نقش ادبیات کهن در آشنایی کودکان با مفاهیم صلح و دوستی

نویسنده‌ی کودک و نوجوان در نشست ادبی دوپنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان بر نقش ادبیات کهن در آشنایی بچه‌ها با مفاهیمی مانند صلح، دوستی و آزادگی تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرجان فولادوند در این نشست که با موضوع موضوع نقد و بررسی کتاب «رستم و اسفندیار» در جمع کودکان و نوجوانان، مربیان، معلمان، شاعران گلستانی حضور یافته بود با تاکید بر این مطلب گفت: در ادبیات ایران نه تنها در ادبیات عرفانی بلکه حتی در ادبیات حماسی مانند شاهنامه نیز آنچه مورد ستایش است راستی، نیکی، جوانمردی، آزادگی، صلح و دوستی است.

وی در کارگاه آموزشی «بازنویسی و بازآفرینی؛ تولد دوباره‌ی متون کهن» درباره ضرورت مطالعه ادبیات کهن اظهار داشت: شاید مهم‌ترین دلیلی که بچه‌ها لازم است با ادبیات ایران‌زمین آشنا شوند، توجه به این نکته باشد که ادبیات کهن ما چکیده معرفت و فهم عالی‌ترین روح‌های انسانی در جهان است.

خالق «ژین ژامبر، مرغ نوروزی» هم‌چنین در پاسخ به پرسش کودکان و نوجوانان گلستانی که چگونه چند قدم به نویسندگی نزدیک‌تر شویم یادآور شد: یکی از مهم‌ترین راه‌های موثر برای تقویت مهارت نویسندگی، مطالعه است.

فولادوند ضمن تشریح گونه‌های مختلف بازنویسی، بازآفرینی و اقتباس افزود: بازنویسی و بازآفرینی جذاب و پرمخاطب زمانی اتفاق می‌افتد که نویسنده خود فهم درستی از محتوا داشته باشد و بتواند حق مطلب را به درستی به مخاطب منتقل و ذهن خواننده را با آن همراه ‌کند.

در بخش نقد و بررسی آثاری هم‌چون رستم و سهراب اعضای کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری استان گلستان در رابطه با شخصیت پردازی، انتخاب زاویه دید، انسجام درونی و بیرونی داستان و ... به گفت‌وگوی متقابل پرداخته و مربیان پرسش‌هایی در زمینه‌ی مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی و نشر کتاب مطرح کردند.

پخش فیلم کوتاهی از زندگی‌نامه مرحوم مهدی آذریزدی، برپایی کارگاه قصه‌گویی و عصری با قصه ویژه‌ی مادران و کوکان و نوجوانان در مرکز شماره یک کانون گرگان و نیز نقش‌آفرینی اعضای کانون در قالب نقالی و قصه‌گویی، جشن امضای کتاب و... از دیگر برنامه‌های این نشست ادبی بود.

گفتنی است، مرجان فولادوند، نویسنده کودک و نوجوان، پژوهش‌گر و فعال مطبوعاتی کشور است. بازنویسی او از قصه طوطی و بازرگان به ایتالیایی، فرانسوی، چینی و نروژی منتشر شده است. «من و یک گلدان خالی«، »نقاشان چینی و رومی»، «ماه مهربان»، «رستم و سهراب»، «رستم و اسفندیار» و «ژین ژامبر، مرغ نوروزی» از دیگر آثار این نویسنده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =