کد خبر: 280214
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
بازدید 1448
از محمود رهبران ازخوشنویس نامی یزد، تجلیل شد

در آیین اختتامیه‌ی شانزده‌همین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) از محمود رهبران، از مفاخراستان یزد و خوشنویسان مطرح کشورتجلیل شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، ازمحمود رهبران، یکی از مفاخر استان یزد و خوشنویسان مطرح کشور و ازشاگردان استاد غلامحسین امیرخانی با حضورمحمد علی طالبی معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری یزد، محمدرضا آخوندی سرپرست کانون استان و جمعی ازمدیران دستگاه‌های اجرایی، درآیین اختتامیه‌ی شانزده‌همین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) تجلیل شد.

   محمود رهبران در سال ۱۳۴۱ در یزد به دنیا آمد و از همان آغاز دوران دبستان علاقه‌ای وافر به خط خوش پیدا کرد و از سال ۱۳۶۱ در کلاس‌های درس ابوالقاسم صالح‌زاده، خوشنویس یزدی حاضر شد، سپس از سال ۶۱ تا ۶۳ نزد استاد حمید دیرین در شیراز تا دوره عالی را فرا گرفت.

وی همچنین در محضر استادانی چون یدالله کابلی خوانساری، غلامحسین امیرخانی و ... موفق به اخذ گواهینامه ممتاز در سال ۱۳۶۵ از انجمن خوشنویسان ایران شد.

وی در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ درجه فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال ۱۳۸۶ گواهینامه استادی در رشته نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران و از طرف استادان برجسته خوشنویسی به ویژه استاد امیرخانی و سپس نشان درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

وی از سال ۱۳۶۴ تا سال ۹۲ در کتاب‌خانه‌های مروج و وزیری یزد به عنوان هنرمند خطاط مشغول خدمت بود و در این مدت، هنر صحافی را نیز به نیکی یاد گرفته است.

درسال‌های نه چندان دور، آثاری از وی در نشریات «هستی»، «آشنا»، «پاژ»، «دانشگاه یزد»، «خاتم یزد»، «فرهنگ یزد»، «ندای یزد»، «کِلک آشنا» و برخی کتاب‌ها همچون «نادر فرخنده پیام»، «یزد، یادگار تاریخ»، «کتابشناسی میبدی»، «نوشته‌های بی‌سرنوشت» و ... چاپ شده و در سال ۱۳۶۸ کتاب «نی‌نواز اول» نوشته عبدالحسین جلالیان به خط وی تحریر و در سال ۱۳۷۲ چاپ شد.

در سال ۱۳۷۹ دیوان حافظ شیرازی به خط نستعلیق او چاپ شد و در سال ۱۳۸۱ کتاب «بستان نیاز و گلستان راز» اثر سید محمدکاظم طباطبایی یزدی را کتابت کرد که در سال ۱۳۸۴ چاپ شد.

«گلشن راز» اثر شیخ محمود شبستری را نیز در سال ۱۳۸۷ کتابت کرده و قرار است از سوی آستان قدس رضوی چاپ شود.

استاد رهبران، تنها مدرسی است که کلاس رسمی ندارد، اما شاگردان زیادی از گوشه و کنار ایران به محضرش شتافته و به رایگان از هنر و تجربه‌اش بهره می‌گیرند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =