برگزاری ویژه‌برنامه‌ی «آهنگ کودکی» در سمنان

ویژه‌برنامه‌ی ادبی «آهنگ کودکی» با دعوت از اساتید برجسته ادبیات در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، نخستین همایش ادبی «آهنگ کودکی» با حضور اساتید برجسته ادبیات، مربیان و اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان هدف از این همایش را علاوه بر تجلیل از مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان، بزرگ‌داشت هفته‌ی ملی ادبیات کودک و نوجوان و آشنایی بیشتر اعضای کودک و نوجوان با ادبیات مناسب گروه سنی خود، گسترش فعالیت‌های فرآیندمحور و کتاب‌محور در راستای توسعه سواد خواندن، جذب و پایدارسازی اعضای نوجوان و هدایت تخصصی اعضا، رشد و پرورش استعداد ذوقی و فکری کودکان و نوجوانان از طریق کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های ادبی و شناسایی استعدادهای ادبی عنوان و خاطرنشان کرد: ادبیات کودک و نوجوان با زبان و بیان، درک زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب است و از این‌رو برای هر گروه سنی کودک و نوجوان از متن‌ها، موضوع‌ها، زبان و بیان متناسب با فهم و درک آنها استفاده می‌شود.

جمال در ادامه افزود: ادبیات کودک و نوجوان به رشد و پرورش شخصیت خواننده کمک می‌کند و به این نکته توجه دارد که دوران کودکی و نوجوانی مهم‌ترین سال‌های شکل گرفتن و پرورش احساس و اندیشه است و از این‌رو، از آنچه سبب یأس و بدبینی و بدخواهی می‌شود، پرهیز می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان بر اهمیت تصویر برای کودک و نوجوان برابر با اهمیت نوشته تأکید و اضافه کرد: نویسنده یا شاعر همواره بخشی از پیام خود را به کمک تصویر به مخاطب بیان می‌کند و به‌همین سبب، کتاب‌های تصویری کودکان خردسال که حتی گاه نوشته‌ای به همراه ندارند، در ادبیات کودکان و نوجوانان ارزش بسیار دارند.

ناصر رحیمی استاد دانشگاه سمنان نیز در این همایش با اشاره به تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در جهان به معرفی آثار برتر و نویسندگان مطرح این حوزه و تعریف ادبیات کودک و نوجوان از دیدگاه علمی پرداخت.

حسن یعقوبی استاد دانشگاه، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در بخشی از این همایش با بررسی تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و معرفی نویسندگان و شاعران مطرح کشور و نمونه‌خوانی آثارشان به آثار برتر امروز در این حوزه اشاره کرد.

محمدرضا اسلامی استاد دانشگاه و دیگر سخنران این همایش در تمرین عملی با اعضا درباره‌ی شعر کودک و نوجوان و نمونه‌خوانی آثار به معرفی قالب‌های مطرح شعری در ایران به ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان پرداخت.

گفتنی است؛ پخش مستندی کوتاه از زندگی مهدی آذریزدی، خوانش اثر ادبی توسط سه عضو برگزیده، اجرای مثنوی‌خوانی توسط دو عضو نوجوان، همنوازی دو عضو کودک و تجلیل از اساتید مدعو از برنامه‌های این همایش بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =