بیاموز، تمرین کن، خوب زندگی کن!

کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و فرهنگی، هنری، ادبی و علمی با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» سعی در آموزش مهارت‌ به نوجوانان دارد تا مسیر زندگی را برای آن‌ها هموار و روشن کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بخشی از کارگاه‌های تخصصی تابستان امسال کانون به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، علمی و مهارت‌های زندگی اختصاص دارد. الهام دارابی کارشناس و مشاور کارگاه‌های این بخش است.

یکی از مهارت‌های فرهنگی در کانون قصه‌گویی است. به گفته‌ی الهام دارابی کارشناس کانون برهمین اساس در این بخش دو کارگاه در حوزه‌ی قصه‌گویی با موضوع استندآپ و فن بیان و با هدف آموزش قصه‌گویی برگزار می‌شود.

دارابی می‌گوید: معتقدیم زندگی یک قصه است و اگر فراز و نشیب‌هایش را بدانیم و بلد باشیم می‌توانیم آن‌را به سلامت طی و مسایل و مشکلاتش را حل کنیم. از همین روی قصه‌گویی به عنوان یک مهارت در کانون اهمیت دارد.

او از استندآپ به عنوان دانش روز یاد کرد که مورد توجه خانواده‌ها و نوجوانان است. همچنین فن بیان را مهارتی برشمرد که نوجوانان امروزه خیلی به آن نیاز دارند و آن‌را مهارتی برای تکمیل و کمک به بهتر انجام دادن قصه‌گویی دانست.

این دو کارگاه با حضور مجید قناد و مهسا ایرانیان برگزار می‌شود.

بر همین اساس از میان فعالیت‌های علمی کانون یعنی نجوم، رباتیک و هوا و فضا برای کارگاه تخصصی تابستانی فعالیت رباتیک در نظر گرفته شده است. این انتخاب با توجه به شرایط برگزاری آن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری، نوجوان‌پسند بودن آن صورت گرفته است.

آموزش مهارت‌های زندگی در کنار خانواده

کارگاه‌های تابستانی با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» برگزار می‌شوند. براساس این شعار دارابی معتقد است قرار نیست در این کارگاه‌ها یک متخصص رباتیک یا قصه‌گو تربیت کنیم؛ بلکه قرار است مسیر را برای نوجوانان روشن کنیم و تلنگری به آن‌ها بزنیم تا با کسب مهارت، آینده شغلی یا مسیر بهتری پیش رو داشته باشند.

همچنین تربیت نوجوانانی که وارد انجمن‌های کانون شوند از دیگر اهداف این کارگاه‌ها است تا در نهایت خروجی این انجمن‌ها به جشنواره‌ها منجر شود. به عبارت دیگر نوجوانانی که در جشنواره‌ها مطرح می‌شوند از کارگاه‌ها کارشان را آغاز کرده باشند.

اما در بخش کارگاه‌های مهارت‌های زندگی هدف آموزش سازگاری فرد با خودش، با محیط پیرامون و هم‌نوع است.

به گفته‌ی دارابی نوجوانان در جزیره‌های تنهای خودشان و دنیای مجازی به سر می‌برند. در این کارگاه‌ها سعی می‌شود با آموزش مهارت‌هایی چون دوست‌یابی، نه گفتن، شناخت هویت، مسوولیت‌پذیری، حل مساله و تفکر خلاق، برقراری رابطه‌ی موثر با دیگران و مهار خشم، نوجوانان را از جزیره‌های تنهایی‌شان دور کنند و مهارت‌های درست فکر کردن، معاشرت کردن یا بیان احساسات کلامی را به آن‌ها آموزش داده و این ویژگی‌ها در نوجوانان تقویت شود.

دارابی معتقد است تمامی این‌ آموزش‌ها در کنار خانواده‌ها اتفاق می‌افتد؛ چراکه آموزش مهارت فقط برای کودک یا نوجوانان به تنهایی کارساز نخواهد بود و باید والدین نیز آموزش‌های لازم را ببینند تا با کودک و نوجوان خود به یک تعامل صحیح دست یابند. برای همین دو کارگاه «مهارت‌های ارتباطی مادر و کودک» و «خانواده و نوجوان» برگزار می‌شود.

کارگاه‌های تابستانی کانون از 19 تیر و به مدت 10 جلسه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =