کد خبر: 280164
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
تئاتر تمرین زندگی است

پیش‌کسوت حوزه نمایش کودک‌ و نوجوان معتقد است تئاتر، آموزش خودشناسی، شناخت دیگران، دوری از فردگرایی، بیان دغدغه‌های فردی و اجتماعی و از همه مهم‌تر آموختن زندگی است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داود کیانیان از هنرمندان جریان‌ساز حوزه‌ تئاتر کودک و نوجوان در حال برگزاری کارگاه تابستانه‌ی بازیگری و کارگردانی تئاتر ویژه‌ی نوجوانان در کانون پرورش فکری است.

بر همین اساس در گفت‌وگویی با این کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس و مدرس تئاتر از چندوچون برگزاری این کارگاه جویا شدیم.

کیانیان در این‌باره گفت: امسال صدمین سال تئاتر کودک در ایران است و به‌همین‌دلیل باید تقارن آن با آغاز برپایی کارگاه‌های آموزشی در کانون را به فال نیک بگیریم.

وی در ادامه افزود: در این کارگاه به صورت عملی به نوجوانان بازیگری و تولید تئاتر آموزش داده خواهد شد و شیوه‌ی آموزشی آن براساس پرسش ‌و پاسخ برای پیدا کردن ‌راه‌حل مساله است.

پیش‌کسوت تئاتر کشور ادامه داد در واقع با پاسخ به پرسش‌های مربی قدرت خلاقه‌ی نوجوانان رشد خواهد کرد و آن‌ها از این طریق می‌توانند به راه‌حل‌هایی که برای مسائل تئاتری و البته زندگی وجود دارد آگاه شوند.

وی یادآور شد باید توجه داشته باشیم که مساله‌ی اساسی در این کارگاه‌ها آموزش تئاتر ویژه‌ی نوجوانان برای اجرا است و نه آموزش تئاتر حرفه‌ای و منظور؛ نمایشی است که کاربردش ویژه‌ی نوجوانان و موقعیت سنی آن‌هاست.

کیانیان در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت در این کارگاه فرآیندهایی نظیر پرورش استعداد، رشد خلاقیت‌ها، بالا رفتن اعتماد به نفس، یافتن جسارت برای ارائه نظرهای شخصی، تقویت قوای حسی، ذهنی و منطقی و تعالیم دیگری مانند خودشناسی، شناخت دیگران، دوری از فردگرایی، گرایش به جمع، بیان دغدغه‌های فردی و اجتماعی و از همه مهم‌تر آموختن زندگی از طریق آموزش تئاتر روی خواهد داد.

وی معتقد است هنر تئاتر شبیه‌ترین فعالیت‌ها به زندگی است و به همین خاطر این گونه تئاتر را «تمرین زندگی» نیز نام‌گذاری و از آن‌جا که زندگی یک فرایند است، فرآیندمحوری یکی از اصولی است که در این شیوه‌ی آموزشی به‌کار گرفته می‌شود.

نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر کشور در پاسخ به این‌که آیا این کارگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه‌دار خواهد بود؟ و نوجوانانی که به هنر تئاتر علاقه‌مند چگونه می‌توانند این مسیر را ادامه دهند؟ گفت: این دوره استقلال خود را دارد و مخاطب نوجوان در این کلاس‌ها می‌آموزد که در محیط خانه، اجتماع و به‌ویژه مدرسه که بیشترین اوقات او را در بر می‌گیرد و هم سن و سال‌های خودش را در کنار دارد چگونه به صورت خودکفا به فعالیت‌های تئاتری بپردازد.

وی افزود: بااین‌حال از آن‌جا که آموزش هیچ‌گاه پایانی ندارد، دوره‌های تکمیلی نیز برای این کارگاه‌ها پیش‌بینی شده است که در ترم‌های پائیزه و زمستانه می‌تواند ادامه یابد و تداوم این کلاس‌ها در برنامه‌های آموزشی کانون گنجانده شده است.

کیانیان در پایان ضمن قدردانی از مسوولان کانون به خاطر برپایی کارگاه‌های هنری ویژه‌ی تابستان خاطرنشان کرد: نکته‌ی بسیار ارزشمندی که در این حرکت به چشم می‌خورد، گسترش توجه به مقطع سنی نوجوانان است که همه‌جا در عنوان و نام این نهاد خودنمایی می‌کند، ولی در بخش تئاتر این قشر عظیم و خلاق، مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود که امید می‌رود تداوم یابد و در سطح شهرستان‌ها نیز گسترش داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =