سفالگری تا مجسمه‌سازی؛ آموزش‌های یک کانونی با سابقه به نوجوانان

عبدالعظیم آذرخیل، مجسمه‌ساز و مربی فرهنگی و هنری کانون تابستان امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کارگاه تخصصی مجسمه‌سازی را برگزار می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عبدالعظیم آذرخیل، مدرس کارگاه مجسمه‌سازی و از کانونی‌های قدیمی است.

او می‌گوید مبنای مسیر شکل‌گیری زندگی کاری و هنری‌اش همان کانون بوده است. از خوشنویسی تا سینما و نقاشی را در کلاس‌های کانون آموخته است و اما آن‌چه او را جذب خودش کرده سفالگری بوده که در نهایت او را به سمت مجسمه‌سازی سوق داده است.

آذرخیل درباره‌ی شیوه‌ی کار و موضوع‌هایی که در کارگاه آموزش داده می‌شود گفت: بخشی از کار آموزش طراحی و طرح مباحث تئوری است. آشنایی با اشکال و احجام هندسی آغاز شود و اجرا و ساخت با گِل و در بخش بعدی ترکیب‌بندی آموزش داده می‌شود.

به گفته‌ی او در مرحله‌ی اول ترکیب اشکال هندسی و در مرحله‌ی دوم ترکیب احجام هندسی و سپس ترکیب‌بندی طلایی و انفجاری از موضوع‌هایی هستند که در این کارگاه مطرح می‌شوند.

او تاکید کرد «ترکیب‌بندی‌هایی که به دست می‌آیند پیش‌زمینه‌ی شروع مجسمه‌سازی است که در مرحله‌ی نخست در نقش برجسته روی آن کار می‌شود و سپس وارد بحث حجم می‌شویم.»

تبدیل تمامی فیگورها و شکل‌های طبیعت به احجام و اشکال و قالب‌گیری با مواد سخت مانند گچ از دیگر مباحث این کارگاه است و البته اگر نوجوانان علاقه‌ای به ادامه‌ی رشته‌ی مجسمه‌سازی داشته باشند در ترم‌های آینده می‌توانند با پرتره یا قالب‌گیری با مواد نرم و همچنین قالب‌گیری یک تکه و چندتکه آشنا شوند.

آذرخیل مهم‌ترین ویژگی کار مجسمه‌سازی را گسترش دامنه‌ی شناخت مواد و ابزار می‌داند و معتقد است: دامنه‌ی این رشته گسترده و وسیع است و سه دسته‌بندی مواد جامد، مایع و گاز را شامل می‌شود. به عبارت دیگر در این رشته‌ی هنری و برای ساخت یک اثر هنری با سه عنصر اصلی طبیعت سر و کار داریم.

به گفته‌ی او مجسمه‌سازی با دیگر رشته‌های هنری مانند انیمیشن و سینما نیز مرتبط می‌شود و در دیگر شاخه‌های هنری هم می‌توان آن‌را به‌کار گرفت. برای مثال در ساخت دکور یا طراحی و ساخت شخصیت‌های یک انیمیشن یا فیلم سینمایی.

کارگاه مجسمه‌سازی روزهای چهارشنبه از ساعت 9 تا 10:30 و 11 تا 12:30 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =