیشه گلایه می‌کنند که پاسخ سوال را می‌دانستیم اما نتوانستیم آن‌را بنویسیم.

به گفته‌ی جزینی آموزش مهارت نوشتن می‌تواند بخشی از این مشکلات را نیز در مسایل درسی بچه‌ها حل کند.

بخش بیش‌تر کارگاه داستان به صورت کاملا عملی و در قالب تمرین‌های نوشتن برگزار می‌شود.

جزینی نویسنده، منتقد و مدرس داستان‌نویسی متولد 1344 است. او طراح و مدیر هنرستان داستان‌نویسی ایران بوده است. مدیریت نخستین «مدرسه مجازی داستان‌نویسی» نیز در زمره سمت‌های او است. از این نویسنده ده‌ها مقاله ادبی و پژوهشی در مطبوعات منتشر شده و بیش از ۲۰ کتاب چاپ‌شده در کارنامه ادبی خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =