نقد مجموعه شعر نوجوان « از خودم سوال می‌کنم» با حضور شاعر

پنجاه و سومین انجمن ادبی آفتاب با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هم‌زمان با روز قلم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه ۹۷ هم‌زمان با روز بزرگداشت قلم، حامد محقق، شاعر مجموعه شعر نوجوان «از خودم سوال می‌کنم» میهمان ویژه انجمن ادبی آفتاب بود.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: پنجاه و سومین انجمن ادبی آفتاب که با حضور ۳۵ نفر از اعضای نوجوان مراکز فرهنگی مشهد و دعوت از شاعر نوجوان «حامد محقق» برگزار شد؛ با نقد مجموعه شعر نوجوان «از خودم سوال می‌کنم» توسط اعضا و همچنین خوانش، نقد و بررسی آثار ارسالی اعضای انجمن، همراه بود.

بخش اول این جلسه که با حضور تعدادی از معاونان و کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی نیز همراه بود، به نقد مجموعه شعر سروده حامد محقق اختصاص یافت.

مهدی حیدری عضو مرکز شماره پنج مشهد در نقد کتاب «از خودم سوال می‌کنم» گفت: این مجموعه نوستالوژی شاعر بود نه دنیای نوجوان امروز. شاید طبیعت‌گرایی غالب بر شعر باعث شده بود ارتباط نوجوانی که در فضایی شهری زندگی می‌کند با این کتاب سخت شود. اشعار این کتاب مخاطب خاص پسر یا دختر نداشت و همه را در بر می‌گرفت. وی در مورد تصویرگری کتاب هم گفت:  تصاویر کتاب با شعرها هماهنگ نیست و مخاطب را همراه نمی‌کند.

فاطمه ارزه‌گر عضو مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی نیز در نقد این کتاب گفت: شعر میرزا کوچک‌خان خیلی خوب بود و علاقمندی ما را به قهرمانان ملی بیشتر می‌کرد. وی همچنین گفت: چرا شاعر ردپای معشوق را به ردپایی در برف تشبیه کرده است که با گرما و بارش دوباره برف از بین می‌رود؟ او با ذکر شاهد مثال‌هایی از شاعران گذشته گفت: معشوق حتی بعد از مرگ شاعر هم در روح و جان او زنده است و جریان دارد.

مهتاب فارابی عضو نوجوان مرکز ۲ مشهد نیز ضمن تقدیر از شعری که برای کوچک جنگلی گفته شده بود گفت: در بعضی از شعرها مثل شعر «مادر پرنده ها» و «پستچی» شاعر نگاه و زاویه دید جدیدی به مخاطب می‌دهد.

در پایان بخش اول نقدها حامد محقق شاعر مجموعه «از خودم سوال می‌کنم» در پاسخ به صحبت‌های اعضا گفت: شما می‌گویید طبیعت برای نوجوانان مهم نیست؛ چرا این اتفاق افتاده است؟ به نظر من از اتفاقات ناخوش این روزها این است که ما با طبیعت ارتباط نداریم و اتفاقا تلاش من برای پررنگ کردن این ارتباط و آشتی با طبیعت بوده است. ضمن اینکه پررنگ بودن عنصری در کارهای یک نویسنده از تجربه‌های زیستی او نیز سرچشمه می‌گیرد که این مطلب در مورد شعر «جای پای پرنده» نیز صدق می‌کند.

آیدا پاکزاد عضو مرکز شماره ۸ مشهد گفت: متن و فضای شعرها حسی و شاد است اما تصاویر سرد و بی‌روح. در شعر کوچک بزرگ، شاعر با بیان ساده به خوبی توانسته است یک قهرمان را توصیف کند و این قابل تقدیر است. وی در ادامه شعر کوتاهی را که با تضمین از شعر «این چراغ‌ها» سروده بود را خواند.

دینا کیهانی عضو مرکز شماره ۴ مشهد نیز در نقد این کتاب گفت: بعضی از اشعار کلیشه‌ای بود. ما در کنار باغچه و بلبل و درخت به موضوعات دیگری نیز نیاز داریم.

غزاله ناجی عضو مرکز شماره هشت مشهد نیز در نقد خود به عاطفه‌مدار بودن کتاب و خلق موقعیت‌های سرشار از احساس و خیال اشاره کرد. او ایجاز در بعضی از شعرها را خوب توصیف کرد و در بعضی دیگر ایجاز را باعث گنگ بودن کار دانست.

حامد محقق به نقد ۱۲ نفر از اعضای نوجوان انجمن ادبی آفتاب گوش فرا داد و با اعضا در مورد نظراتشان به گفت‌وگو نشست. در ادامه آثار ۱۱ نفر از اعضا که از قبل در اختیار میهمان شاعر انجمن و اعضا قرار گرفته بود خوانده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

جشن امضای کتاب و گرفتن عکس یادگاری پایان بخش روز بزرگداشت قلم در انجمن ادبی آفتاب مشهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =